Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2013, 61(7), 2801-2810 | DOI: 10.11118/actaun201361072801
Behaviour of Czech customers when buying food products
- Department of Marketing, School of Business Administration, Silesian University, Univerzitní nám. 1934/3, 733 40 Karviná, Czech Republic
This paper presents partial results of the primary research conducted through a questionnaire survey focused on the behaviour of Czech consumers when buying food, with regard to the behaviour of men and women. Specific objectives included are a brief outline of the theoretical issues examined and secondary research on the buying behaviour of consumers when buying food, based on available statistical data and information. After 1989, the quality of the market has changed, sales space has increased as well as the level of sales conditions. Offer in stores has widened. Recently the results of inspections of supervisory authorities show a lot of negative information, mainly relating to foreign chains. The supply of poor quality food is more common. Some food is offered even though it's expired. The proposed premises are based on the current situation in the Czech retail market. Despite increased consumer awareness about the quality of food, the majority of respondents buy food in large commercial units (supermarket, hypermarket, discounts). The majority of respondents do not follow information on the packaging of food products, but follow the expiration date. Sales of food with expired shelf life or expiration date re-taped is usually notified by the supervisory authorities, therefore, is noticed by consumers. Buying behaviour of men and women shows some differences. Our results, however, have not proved any significant ones, although a small difference has emerged.
Keywords: buying behaviour, sale of food products, preference of shop type, food quality satisfaction, information on the package, expiration date monitoring, buying behaviour of men and women
Received: August 27, 2013; Published: December 24, 2013 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- HES, A. a kol., 2008: Chování spotřebitele při nákupu potravin. 1. ed. Praha: Alfa nakladatelství, 160 s. ISBN 978 80-87197-20-2.
- HOER, W. D., MACINNIS, D. J., 2008: Consumer behavior. 5. ed. Mason: Cengage Learning, 672 s. ISBN 978-0-547-07992-9.
- HUDLESTON, P., MINAHAN, S., 2011: Consumer behavior. Women and Shopping. 1. ed. New York: Business Expert Press, 125 s. ISBN 978-1-60649-167-6.
- KANUK, L. L., SCHIFFMAN, L. G., 2004: Nákupní chování. Brno: Computer Press, 633 s. ISBN 80-251-0094-4.
- KOTLER, P., 1991: Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, a. s., 789 s. ISBN 80-85605-08-2.
- KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G., 2007: Moderní marketing. Praha: Victoria Publishing, 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
- KOTLER, P., KELLER, K. L., 2012: Marketing Management. Boston: Person Education, 679 s. ISBN 978-0-273-75336-0.
- KRÁSNÝ, T., KUCHAŘ, J., 1999: Strategie českých obchodních a výrobních firem pro 21. století. In: Sborník příspěvků konference o rozvoji obchodu v ČR 1999. Praha: Svaz obchodu ČR, s. 150-151.
- KOUDELKA, J., 2006: Spotřební chování a segmentace trhu. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 227 s. ISBN 80-86730-01-8.
- LANG, M., HOOKER, N. L., 2013: An empirical test of experiential shopping in food retailing. British Food Journal, 115, 5: 639-652. ISSN 0007-070X. DOI: 10.1108/00070701311331553
Go to original source...
- LIESKOVSKÁ, V., GAZDA, V., 2005: Transformácia maloobchodního trhu a jej dopad na spotřebitelské správanie. Acta academica karviniensia, 2/2005. Karviná: SU OPF. s. 82-87. ISSN 1212-415X.
- Maloobchodní trh nasycen. Moderní obchod č. 12/2004. s. 35. ISSN 1210-4094.
- MEFFERT, H., 1996: Marketing management. Praha: Grada Publishing, 551 s. ISBN 80-7169-329-4.
- MEIXNER, O., KNOLL, W., 2012: An expanded model of variety - seeking behaviour in food product choices. British Food Journal, 114, 1: 1571- 1586. ISSN 0007-070X. DOI: 10.1108/00070701211273045
Go to original source...
- PILÍK, M., 2008: Nové marketingové trendy jako příležitost zvýšení vlivu marketingu na dosažení konkurenčních výhod. E+M Ekonomie a management, 11, 2: 107-119. ISSN 1212-3609.
- PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J., 1997: Obchodní podnikání. Praha: Management Press, 874 s. ISBN 80-85943-48-4.
- RICHTROVÁ, K., 2001: Nákupné rozhodovanie zákazníkov velkoplošných predajní. In: Sborník z mezinárodní vědecké konference "Trendy rozvoja teorie a praxe v obchodnom podnikaní v ére globalizácie." Mojmírovce: OF Ekonomickej univerzity v Bratislave, Slovenská marketingová společnost. s. 189-195. ISBN 80-225-1476-4.
- Shopping Monitor, 2012: Praha: INCOMA GfK, 2012.
- STARZYCZNÁ, H., KAUEROVÁ, L. PELLEŠOVÁ, P., SVOBODOVÁ, L. a kol., 2007: Metodologie marketingu vztahů a její postavení v rámci strategického marketingu a řízení vztahů se zákazníkem (CRM)-praktické využití. Karviná: SU OPF, 250 s. ISBN 978-80-7248-451-5.
- Velký slovník naučný, 1999: Praha: DIDEROT, 1679 s. ISBN 80-902723-1-2.
- VYSEKALOVÁ, J., 2004: Psychologie spotřebitele. Praha: Grada, 283 s. ISBN 80-247-0393-9.
- VYSEKALOVÁ, J., 2011: Chování zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
- Vyhodnocení anket. (2008-2012) [on-line]. 2012 [cit. 2012-08-04]. Available at: http://www.szpi.gov.cz/lstInq.aspx?nid=11319&cpi=3.
- WONNACOTT, T. H., WONNACOTT, R. J., 1998: Statistika pro obchod a hospodářství. Praha: Victoria Publishing, 891 s. ISBN 80-85605-09-0.
- ZAMAZALOVÁ, M., 2009: Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, 232 s. ISBN 978-80-247-2049-4.
- Zpráva o činnosti SZPI 2009. 18. 02. 2010. [on-line]. [cit. 2012-08-05]. Available at: http://www.szpi.gov.cz/docDetail.aspx?docid=1021215&docType=ART∋d=11386.
- Zpráva o činnosti SZPI 2010. 23. 03. 2012 [on-line]. [cit. 2012-08-05]. Available at: http://www.szpi.gov.cz/docDetail.aspx?docid=1029558&docType=ART∋d=11386.
- Zpráva o činnosti SZPI 2011. 27. 02. 2012. [on-line]. [cit. 2012-08-05]. Available at: http://www.szpi.gov.cz/docDetail.aspx?docid=1036091&docType=ART∋d=11386.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.