Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2012, 60(2), 533-538 | DOI: 10.11118/actaun201260020533
Knowledge society in 21st century
- Ústav práva a humanitních věd, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
This paper is focused on the increasing need of education in 21st century and on some problems which emerged in this context - the economists prefer to emphasize the development and growth, profit and effectiveness, and they can overlook general, ethical, and essential problems and needs of the contemporary world. These problems are not resolved by simple algometrical approaches, but they require multi-disciplined paradigms, which can provide social sciences.
Especially in the 21st century we need wide-ranging critical thinking as a basis of responsible ethical behaviour. However in the current educational environment in the tertiary educational system we can observe over-emphasizing of utilitarian requirements. We produce professionals who are expected to be able to find quick, effective but also far-seeing solutions of any given problem, which is in obvious contradiction.
This article discussed three conceptions of a human with the emphasis on the concept of "homo socio-oeconomicus". This concept enables to see the world in wide context and develops necessary critical thinking, which is also economically more advantageous from the long-term point of view. That is why education in sociological, psychological, philosophical, political and other social sciences should not be considered by economists as something useless without any economic value, but as something that can help them to understand themselves, their environment and the consequences of their decisions. This is the core of this contribution.
Keywords: education, knowledge, social qualification, three conceptions of a human in economics, responsibility, multi-disciplinary approach
Received: November 30, 2011; Published: October 3, 2013 Show citation
References
- BECK, U., 2004: Riziková společnost: Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství, 431 s. ISBN 80-8642-932-6.
- BERGER, P. L., 1991: Pozvání do sociologie. Praha: FMO. 196 s. ISBN 978-80-87029-10-7.
- CASTELLS, M., 1996: The Rise of the Network Society. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell. ISBN 978-0631221401.
- HABERMAS, J., 1981: Theorie des kommunikativen Handelns. Franfurkt a. M.. ISBN 3-518-28775-3.
- KELLER, J., TVRDÝ, L., 2008: Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství. 184 s. ISBN 978-80-86429-78-6.
- KELLER, J., 2004: Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 530 s. ISBN 80-86429-34-2.
- KIRCHHÖFER, D., 2002: Neue Lernkulturen im Spannungsfeld von staatlicher und privater Verantwortung. In: Lohmann (Hrsg.), I; Rilling, R.(Hrsg) Die verkaufte Bildung. Opladen: Leske + Budrich Verlag, 355 s. (75-82). ISBN-10: 3810033480.
Go to original source...
- LIESSMANN, K. P., 2008: Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 125 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
- MATĚJŮ, P.; STRAKOVÁ, J.; VESELÝ, a. (eds.), 2010: Nerovnosti ve vzdělání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
- MORAWSKI, W., 2005: Ekonomická sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 338 s. ISBN 80-86429-43-1.
- RADVAN, E., 2010: O odbornosti a vzdělanosti. In: Sociální pedagogika ve střední Evropě. Sborník příspěvků z mezinárodní konference, s. 121-130. Brno: Institut mezioborových studií. ISBN 978-80-87182-15-4.
- URBANOVÁ, M., 2006: Systémy sociální kontroly a právo. Plzeň: Aleš Čeněk, 191 s. ISBN 80-86898-94-6.
- VÍT, J., 2003: Bude vzdělání zbožím. In: Britské listy 4. 9. 2003. ISSN 1213 - 1792. (Dostupné z http://blisty.cz/art/15257.html.).
- VEČEŘA, M., URBANOVÁ, M., 2011: Sociologie práva. Plzeň: Aleš Čeněk, 313 s. ISBN 80-86898-94-6.
- WELSCH, W., 1993: Postmoderna: Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 57 s. ISBN 80-901508-4-5.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.