Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 279-294 | DOI: 10.11118/actaun201058060279
PROSTOROVÉ MODELOVÁNÍ PŘEDPOKLADŮ ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU S VYUŽITÍM GEOGRAFICKÝCH INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ
- 1 Ústav informatiky, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
- 2 Ústav marketingu a obchodu, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Publikace si klade za cíl ukázat možnosti prostorového modelování a analyzování předpokladů rozvoje cestovního ruchu v České republice s cílem usnadnit a zefektivnit rozhodovací procesy v cestovním ruchu (pro firmy, klienty i destinační managementy). Rozvoj a rozmístění cestovního ruchu jsou závislé na faktorech (podmínkách), které ovlivňují jeho uplatnění v konkrétních oblastech. Tyto faktory jsou obvykle děleny do tří skupin: selektivní, lokalizační a realizační. Cestovní ruch je neoddělitelně spjat s prostorem - krajinou. Krajinu lze modelovat a následně analyzovat prostředky geografických informačních technologií.
Pomocí prostorového modelování a následných analýz byly vyhodnoceny lokalizační a realizační podmínky v krajích ČR. Krajem s nejlepšími lokalizačními podmínkami je Liberecký kraj. Hlavní město Praha má mizivé přírodní podmínky, společenské má však na vysoké úrovni. Prostorové analýzy dále ukázaly, že nejlepší realizační podmínky poskytuje hlavní město Praha. Následuje Středočeský kraj, Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj a Karlovarský kraj. Souhrnem nejpříznivějších lokalizačních a realizačních podmínek disponuje Liberecký kraj; dále pak Středočeský a Jihomoravský kraj. Rozvoj turistických destinací je závislý nejen na lokalizačních a realizačních podmínkách, ale je i zásadně ovlivněn úrovní lokálního destinačního managementu. Prostorové modelování pomáhá destinačním manažerům v rozhodovacích procesech za účelem optimálního využití potenciálu oblasti a efektivního zacílení marketingových aktivit.
cestovní ruch, prostorové modelování, lokalizační faktory, realizační faktory, destinační management
Spatial modelling of assumption of tourism development with geographic IT using
The aim of this article is to show the possibilities of spatial modelling and analysing of assumptions of tourism development in the Czech Republic with the objective to make decision-making processes in tourism easier and more efficient (for companies, clients as well as destination managements). The development and placement of tourism depend on the factors (conditions) that influence its application in specific areas. These factors are usually divided into three groups: selective, localization and realization. Tourism is inseparably connected with space - countryside. The countryside can be modelled and consecutively analysed by the means of geographical information technologies.
With the help of spatial modelling and following analyses the localization and realization conditions in the regions of the Czech Republic have been evaluated. The best localization conditions have been found in the Liberecký region. The capital city of Prague has negligible natural conditions; however, those social ones are on a high level. Next, the spatial analyses have shown that the best realization conditions are provided by the capital city of Prague. Then the Central-Bohemian, South-Moravian, Moravian-Silesian and Karlovarský regions follow. The development of tourism destination is depended not only on the localization and realization factors but it is basically affected by the level of local destination management. Spatial modelling can help destination managers in decision-making processes in order to optimal use of destination potential and efficient targeting their marketing activities.
Keywords: tourism, spatial modelling, localization factors, realization factors, destination management
Grants and funding:
Publikace vznikla v rámci řešení výzkumného záměru 6215648904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", směr 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace".
Received: August 31, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- BŘEHOVSKÝ, M., JEDLIČKA, K., 2010: Úvod do geografických informačních systémů - mapová algebra (on-line přednáškové texty). Praha: ČZU [cit. 5. 6. 2010]. Dostupné na http://gis.zcu.cz/studium/ugi/e-skripta/ugi_k3d-cinnosti_v_GIS.pdf.
- DROBNÁ, D., MORÁVKOVÁ, E., 2004: Cestovní ruch. 1. vyd. Praha: Fortuna, 180 s. ISBN 80-7168-901-7.
- HLÁSNY, T., 2007: Geografické informačné systémy - priestorové analýzy. 1. vyd. Zvolen: Zephyros, 120 s. ISBN 978-80-8093-029-5.
- HOLLOWAY, J. CH., 2006: The Business of Tourism. 7th edition England: Pearson Education, 716 s. ISBN 0-273-70161-4.
- KLIMÁNEK, M., 2008: Digitální modely terénu. 1. vyd. Brno: MZLU v Brně. ISBN 978-80-7257-982-3.
- LLOYD, CH. D., 2006: Local Models for Spatial Analysis. New York: CRC Press, 250 s. ISBN 0-4153-1681-2.
Go to original source...
- MACHALOVÁ, J., 2007: Prostorově orientované systémy pro podporu manažerského rozhodování. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 167 s. ISBN 80-7179-463-5.
- MIDDLETON, V. T. C., CLARKE, J. R.: 1994: Marketing in Travel and Tourism. 2nd edition. Avon: Bath Press, 391 s. ISBN 0-750609737.
- O'LOONEY, J., 2000: Beyond Maps: GIS and Decision Making in Local Government. USA: ESRI Press. ISBN 1-879102-79-X.
- RYGLOVÁ, K., 2008: DESTINATION MANAGEMENT. Agricultural Economics. Vol. 54, 9: 45-53. ISSN 0139-570X.
Go to original source...
- VAJČNEROVÁ, I., 2009: Destinační Management. 1. vyd. MZLU v Brně. ISBN 978-80-7375-333-7.
- WILSON, J. P., GALLANT, J. C., 2000: Terrain Analysis: principles and applications. 1. vyd. Canada: John Wiley & Sons, 320 s. ISBN 0-471-32188-5.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.