Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(3), 271-280 | DOI: 10.11118/actaun200553030271
Příprava metodiky tvorby eLearningových učebních materiálů
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Metodika tvorby eLearningových učebních materiálů je jednou ze základních částí eLearningového řešení, která velkou měrou ovlivňuje jeho celkovou kvalitu. Její role v rámci implementace eLearningového vzdělávání je téměř nezastupitelná.
Příprava metodiky představuje poměrně náročný proces, který musí zahrnovat nejen všeobecně platná pravidla dané problematiky, ale rovněž stav podpory eLearningu a požadavky na eLearningové učební materiály příslušné instituce.
Příspěvek se zaměřuje na základní problémové okruhy, které byly uvažovány v rámci procesu přípravy metodiky pro tvorbu eLearningových učebních materiálů. Mezi tyto okruhy patří především definice základní struktury materiálů, požadavek využití sémantických prvků a tutorských vstupů. Za základní platformu pro přípravu materiálů je uvažován značkovací jazyk XML, především z hlediska snadného vymezení požadovaných prvků a možnosti automatizovaného zpracování výsledných dokumentů.
eLearning, eLearningové materiály, metodika tvorby eLearningových učebních materiálů
Preparation of methodology for creating eLearning study texts
At present, an implementation of eLearning forms of education represents one of the most important activities at universities. Within this process is necessary to solve not only technical questions but also questions about content of eLearning education. That is why the focus must be dedicated to the methodology for creating eLearning study materials too. The methodology, which was developed at MUAF in Brno, is based upon a set of basic theoretical resources for the preparation of common study materials, possibilities of markup languages and the specific approach to the development of the eLearning system. The main aim of this paper is the explanation all individual parts influencing the result form of the methodology and introduction of their role.
Keywords: eLearning, eLearning materials, methodology for creation of eLearning study texts
Received: December 15, 2004; Published: December 27, 2014 Show citation
References
- BEDNAŘÍKOVÁ, I.: Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0277-7.
- KOLIBÁČ, R.: Metodika tvorby distančních opor. Elektronický kurz [online]. Ostrava, 2002, [cit. 2004-11-11]. Dostupný z
- KVĚTOŇ, K.: Základy distančního a online vzdělávání. Praha: ČVUT, 2002. ISBN 80-01-02698-1.
- MALO, R., MOTYČKA, A.: Zavádění eLearningu a příprava distančního vzdělávání na MZLU v Brně. In Sborník příspěvků Alternativní metody výuky. Brno: VFU Brno, 2004a. s. 106-111. ISBN 80-7035-492-2.
- MALO, R., FOLTÝNEK, T.: Příprava e-kurzů a realizace nástrojů pro podporu jejich tvorby. In sborník konference Efficiency and Responsibilty in Education 2004. Praha: ČZU 2004b. s. 122-129. ISBN 80-213-1175-4.
- MALO, R., MOTYČKA, A.: eLearning system as an integral component of university IS. IT Inovation in a Changing World: Proceedings of the 10th International Conference of European University Information System. Ljubljana: Faculty of Computer and Information Science, 2004. p. 524-527. ISBN 961-6209-46-9.
- MIŠOVIČ, M., HRUBÝ, M.: Modelování webového prostředí eLearningu. Brno: VA Brno, 2003.
- ZLÁMALOVÁ, H.: Principy distanční vzdělávací technologie a možnosti jejího využití v pedagogické praxi na technických vysokých školách. Dokument formátu HTML. 2003, [cit. 2004-11-11]. Dostupný z.
- ZLÁMALOVÁ, H.: Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0276-9.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.