Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(1), 199-206 | DOI: 10.11118/actaun201058010199

KOMBINOVANÉ ZATĚŽOVÁNÍ TRAKTOROVÉHO MOTORU

Tomáš Šmerda, Jiří Čupera
Ústav techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Cílem příspěvku je určit vliv změny výkonu přenášeného přes vývodový hřídel na tahové vlastnosti traktoru a dále na celkovou účinnost přenosu síly generovanou spalovacím motorem. Měření probíhala ve válcovém dynamometru Ústavu techniky a automobilové dopravy u traktoru Joh Deere 7920 Autpower. Měřené a vypočítané hodnoty byly statisticky zpracovány tabulkovým editorem. Z výsledků byly sestaveny tahové charakteristiky s průběhy měrných tahových spotřeb. Pro statistické vyhodnocení byl použit program Unistat. Index determinace dosáhl hodnoty 0,98. Výsledky ukazují, že zvyšováním výkonu motoru se optimální tahová síla nezmění, ale zvýší se pojezdová rychlost, tzn. výkonnost soupravy. Protože hmotnost traktoru zůstala stejná, prokluz se také neměnil. Při nejvyšším tahovém výkonu je efektivně využíváno 138 kW z 158 kW efektivního výkonu spalovacího motoru. Při zkouškách kombinovaného odběru výkonu motoru se zvýšila účinnost využití efektivního výkonu motoru z 65 % na 85 % při poklesu měrné spotřeby paliva o 24 %. Pro praxi je tak vhodné agregovat traktor se stroji s větším podílem výkonu přenášeného přes vývodový hřídel.

kombinované zatěžování, hnací náprava, PTO, traktor

Combined loading of tractor's engine

The paper deals with influence of combined load of engine on drawbar properties of a tractor. The aim was focused on determination of power consumed via PTO and the impact on drawbar pull. During the development of the tractor is assumed that certain work will transfer operations from 60 to 60% over the PTO. Combined loading of engine power significantly reduces driving force as well as drawbar pull. In general, any change in power distribution will affect power balance and overall efficiency. Nevertheless, decreasing of drawbar force enables higher efficiency due to lower resistance in transmission to PTO. Previous researches have shown that the overall loss can achieve at the most 15 %. Ordinary efficiency of pulling tractor will not cross the limit of 70 %. The contribution brings the results of experimental work where the load was changed. The combined load can be simulated with using of chassis dynamometer along with a dynamometer connected over the PTO. Basic levels of absorbed power over the PTO were set to 50, 70 and 90 kW. These points usually presents needs for main field operations. Settings of the test were carried out of constant power transferred over the PTO. Variable part of engine power is consumed to movement what means change in tractor velocity. The results of experiment have been evaluated using spreadsheet editor and statistical software and were built into plots.

Keywords: combined load, driving axle, PTO, tractor
Grants and funding:

Příspěvek vznikl s podporou projektu COST 356 OC191 "Doprava v zemědělství a její dopad na životní prostředí" uděleného MŠMT ČR a Výzkumného záměru č. MSM6215648905 "Biologické a technologické aspekty udržitelnosti řízených ekosystémů a jejich adaptace na změnu klimatu" uděleného MŠMT ČR.

Received: October 5, 2009; Published: October 5, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šmerda, T., & Čupera, J. (2010). Combined loading of tractor's engine. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(1), 199-206. doi: 10.11118/actaun201058010199
Download citation

References

  1. BAUER, F. a kol., 2006: Traktory. 1. vyd. Praha: Profipress, 192 s. ISBN 80-86726-15-0.
  2. GREČENKO, A., 1994: Vlastnosti terénních vozidel. 1. vyd. Praha: VŠZ, 118 s. ISBN 80-213-0190-2
  3. Raheman, H., Jha. S. K., 2007: Wheel slip measurement in 2WD tractor, Journal of Terramechanics 44. 89-94, ISSN 0022-4898 Go to original source...
  4. RENIUS, K., TH., 1980: Wo bleibt die motorleistung des traktors? Agrar-Uebersicht: das aktive Magazin für aktive Landwirte, 32, 14-16 s. ISSN: 0347-7900
  5. SEMETKO, J., a kol., 1986: Mobilní energetické prostředky. 1. vyd. Bratislava: Příroda, 453 s. ISBN 64-006-85
  6. ŠMERDA, T., 2007: Analýza faktorů ovlivňující tahové vlastnosti traktorů, Disertační práce, 128 s.
  7. Tinker, B. D., 1993: Integration of Tractor Engine, Transmission and Implement. Journal of Agricultural Engineering Research, 54, 1-27, ISSN 0021-8634 DOI: 10.1006/jaer.1993.1001 Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.