Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(3), 41-54 | DOI: 10.11118/actaun201058030041
SÍŤOVÁ SPOLUPRÁCE MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM V JIHOMORAVSKÉM KRAJI
- Ústav managementu, Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 4, 612 00 Brno, Česká republika
Hospodářství představuje komplexní systém, jehož konkurenceschopnost záleží na technologickém vývoji, resp. aplikací poznatků z vědy a výzkumu v praxi. Fenomén spolupráce tvoří její neoddělitelnou součást. Pevnější formy spolupráce jsou relativně zakotveny i v České republice, výhody méně rozšířených, zejména volnějších forem partnerství, jsou postupně objevovány až v posledních letech. V příspěvku jsme uváděli několik definicí podnikatelských sítí. Jednoznačné vymezení v odborné literatuře neexistuje. V naší práci jsme se zaměřili také na účelné spojení malých a středních podniků, které přináší užitek pro obě strany a přispívá k růstu jejich konkurenceschopnosti. Cílem příspěvku bylo zkoumání předpokladů fungování podnikatelských sítí v Jihomoravském kraji.
Práce představuje teoretická východiska podnikatelských sítí a dílčí výsledky z přípravy předvýzkumu k disertační práci. Předvýzkum byl připravován v rámci projektu Interní grantové agentury Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně s názvem Tvorba sítí malých a středních podniků v oblasti obchodu a služeb, č. 20273 řešeného v roce 2009. Teoretická část práce je založena na studiu odborné literatury, domácí i zahraniční. Následující analýzu Jihomoravského kraje jsme zaměřili zejména na zjištění silných a do budoucna potenciálních odvětví, v nichž spolupráci vnímáme jako zvláště důležitou. Naše poznatky byly doplněny o informace získané od JIC, zejména pokud se týká trendů vývoje v oblasti síťování. V rámci případové studie jsme představili partnerskou síť firmy DC Concept, a. s. a motivy vedoucí ke spolupráci s dalšími podniky.
Jihomoravský kraj s 1 147 146 obyvateli a s 10,12% podílem na HDP patří mezi největší a hospodářsky nejvýkonnější kraje České republiky. V oblasti tvorby hrubé přidané hodnoty v porovnání s ostatními kraji České republiky se Jihomoravský kraj vymezuje v odvětvích jako stavebnictví, obchod a opravy spotřebního zboží, komerční služby, školství, i v rámci veřejných služeb.
Nosné odvětví se na základě tvorby hrubé přidané hodnoty z hlediska kraje mírně liší od jejich pořadí na úrovni republiky. Na prvním místě se nachází zpracovatelský průmysl (23 %) díky výkonům ve strojírenství, především v oborech jako energetika, strojní inženýrství, elektroinženýrství a v rámci elektronického průmyslu. Druhé a třetí místo obsadily komerční služby (16,4 %) a obchod, opravy spotřebního zboží (14,6 %) zastupující terciární sektor, který představuje celkový podíl 62,1 %. Doprava, skladování, pošta a telekomunikace (9,3 %) se umístily na čtvrtém místě a patří mezi dynamické a nejrychleji se rozvíjející odvětví i na celostátní úrovni. Stavebnictví (8,3 %) na pátém místě se rozvíjí v důsledku intenzivní developerské činnosti v Brně a okolí. Komplexní přehled o Jihomoravském kraji poskytují jeho strategické, programové a koncepční dokumenty, které jsou volně dostupné.
Při zkoumání podnikatelských sítí mohou být důležitým zdrojem informací zájmová sdružení, asociace, komory, centra transferu technologií aj., které vystupují jako spojovací články mezi jednotlivými organizacemi: firmy, vysoké školy, výzkumné instituce apod. Jihomoravské inovační centrum, z.s.p.o. (JIC) se sídlem v Brně má podobnou roli, podporuje projekty spoluprací mezi inovačními firmami a výzkumnými pracovišti. Zkušenosti se spoluprací firem získal při založení klastrů zejména v oblasti life-sciences. Další aktivity JIC umožňující vznik v prvé řadě neformálních vztahů mezi firmami jsou pravidelná setkání v rámci tzv. Inovačního klubu, na seminářích a konferencích. Propojování podniků podporuje také internetový portál věnovaný inovacím a inovačním podnikům.
Podle názoru představitele inovačního centra Davida Jánošíka mohou být klastry, technologické platformy, asociace a jiné formy síťování velmi efektivní. Za zvláště důležité považuje aktivity ve znalostně náročných oborech, přičemž připouští, že mohou být vhodné obecně pro každý obor. Z hlediska budoucnosti Jihomoravského kraje považuje za nejperspektivnější obory pro tvorbu sítí life sciences, ICT a meziodvětvovou spolupráci ve strojírenství, elektroniky a informatiky.
Příkladem pro fungování podnikatelské sítě je firma DC Concept, a. s. a její partneři. Působí v oblasti výpočetní techniky, vyvíjí podnikový informační systém pro střední až velké podniky z různých oborů. Strategie firmy spočívá v tom, že jako tvůrce informačního systému jej přímo neprodává koncovým zákazníkům. Vytvořil tři skupiny partnerů, které se podílejí na distribuci produktu. Jsou to zprostředkovatelé, kteří zabezpečují kontakty na potenciální zákazníky, obchodní partneři, kteří odpovídají za uzavírání smlouvy a implementační partneři, kteří zavádějí informační systém u zákazníka a poskytují technickou podporu. Představuje to vertikální kooperaci, směrující k ovládání celého hodnotového řetězce. Další skupinu tvoří vývojoví partneři. Spolupracují s firmou DC Concept, a. s. při rozvíjení so waru a jeho přizpůsobení různým požadavkům zákazníků. V jejich případě se jedná o horizontální síť skládající se z firem z oboru s komplementární znalostí a zručností. Poslední dvě skupiny, střediska podpory a lokalizační partneři, shromažďují partnery poskytující podporu pro vývoj a pro implementaci informačního systému.
V odměňování uplatňuje firma DC Concept, a. s. systém provizí. V tomto systému jsou nejvíce vázáni implementační partneři, s nimiž je spolupráce nejpevnější, dostávají nejvyšší provize. Ohodnocení obchodních partnerů se odvíjí od obchodního případu; mají stálý příjem z licenčních poplatků. Pro tyto dvě skupiny firma poskytuje vlastní produkt a podporu zdarma. Zprostředkovatelé s volnější formou spolupráce jsou odměněni jednorázovou provizí podle obchodního případu. Vývojoví partneři získávají poplatky za certifikaci nově vytvořených aplikací, procentuální podíl z každého prodaného řešení obsahujícího jejich výkon a podporu ze strany firmy.
Fungování tohoto komplexního systému je nastaveno tak, že pro každého člena přináší užitek, především však v případě užší spolupráce, kdy partnerství může pro podnik zabezpečit konkurenční výhodu. Předpoklad pro úspěch zkoumané sítě vidíme v ponechání klíčových kompetencí v podniku (podnikový informační systém jako produkt) a rozdělení dalších činností do takových kategorií, které oslovují širokou škálu firem z různých odvětví - od těch, které chtějí příležitostně profitovat, po ty, jež upřednostňují dlouhodobé obchodní vztahy. Potenciální partneři mají také na výběr při rozhodování o volnější či pevnější formě spolupráce. Firma DC Concept, a. s. si uvědomuje důležitost komunikace nejen v rámci sítě, ale i ve spojení s okolím, zejména za účelem získání dalších partnerů, v propagaci a udržování dobrých vztahů.
Zkušenosti inovačního centra se seskupením podniků se ve značné míře potvrdily v případě firmy DC Concept, a. s., která upřednostňuje důvěru, dlouhodobou spolupráci a vysoce kvalifikované specialisty - partnery z různých odvětví. Současně klade velký důraz na školení partnerských firem, což nabízí možnost dalšího upevnění obchodních a mezilidských vztahů.
Šíření volnějších forem spolupráce mezi podniky je trendem, který se postupně dostává do povědomí i u nás. V odborné literatuře zatím chybí jednoznačná definice, popisy a pravidla fungování meziorganizačních vztahů. Je tomu i proto, že se jedná o jev, který nese charakteristiky dané země. Je proto velmi důležité, aby jsme se s nimi seznámili i v podmínkách České republiky. Autoři příspěvku se domnívají, že lepší informovanost a dobré příklady z oblasti firemní spolupráce mohou motivovat i další podniky k otevření svých hranic a napomáhat ke zvyšování jejich konkurenceschopnosti na trhu, snižování obchodního rizika a v neposlední řadě přispívat k rozvoji regionu, kde působí.
malé a střední podniky, Jihomoravský kraj, síť, spolupráce, informační a komunikační činnosti
Network cooperation of small and medium enterprises in the South Moravian Region
Competitiveness of national economies depends in great part on technological development and implementation of knowledge from science and research in practice. The phenomenon of cooperation represents an integral part of these processes. While its bounded forms, like mergers and acquisitions are relatively embedded in the Czech Republic, the advantages of less formal partnerships have been gradually discovered just recently.
In the paper we focus on a special type of cooperation called networks. In order to get an initial overview, we introduce some of the basic definitions, as the specialized literature lacks single explanation and categorization. Within the framework of our research we have focused on such purposeful connections of small and medium enterprises that bring benefits for both sides and lead to the growth of competitiveness. The aim of the article is to investigate the prerequisites of interfirm network operation in the South Moravian Region.
The first part of the paper introduces network cooperation, especially the motives standing behind network set-up, the typology of networks and the role of networks at regional level. Then we briefly describe the South Moravian region, where our investigation has been made. We focus especially on the demonstration of the most powerful and perspective economic branches in which we consider networks very important. This base is further extended by the information received in the South Moravian Innovation Centre, an interest association of legal persons having experience especially in research institution - company cooperation. The operation of a partnership network is analyzed on the case of DC Concept, a. s., a company from Brno producing and developing information system for middle and large companies. We introduce the six types of their partners, the system how the network works and the motives lying behind.
The paper is based on the information gained during the pre-research which falls within the scope of doctoral dissertation research focusing on network creation of small and medium enterprises in a certain region.
Keywords: small and medium enterprises, South Moravian Region, network, cooperation, information technology
Grants and funding:
Práce vznikla za podpory Interního grantu Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně v rámci řešení projektu č. 20273, Tvorba sítí malých a středních podniků v oblasti obchodu a služeb.
Received: April 13, 2010; Published: September 27, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- COOKE, P., 2002: Knowledge Economies. London: Routledge, 2002. ISBN 04-1516-409-5.
Go to original source...
- Český statistický úřad, 2008: Definice a vymezení ICT sektoru [online]. [cit. 25. 8. 2009]. Dostupné z:
- Český statistický úřad, 2009: Statistická ročenka Jihomoravského kraje 2008 [online]. [cit. 25. 8. 2009]. Dostupné z:
- Český statistický úřad, 2009: Statistický bulletin - Jihomoravský kraj za rok 2008 [online]. [cit. 25. 8. 2009]. Dostupné z:
- DC Concept, a. s.: Business partner [online]. [cit. 20. 11. 2009]. Dostupné z:
- DC Concept, a. s.: Development partner [online]. [cit. 20. 11. 2009]. Dostupné z:
- DC Concept, a. s.: Middleman partner [online]. [cit. 20. 11. 2009]. Dostupné z:
- DC Concept, a. s.: O informačním systému QI [online]. [cit. 20. 11. 2009]. Dostupné z:
- DC Concept, a. s.: Solution partner [online]. [cit. 20. 11. 2009]. Dostupné z:
- DC Concept, a. s.: Typy partnerství [online]. [cit. 20. 11. 2009]. Dostupné z:
- Dědina, J., Odcházel, J., 2007: Management a moderní organizování firmy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 328 s. ISBN 978-80-247-2149-1.
- Dedouchová, M., 2001: Strategie podniku. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 256 s. ISBN 80-7179-603-4.
- European Commission, 2007: DG Enterprise and Industry. Putting SMEs first [online]. [cit. 10. 04. 2008]. Dostupné z:
- Hämäläinen, T. J., Schienstock, G., 2000: Innovation Networks and Network Policies. In: OECD National Innovation Systems: Workshops and Meetings of the Focus Group on Innovative Firms and Networks (Phase III) [online]. [cit. 25. 06. 2009]. Dostupné z:
- Jihomoravské inovační centrum, 2005: Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje II [online]. [cit. 15. 12. 2010]. Dostupné z:
- Jihomoravské inovační centrum, 2009: Další projekty: Centrope tt (Centris) [online]. [cit. 15. 06. 2009]. Dostupné z:
- Jihomoravský kraj, 2006: Strategie rozvoje Jihomoravského kraje [online]. Kapitoly 4.-6. [cit. 15. 12. 2010]. Dostupné z WWW:
- Kislingerová, E. a kol., 2005: Chování podniku v globalizujícím se prostředí. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 428 s. ISBN: 80-7179-847-9.
- Koráb, V., 2007: Pokročilé metody v podnikání. In: International conference - Festive scientific conference on the occasion of 15th anniversary of the establishment of Faculty of Business and Management Brno University of Technology. Sborník odborných příspěvků. ISBN 978-80-214-3482-0.
- LEWIS, J. D., 1990: Using Alliances to Build Market Power. Planning Review, 18, 5. ISSN 0094064X. DOI: 10.1108/eb054297
Go to original source...
- Mallya, T., 2007: Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vyd. Praha: Grada, 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5.
- MIKOLÁŠ, Z., 2002: Podnikání & synergie. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 85 s. ISBN 80-7329-025-1.
- MIKOLÁŠ, Z., 2005: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku: konkurenční potenciál a dynamika podnikání. 1. vyd. Praha: Grada, 198 s. ISBN 80-247-1277-6.
- OECD, 2000: Local Partnership, Clusters and SME Globalisation. In: Enhancing the competitiveness of SMEs in the global economy: strategies and policies. Conference for Ministers responsible for SMEs and Industry Ministers Bologna, Italy, 14-15 June 2000 [online] Zpracovali M. J. Enright a I. Ffowcs-Williams. Bologna: OECD. [cit. 25. 8. 2009] Dostupné z: < http://www.oecd.org/dataoecd/20/5/2010888.pdf>
- Porter, M. E., 1990: The Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press.
Go to original source...
- SAMLI, A. C., 2006: Needed a second wave of globalization: a vital strategic posture for world entrepreneurs. The Marketing Review, 2, 149-162. ISSN 1472-1384. DOI: 10.1362/146934706777977529
Go to original source...
- Schibany, A., Hämäläinen, T. J., Schienstock, G., 2001: Interfirm co-operation and networking: concepts, evidence and policy [online]. [cit. 25. 8. 2009]. Dostupné z
- SKOKAN, K., 2004: Konkurenceschopnost, inovace a klastry v regionálním rozvoji. 1. vyd. Ostrava: Repronis, 159 s. ISBN: 80-7329-059-6.
- Slaný, A. a kol., 2006: Konkurenceschopnost české ekonomiky (vývojové trendy). MU Brno. 375 s. ISBN 80-210-4157-9.
- SPRENGER, R. U., 2001: Inter-firm Networks and Regional Networks. ADAPT, Bonn: Erkrath: Toennes Satz und Druck GmbH.
- Vodáček, L., Vodáčková, O., 2006: Moderní management v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Management Press, 295 s. ISBN 80-7261-143-7.
- Vodáček, L., Vodáčková, O., 2009: Synergie v moderním managementu. 1. vyd. Praha: Management Press, 170 s. ISBN 978-80-7261-190-4.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.