Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(5), 285-290 | DOI: 10.11118/actaun200957050285

Kvantifikace konkurenčních hodnot dokumentů

Pavel Šimek, Jiří Vaněk, Jan Jarolímek
Katedra informačních technologií, Česká zemědělská univerzita v Praze, Kamýcká 129, 165 21 Praha 6 - Suchdol, Česká republika

Elektronická forma prezentace firmy vůči svému okolí se stává jedním ze základních zdrojů konkurenceschopnosti. Samotné webové prezentace s nezpomalujícím rozvojem internetu se dostávají stále více do popředí zájmu především z hlediska získávání informací. Rozhraním, zprostředkujícím návštěvníkům internetu odkaz vedoucí k požadovaným informacím, jsou vyhledávací servery. Ve většině z nich je návštěvník vyzván k zadání hledaného slova (klíčového slova) nebo fráze a vyhledávač mu nabídne seznam odkazů (doplněných stručným popisem), které s hledaným slovem nebo frází souvisejí. Pokud dotazu vyhovuje více odkazů, jsou seřazeny podle domnělé relevance. Tato relevance je plně v režii vyhledávacího stroje.
Provozovatel webové prezentace bez pokročilých analytických nástrojů neurčí přínos jednotlivých dokumentů, ze kterých se celý web site skládá. Cílem je tedy kvantifikovat přínos jednotlivých dokumentů web site na konkrétní klíčová slova, určit tedy jejich konkurenční hodnotu, a následně kvantifikovat globální konkurenční hodnotu za celý web site pro potřeby porovnání s konkurenčními webovými prezentacemi.
Celý postup kvantifikace konkurenčních hodnot je obecný, nicméně prvotní krok, kterým je analýza klíčových slov, je závislý na výběru fulltextového vyhledávače. Analýza klíčových slov je zásadní, neboť správně provedená analýza ovlivňuje výsledné konkurenční hodnoty. Pro fulltextový vyhledávač Google za použití webové aplikace AdWords lze pro analýzu klíčových slov použít kritéria v podobě konkurence inzerentů, průměrného objemu vyhledávání, relevance a konkrétních slov. Pro stanovení vah z kardinální informace o preferencích jednotlivých kritérií jsou využity metody vícekriteriální analýzy variant.
Ukazatel konkurenční hodnoty dokumentu (CVD) je vypočítán pro každý dokument z výsledku vyhledávání. Druhým důležitým ukazatelem v rámci klíčového slova je konkurenční hodnota web site (CVWi), která je součtem konkurenčních hodnot dokumentů pocházejících z jednoho doménového jména. Třetím přínosným ukazatelem je konkurenční hodnota website (CVW) za všechna klíčová slova, tedy součet konkurenčních hodnot website z jednotlivých klíčových slov (CVWi).

konkurence, web site, fulltextový vyhledávač, dokument, Google, klíčové slovo

Quantification of competitive value of documents

The majority of Internet users use the global network to search for different information using fulltext search engines such as Google, Yahoo!, or Seznam. The web presentation operators are trying, with the help of different optimization techniques, to get to the top places in the results of fulltext search engines. Right there is a great importance of Search Engine Optimization and Search Engine Marketing, because normal users usually try links only on the first few pages of the fulltext search engines results on certain keywords and in catalogs they use primarily hierarchically higher placed links in each category. Key to success is the application of optimization methods which deal with the issue of keywords, structure and quality of content, domain names, individual sites and quantity and reliability of backward links. The process is demanding, long-lasting and without a guaranteed outcome. A website operator without advanced analytical tools do not identify the contribution of individual documents from which the entire web site consists. If the web presentation operators want to have an overview of their documents and web site in global, it is appropriate to quantify these positions in a specific way, depending on specific key words. For this purpose serves the quantification of competitive value of documents, which consequently sets global competitive value of a web site. Quantification of competitive values is performed on a specific full-text search engine. For each full-text search engine can be and often are, different results. According to published reports of ClickZ agency or Market Share is according to the number of searches by English-speaking users most widely used Google search engine, which has a market share of more than 80%. The whole procedure of quantification of competitive values is common, however, the initial step which is the analysis of keywords depends on a choice of the fulltext search engine.

Keywords: competition, web site, fulltext search engine, document, Google, keyword
Grants and funding:

The implementation of the project was supported within the development programmes of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic and at the CULS was maintained as a solution of an institutional research intention MSM 6046070906 "Economics of resources of Czech agriculture and their efficient use in frame of multifunctional agri-food systems".

Received: May 7, 2009; Published: October 10, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šimek, P., Vaněk, J., & Jarolímek, J. (2009). Quantification of competitive value of documents. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis57(5), 285-290. doi: 10.11118/actaun200957050285
Download citation

References

  1. CZADEK, M., 2006: Projektové řízení jako zdroj konkurenceschopnosti v ICT. Systems integration 2006. Prague. 362-369.
  2. VARGA, A., 2009: Materials for Implementing Interactive Media. P5 Vuorovaikutteisen median toteutus 3 ov. [online] [citation: 24th of April, 2009]. http://www.uta.fi/hyper/opetus/05kevat/p5.
  3. SMIČKA, R., 2004: Optimalizace pro vyhledávače - SEO: Jak zvýšit návštěvnost webu. Dubany: Jaroslava Smičková, 2004. ISBN 80-239-2961-5.
  4. Market Share, 2009: Search Engine Market Share. Market Share. [online] [citation: 24th of April, 2009]. http://marketshare.hitslink.com/search-engine-market-share.aspx?qprid=4.
  5. BROŽOVÁ, H., HOUŠKA, M., ŠUBRT, T., 2003: Modely pro vícekriteriální rozhodování. Praha: ČZU v Praze, 2003. ISBN 80-213-1019-7.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.