Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2011, 59(2), 199-204 | DOI: 10.11118/actaun201159020199

Loyalty programs as a part of company's marketing strategy

Klára Mrkosová, Ondřej Dufek, Luděk Majer
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

This paper aims to characterize the current status of using customer loyalty programs in the Czech Republic. Customer loyalty programs are evaluated as a part of marketing communication, where especially customer cards have a specific role in communication mix of selected companies. Furthermore, customer loyalty programs are evaluated from the perspective of internal marketing system company, as an invaluable source of data about customers. Obtained data are used for decisions on segmentation, targeting and overall marketing strategy. Customer loyalty programs in the Czech Republic are also examined from the perspective of consumers - factors that influence consumer involvement in these programs are evaluated. The paper also shows the results of desk research about personal information provided by consumers to engage in customer loyalty programs.

Keywords: loyalty program, loyalty card, consumer, personal data
Grants and funding:

The paper has been written with the support of the project for the Czech Ministry of Education, Youth and Sports MSM 6215648904 Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu.

Received: December 17, 2010; Published: July 7, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mrkosová, K., Dufek, O., & Majer, L. (2011). Loyalty programs as a part of company's marketing strategy. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis59(2), 199-204. doi: 10.11118/actaun201159020199
Download citation

References

  1. ČTK, 2010: Tesco spustí systém věrnostních karet Clubcard. Finanční noviny [online]. 26.08.2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  2. Úřad pro ochranu osobních údajů, 2004: [online]. Chraňte své soukromí![cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  3. Jak nakládáte s osobními údaji svých zákazníků? Intuitivní marketing [online]. 16. 6. 2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  4. KERN, I., 2010: Věrnostní programy jako datakopové. Marketing journal [online]. 2.2.2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  5. KUČEROVÁ, D., 2009: Kolik zákaznických karet se vejde do peněženky? Podnikatel.cz [online]. 18. 8. 2009 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  6. Kolektiv autorů, 2010: Loajalita zákazníků v České republice. Intuitivní marketing [online]. 13.9.2010 [cit. 2010-10-24]. Dostupný z www:
  7. NAGYOVÁ, Ľ., STÁVKOVÁ, J., TONKOVIČOVÁ, Z., 2008: Selected characteristics of Slovak Consumers Purchasing Behavior. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2008, LVI, 6, p. 69-76. DOI: 10.11118/actaun200856060069 Go to original source...
  8. PETERSKÝ, J., 2009: Kdy nám věrnostní program vrátí prostředky v podobě loajálních zákazníků? Marketing journal[online]. 16.12.2009, 111, [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www
  9. PÓČOVÁ, K., 2008: Věrnostní programy pro 21. století. Strategie.cz [online]. 5.5.2008 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  10. Strategie.cz [online]. 19.11.2010 [cit. 2010-11-21]. Věrnostní program Tesco má 900 000 lidí. Dostupné z www:
  11. Telco a utility sektor potvrzují význam věrnostních programů, často však chybí větší integrace. iDIRECT[online]. 19.3.2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  12. TOMAN, M., 2010: Kudy by se měly ubírat věrnostní programy? Marketingové noviny [online]. 11.1.2010 [cit. 2010-11-15]. Dostupný z www:
  13. Věrnostní programy. [online]. 2009 [cit. 2010-11-15]. ImperialMedia s.r.o. Dostupné z www:

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.