Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(6), 175-188 | DOI: 10.11118/actaun200452060175

Chování spotřebitelů na trhu vína v ČR

Helena Chládková
Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek obsahuje dílčí výsledky průzkumu orientovaného na zvyklosti a chování spotřebitelů na trhu vína v ČR. Na základě přímého dotazování souboru 1000 respondentů z celé ČR bylo zjištěno, že několikrát týdně pije víno 11,3 % respondentů, aspoň jednou týdně 29,8 %, několikrát měsíčně 23,2 % respondentů. Pouze 2,7 % respondentů nepije víno vůbec.
30,3 % respondentů pije víno častěji než dříve, a to především z důvodu, že jim víno více chutná, je kvalitnější a je větší nabídka.
15,8 % pije víno méně často než dříve, především ze zdravotních důvodů, proto, že je víno drahé a proto, že v současné době více řídí motorová vozidla.
Ve skupinách respondentů s menším množstvím vína vypitého při běžné konzumaci převažují ženy. Z celkového počtu žen, které odpověděly na tuto otázku, jich 75, 8% vypije při běžné konzumaci méně než 0,5 l. Ve skupině respondentů, kteří vypijí více než 1 l vína, je 5 % žen a 95 % mužů.

trh vína, chování spotřebitelů, preference, respondent

Consumer behaviour on the Czech wine market

The paper includes partial results of research oriented on conventions and behaviour of consumers on the wine market in the Czech Republic. Based on direct questioning of 1000 respondents from the whole Czech Republic we found, that 11.3% of respondents drink wine several times a week, 29.8% of respondents at least once a week, and 23.2% drink wine several times a month. Only 2.7% of respondents do not drink wine at all. 30.3% of respondents drink wine more often than before, especially because of the fact, that they like wine more, it is of a better quality, and the offer is greater.
15.8% of respondents drink wine less often than before of these reasons: health reasons, wine is too expensive, they drive more often.
In the groups of respondents with lower amount of wine drunk in usual consummation, there prevail women. Of the total number of women, who answered this question, 75.8% drink less than 0.5 litres in common consummation. In the group of respondents drinking more than 1 litre of wine, there are 5% women and 95% men.

Keywords: wine market, consumer behaviour, preference, respondent
Grants and funding:

Příspěvek je součástí řešení grantu Vinařského fondu České republiky (RP/3/03) s návazností na projekt Ministerstva zemědělství NAZV (QF 3276).

Received: June 29, 2004; Published: February 22, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chládková, H. (2004). Consumer behaviour on the Czech wine market. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis52(6), 175-188. doi: 10.11118/actaun200452060175
Download citation

References

  1. ČMVVU: Koncepce rozvoje vinařství České republiky pro období vstupu ČR do EU. Brno: ČMVVU a JMK, 2002
  2. Český statistický úřad, Statistická ročenka ČR 2003, 2003, Praha. ISBN 80-250-0195-4
  3. DUFEK, J., STÁVKOVÁ, J.: Marketingový výzkum, MZLU v Brně, 1998, ISBN 80-7157-330-2
  4. FORET, M., STÁVKOVÁ, J.: Marketingový výzkum, Jak poznávat své zákazníky, Grada Publishing, 2003, Praha, ISBN 80-247-0385-8
  5. CHLÁDKOVÁ, H., KUDOVÁ, D.: Analýza spotřebitelského trhu s vínem, Brno, PEF MZLU v Brně, 2004, v tisku
  6. Kolektiv pracovníků Ústavu managementu: Závěrečná zpráva k projektu na podporu propagace odbytu vín, PEF MZLU v Brně, 2004, Brno
  7. KOTLER, P.: Marketing Management, Praha: Victoria Publishing. 1991, 107 s. ISBN 80-85605-08-2
  8. Mze ČR: Réva vinná, víno 2003. Situační a výhledová zpráva. Praha: MZČR, 2002, ISBN 80-7084-276-8
  9. POŠVÁŘ, Z., CHLÁDKOVÁ, H.: Strategie výrobců vína při vstupu ČR do EU, Nitra-Kolíňany, 2003, ISBN 80-8069-285-8
  10. PŘÍBOVÁ, M.: Marketingový výzkum v praxi, Grada Publishing, 1996, Praha ISBN 80-7169-299-9

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.