Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(3), 59-68 | DOI: 10.11118/actaun200553030059
KAPITÁLOVÉ VÝDAJE A ZADLUŽENÍ OBCÍ V ČR
- 1 Katedra účetnictví a financí, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Studentská 13, 370 05 České Budějovice, Česká republika
- 2 Ústav financí, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Příspěvek se zaměřuje na aktuální problematiku financování obcí. Obce tvoří významnou část veřejného sektoru a ovlivňují i fiskální situaci České republiky. Zároveň se ukazuje, že kapitálové výdaje obcí plní nezastupitelnou úlohu při vytváření podnikatelského prostředí i životního prostředí v nejširším slova smyslu. Cílem práce bylo provést analýzu kapitálových výdajů obcí v ČR z hlediska jejich národohospodářského významu a z hlediska způsobů jejich financování v letech 1994 až 2003. Důraz je kladen zejména na vazbu KVO a zadlužení obcí. Z provedené analýzy vyplývá, že kapitálové výdaje obcí jsou velmi významnou součástí kapitálových výdajů veřejných rozpočtů, přičemž jejich podíl převyšuje 50 %. Kapitálové výdaje obcí se významně podílejí na hrubé tvorbě fixního kapitálu (10,57 % v roce 2003) a tedy i na tvorbě HDP (2,83 % v roce 2003). Kapitálové výdaje obcí mají procyklické působení v rámci hospodářského cyklu. Významným zdrojem financování kapitálových výdajů obcí je přebytek jejich běžného rozpočtu. Tento zdroj však, a to ani v kombinaci s kapitálovými příjmy a kapitálovými dotacemi, nestačí svou výší na financování kapitálových výdajů obcí. Výsledkem je, že deficit kapitálového rozpočtu obcí je financován návratnými zdroji. Tak tomu bylo v letech 1994 až 2003, s výjimkou let 1998 a 1999. Vzhledem k vysoké potřebě kapitálových výdajů lze očekávat, že i do budoucna budou kapitálové výdaje obcí významně financovány návratnými zdroji. Existuje tedy přímá vazba kapitálových výdajů obcí a zadlužení obcí. Dalším působícím faktorem je nedostatečná výše běžných (a zejména daňových) příjmů obcí. Stát v rámci decentralizace převádí mnoho úkonů na obce v rámci tzv. přenesené působnosti, aniž by plně pokrýval náklady vzniklé těmito činnostmi. Obce potom nejsou schopny generovat dostatečný přebytek běžného hospodaření k pokrytí deficitů svých kapitálových rozpočtů. Zároveň dochází i k poklesu tempa růstu kapitálových výdajů obcí i jejich podílu na celkových výdajích.
veřejné finance, obecní rozpočty, kapitálové výdaje obcí, zadlužení obcí
Municipal capital spending and debt in Czech Republic
The paper deals with the contemporary issue of municipal finance. Municipalities in Czech Republic make up important part of public sector and influence the fiscal performance of Czech economy. Simultaneously, the capital expenditure of municipalities has a crucial role in shaping of the entrepreneurial environment and of an environment in the widest sense. The goal of this paper was to analyse the capital expenditure of municipalities in Czech Republic from the national economy point of view and to analyse the financing of capital expenditure between 1994 and 2003. The emphasis was given to the relation between the capital expenditure and the indebtedness of municipalities. The analysis reveals that the capital expenditure make significant share of overall public capital expenditure, the share exceeds 50%. The capital expenditure of municipalities also participate considerably on gross fixed capital formation (10.57% in 2003) and therefore on GDP formation (2.83% in 2003). However, considering the economic cycle, capital expenditure of municipalities has pro-cyclical effect. Analysis the structure of financing of capital expenditure, the operating surplus is very important resource. However, it is not sufficient one even considered together with capital incomes and capital subsidies. It results in using loans to finance the capital expenditure. This happened between 1994 and 2003, with the exclusions of 1998 and 1999. Because of the future high need of capital expenditure, it can be expected that municipalities will employ even more loans. The link between capital expenditure and indebtedness of municipalities can be identified. There is another factor in effect. The volume of operating (especially tax) incomes is not sufficient. The state decentralizes significant portion of activities without providing municipalities with corresponding income. Municipalities then are not able to generate adequate operating surplus to finance the deficit on capital budget. Consequently, the rate of growth of capital expenditure of municipalities declines as well as the share of capital expenditure on overall municipal expenditure.
Keywords: public finance, municipal budgets, municipal capital spending, municipal debt
Grants and funding:
Příspěvek byl zpracován jako součást řešení výzkumného záměru MSM6007665806.
Received: December 20, 2004; Published: December 27, 2014 Show citation
References
- BURNS, A and YOO, K. Y.: Improving the efficiency and sustainability of public expenditure in the Czech Republic. OECD. Economic Department Working Papers no.328. 2002.
- OBROVSKÝ, J.: Rozpočtový výhled. Ano či ne? Moderní obec, 2001, (č. 2), s. 8. ISSN 1211-0507
- OECD: Fiscal Design Across Levels of Goverment. OECD Country Report: Czech Republic, 2000.
- PAGANO, M. A.: Municipal Capital Spending During the "Boom". Public Budgeting and Finance, 2002, vol.22 (č. 2) p.1-20. DOI: 10.1111/1540-5850.00070
Go to original source...
- PEKOVÁ, J. a PILNÝ, J.: Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Praha: ASPI Publishing, 2002. ISBN 80-86395-21-9
- PEKOVÁ, J.: Hospodaření a finance územní samosprávy. Praha: Management Press, 2003.
- POLEŠÁKOVÁ, M.: Malé obce a investování. Obec a finance, 2002, vol. VIII, (č. 3), s. 24-25. ISSN 1211-4189
- Reforma veřejných financí. Praha: Ministerstvo financí ČR, 2003.
- STEIS, A. W.: Local Government Finance: Capital Facilities Planning and Debt Administration. 1. vyd. Lexington, Mass.: Lexington Books, 1978.
- TESAŘ, L.: Nové rozpočty obcí a jejich zadluženost. Obec a finance, 2001, vol. VII, (č. 1), s. 13-15. ISSN 1211-4189
- TESAŘ, L.: Skutečná zadluženost obcí. Obec a finance, 2002, vol. VIII, (č. 1), s. 18-21. ISSN 1211-4189
- TESAŘ, L.: Vybavenost území. Obec a finance, 2002, vol. VIII, (č. 2), s. 24. ISSN 1211-4189
- TESAŘ, L.: Vývoj výdajů obecních rozpočtů. Obec a finance, 2001, vol. VII, (č. 3), s. 22-23. ISSN 1211-4189
- TESAŘ, L.: Zadluženost obcí a krajů. Veřejná správa, 2003, vol. XIV, (č. 18), s. I-VIII (příloha).
- TOMÁNEK, P.: Role dotací v územních rozpočtech. Obec a finance, 2002, vol. VIII, (č. 3), s. 50-51. ISSN 1211-4189
- VEDRAL, J.: Schválena regulace obecní zadluženosti. Obec a finance, 2002, vol. VIII, (č. 1), s. 14-15. ISSN 1211-4189
- Vývoj finanční situace obcí a měst. Obec a finance, 2004, vol. IX, (č. 5), s. 18-19. ISSN 1211-4189
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.