Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 563-570 | DOI: 10.11118/actaun201058060563

ZHODNOCENÍ PŘÍSTUPŮ KE KATEGORIZACI INOVACÍ

Jakub Tabas, Josef Polák, Michaela Beranová
Ústav podnikové ekonomiky Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

V současném globalizovaném světě jsou jednou ze základních předpokladů ekonomického rozvoje a udržení konkurenceschopnosti podniků. Přesto neexistuje žádná všeobecně přijímaná definice pojmu inovace, každý z autorů pracuje se svou, víceméně vlastní definicí inovace, přičemž tyto definice jsou často stavěny na různých základech. V odborné literatuře je možné najít definice, které pracují s požadavkem novosti, nebo jiné, jejichž těžištěm je růst hodnoty pro zákazníka, potažmo pro celou společnost. Další definice inovace jsou odvozeny od klasifikace inovací. Autoři článku provádějí komparaci těchto definicí prostřednictvím užití metod analýzy a syntézy sestavují definici vlastní, v níž přebírají klíčové charakteristiky, které jsou v řadě definic totožné či příbuzné. Těmito charakteristikami jsou pak zejména úspěšný převod nové myšlenky do praxe a růst hodnoty pro zákazníka, společenskou skupinu či celou společnost.
Při sestavování každé definice inovace je nezbytné mít neustále na paměti to, že inovace není izolovaná činnost, ale jedná se o celý proces, resp. dle některých autorů (např. Greve, 2003; Witfield, 1975) o soubor procesů, přičemž aby se skutečně jednalo o inovaci, musí být úspěšně dokončen každý proces dílčí. Současný obsah pojmu inovace se tak již výrazně liší od historicky prvních definic, mj. i prof. Schumpetera (1934), které operují především se změnami týkajícími se výrobků či výrobních procesů. Následně jsou do obsahu pojmu inovace zahrnuty také změny organizace práce či metod řízení, zatím ale hlavně na úrovni podniků. Rozšíření dopadu inovací mimo podniky se objevuje až později.
Při vymezení obsahu pojmu inovace je také důležité stanovit hranici mezi inovací a invencí. Na tento aspekt ve své práci upozorňuje i prof. Dvořák (2005). V nejobecnější rovině je o inovaci možné mluvit jako o něčem, co přidává hodnotu, a to v podstatě čemukoli. Aby se ale zároveň dalo skutečně mluvit o inovaci, musí být současně naplněna podmínka úspěšné implementace v praxi či realizace na trhu. Inovace jsou pak také důležitým prvkem udržitelného rozvoje.

aspekty inovací, klasifikace inovací, definice inovací, inovace

Evaluation of approaches to definition of innovations

Currently innovations are necessary elements of economic growth and competitiveness of companies as well as they are necessary elements of global sustainable development. Even though it is possible to find a wide rouge of definitions of innovation but every one of them is based on different requirements. The aim of submitted article is to compare different approaches to definition of the content of innovation. The authors compare various definitions here and by use of analysis and synthesis, they determine important common elements which are possible to be found in various forms in a number of existing definitions. Then, these elements are compiled into own definition of the content of the term innovation.

Keywords: aspects of innovation, classification of innovations, definition of innovation, innovation

Received: August 31, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tabas, J., Polák, J., & Beranová, M. (2010). Evaluation of approaches to definition of innovations. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 563-570. doi: 10.11118/actaun201058060563
Download citation

References

  1. AMIDON, D., 2009: An Exchange of the Definition of Innovation. [On-line] ghttp://www.innovation.cc/discussin-papers/definition.htm.
  2. BANHOLZER, W. F., 2009: Tech Talk. C&EN, December 7, p. 26.
  3. BROPHEY, G., BROWN, S., 2009: Innovation practices within small to medium-sized mechanically based manufacturers. Innovation: management, policy & practice, Vol. 11. No. 3, December 2009, pp. 327-341. DOI: 10.5172/impp.11.3.327 Go to original source...
  4. CABRAL, R., 2003: Development Science. In: The Oxford Companion to The History of Modern Science, Oxford University Press, New York, pp. 205-207.
  5. ÇAKAR, N. D., ERTÜRK, A., 2009: Comparing Innovation Capability of Small and Medium-Sized Enterprises: Examining the Effects of Organizational Clture and Empowerment. Journal of Small Business Management, Vol. 48, No. 3, July 2009, pp. 325-359. DOI: 10.1111/j.1540-627X.2010.00297.x Go to original source...
  6. CAMPOS, J., 2009: Definition of Innovation. [On-line] http://innovationzen.com/blog/2006/11/17/the-definition-of-innovation/.
  7. CARPENTER, H., 2010: Definition of Innovation. [On-line] http://www.cloudave.com/link/definition-of-innovation.
  8. DAFT, R. L. A., 1978: A Dual-Core Model of Organizational Innovation. Academy of Management Journal. Vol. 21, No. 2., June 1978. pp. 193-210. DOI: 10.2307/255754 Go to original source...
  9. DRUCKER, P. F., 1993: Inovace a podnikavost. Praxe a principy. 1. vyd. Praha: Management Press, 266 s. ISBN 80-85603-29-2.
  10. DVOŘÁK, J., 2005: Inovace a jejich efektivnost (problémy teorie, praxe a výuky). In: Inovace: Jediná účinná cesta k úspěchu v globální ekonomice. Praha: SVŠES, 28. ledna 2005. [On-line] dostupné z: http://www.svses.cz/skola/akce/konf/inovace05/texty/dvorak.pdf.
  11. GREVE, H. R., 2003: Behavioral theory of R&D expenditures and innovations: evidence from shipbuilding. Academy of Management Journal. Vol. 46, No. 6, pp. 685-702. DOI: 10.2307/30040661 Go to original source...
  12. GOLDSMITH, D., 2010: Defining Some Different Avenues of Innovation. Ivey Business Journal Online. London: Jan/Feb 2010.
  13. HIRJI, K., 2009: An Exchange of the Definition of Innovation. [On-line] ghttp://www.innovation.cc/discussin-papers/definition.htm.
  14. HLAVACEK, J. D., THOMSON, V. A., 1973: Bureaucracy an New Product Innovation. Academy of Management Journal. Vol. 16. No. 3, September 1973. Go to original source...
  15. KONEČNÝ, M., 1999: Podniková ekonomika. 2. vyd. Brno: PC-DIR Real. 252 s. ISBN 80-214-1404-9.
  16. KOTLER, P., TRIAS DE BES, F., 2005: Inovativní marketing: jak kreativním myšlením vítězit u zákazníků. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 199 s. ISBN 80-247-0921-X.
  17. MAHDJOUBI, D., 2009: From Classification to Definition of Innovation. [On-line] ghttp://www.innovation.cc/discussin-papers/definition.htm.
  18. POMYKALSKI, A., 1983: Organizasion for co-operation and dissemination of scientific and technical informatik among CMEA member countries (with particular respekt to Information systems in Poland). Journal on Information Science. Vol. 7. (2), July 1983. Go to original source...
  19. ROGERS, M., 1995: Innovation - Definition. [On-line]: http://www.wordiq.com/definition/Innovation.
  20. ROGERS, M., 1998: The Definition and Measurement of Innovation. Melbourne Institute Working Paper No. 10/98. Melbourne: Melbourne Institute of Applied Economic and Social Reseach. ISSN 1328-4991.
  21. SCHMITTLEN, D., 2009: Definition of Innovation. [On-line]: http://innovationzen.com/blog/2006/11/17/the-definition-of-innovation/.
  22. SCHUMANN, P., 2009: Definition of Innovation. [On-line]: http://innovationzen.com/blog/2006/11/17/the-definition-of-innovation/.
  23. SCHUMPETER, J. A., 1934: Theory of Economic Development. Cambridge: Harvard University Press, Mass.
  24. SCHUMPETER, J. A., 1987: Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Berlin: Duncker und Humboldt.
  25. SYLVER, B., 2006: What does "Innovation" really mean? Businessweek, News and Features, January 31. [On-line] http://www.businessweek.com/innovate/content/jan2006/id20060131_916627.htm.
  26. VAITHEESWARAN, V., 2007: Special Report: Innovation. The Economis. [On-line]: http://www.economist.com/specialreports/displaystory.cfm?story_id=9934754.
  27. VALENTA, F., 2001: Inovace v manažerské praxi. Praha: Velryba. ISBN 80-85860-11-2.
  28. Webster online. Definition of Innovation.(2009) [On-line]: http://innovationzen.com/blog/2006/11/17/the-definition-of-innovation/.
  29. WEST, M. A., FARR, J. L., 1990: Innovation - Definition. [On-line]: http://www.wordiq.com/definition/Innovation.
  30. WHITFIELD, P. R., 1975: Creativity in Industry. 2nd ed. Penquin Books Ltd. ISBN 978-0140219012.
  31. YUSOF N. A. B et al., 2010: Factors Influencing Firms' Readiness Towards Innovation in House Building Industry: A Multi-Dimensional Construct. International Journal of Organizational Innovation.
  32. Innovation Definition. [On-line] dostupné z: http://www.new-inventions-succes.com/Innovation-Definition.html.
  33. Organization for Economic Co-operation and Development. Innovation: the OECD Definiton. [On-line] dostupné z: http://www.oecd.org/documentprint/.
  34. Národní inovační strategie ČR (Praha, 2004).
  35. UK Department of Trade & Industry, [On-line] dostupné z: www.innovation.gov.uk.
  36. The American Heritage Dictionary.
  37. Program podpory INOVACE - INOVAČNÍ PROJEKT. [On-line] dostupné z: http://www.mpo.cz/dokument44256.html.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.