Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(5), 235-242 | DOI: 10.11118/actaun200957050235

ANALÝZA PROVOZU MĚSTSKÝCH AUTOBUSŮ

Luboš Papírník
Ústav techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Předmětem článku je popis výpočtu energií potřebných pro pohon městských autobusů. Hodnoty energií reprezentují energetickou bilanci provozu městského autobusu o délce 12 m, celkové hmotnosti 18 t a při středně těžkém provozu. Dvanáctimetrové autobusy jsou nejčastěji zastoupeny ve vozových parcích dopravních podniků a jsou také nejčastěji konstruované jako hybridní. Hlavním cílem práce je poskytnout postup pro výpočet energií potřebných pro provoz autobusu a vyčíslit energetickou náročnost ve třech základních provozních režimech: stání, jízda a decelerace.
Článek se zabývá analýzou provozu městských autobusů. Analýza je zaměřena na energetickou bilanci hnacího řetězce sloužícího k pohonu městských autobusů. Energetická bilance udává množství energie potřebné pro provoz autobusu ve všech režimech při čistě městském provozu. Provoz městského autobusu je pro potřeby analýzy rozdělen do tří základních režimů: stání, jízda, decelerace. Pro analýzu byla zvolena skupina 19 shodných nízkopodlažních městských autobusů. Autobusy jsou umístěny v jednom městě a během provozu jezdí na všech autobusových linkách a střídají se na nich různí řidiči. Tím je vyloučen vliv topologie linky a vliv řidiče. Potřebná data pro analýzu se ukládají do statistik řídicích jednotek motorů a převodovek. Po určité době provozu, kdy dojde k ustálení hodnot, jsou data vyvolána a uložena pro další zpracování. Cílem analýzy je určení energií pro jednotlivé režimy jízdy. Energie v jednotlivých režimech jízdy dávají přehled o možných úsporách energií při použití hybridního pohonu pro tyto autobusy. Energetická bilance provozu je základem pro správné navržení hybridního pohonu pro městské autobusy a pro řízení hybridního pohonu.
Výsledkem práce je množství energie potřebné pro stání, jízdu a deceleraci autobusu v městském provozu. Výsledky jsou následující:
* spotřeba energie v režimu stání (volnoběh motoru): 4,47E+11 J
* spotřeba energie pro jízdu (běh motoru): 2,62E+12 J
* energie zmařená při deceleraci (brzdění): -8,18E+11 J.
Nižší spotřeba paliva může být dosažena použitím autobusů s hybridním pohonem. Energetická spotřeba při stání autobusu může být snížena použitím start-stop systému motoru. Spotřeba energie pro jízdu může být snížena při posunutí pracovní oblasti spalovacího motoru do oblasti s vyšší účinností a energie zmařená při deceleraci může být rekuperována a následně využita pro pohon vozidla.

městský autobus, hybridní pohon, energie, analýza, provozní data, úspora, návrh

Analysis of city buses operation

This paper deals with analysis of city buses operation. This analysis is focused on the energy balance of propulsion system of these buses. The energy balance gives an overview about necessary amount of energy for city buses in pure city operation. The operation of city buses is divided for this analysis into three basic modes: stop state, drive and deceleration. The fleet of the same 19 city buses was chosen for collection of all operation data. These city buses are located in one city. The buses were changing all bus routes and were driven by all bus drivers. These conditions are necessary for elimination of bus route topology and bus driver behaviour. The required operation data were saved into engines and transmissions control units. The saved data were uploaded from control units for data processing. The aim of the analysis is determination of the energy for each drive mode. The energy for individual mode gives an overview about possible energy savings when hybrid drive system is used for these buses. The energy balance is groundwork for correct design of hybrid drive system and for hybrid drive system control.

Keywords: city bus, hybrid drive system, energy, analysis, operation data, saving, design

Received: May 27, 2009; Published: October 10, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Papírník, L. (2009). Analysis of city buses operation. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis57(5), 235-242. doi: 10.11118/actaun200957050235
Download citation

References

  1. MEIBOM, P., 2001: Technology Analysis of Public Transport Modes, Technical University of Denmark, 216 s. ISBN 87-7877-077-7.
  2. ŽÁKOVEC, J., 2007: Informační servis gas - Plyn v dopravě, GAS, 54 s. ISSN 1212-7825.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.