Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(6), 265-272 | DOI: 10.11118/actaun200755060265
ANALÝZA ALTERNATIVNÍHO PŘÍSTUPU KE STANOVENÍ MÍRY ZISKOVOSTI ODBĚRATELŮ
- Petcare Marketing, MARS ČR, kom. spol., Pražská 320, 257 21 Poříčí nad Sázavou, Česká republika
Příspěvek se zabývá analýzou alternativního přístupu ke stanovování ziskovosti odběratelů pomocí odebraného množství produkce dodavatele. Stanovením dodatečného kritéria pro hodnocení ziskovosti odběratelů, kterým je v tomto případě vzdálenost závozových míst a uplatněním metody shlukové analýzy se ukazuje, že sofistikovanější metoda způsobuje takové změny v pořadí odběratelů podle jejich ziskovosti pro dodavatele, které mohou výrazně ovlivnit obchodní vztahy.
Výsledky ukazují, že změnou obchodních podmínek pro některé z odběratelů dojde ke zreálnění vzájemných vztahů mezi dodavateli a odběrateli, které bude mít pro obě strany významné a přitom nikoli dramatické důsledky, postavené na logických postupech a předpokladech. Z tohoto důvodu se domnívám, že by dodavatelé mohli v některých případech pomocí této metody navýšit nebo naopak snížit bonusy z obratu pro vybrané odběratele a tím také zvýšit svou ziskovost nebo svou konkurenceschopnost vůči ostatním dodavatelům.
profitabilita, konkurenceschopnost, efektivita distribučních kanálů, obchodní podmínky
Analysis of alternative approach to determining of customers' profitability level
This paper describes alternative approach to analysis of customers profitability based just on volume of purchased goods. By including average distance of customers' distributional places as additional criteria for profitability analysis and using cluster analysis as a method for ranking customers is proven that assessing of customers' profitability can be more accurate.
This approach to evaluation of customers' profitability changes order of customers listed acordingly to profit they generate. In fact it shows that in business terms is room for improvement and harmonisation of relationship among some business partners in certain cases. Recalculation of business conditions which comes from detailed analysis can bring either increase of competitiveness by price reduction or increase of incomes by rising price of goods.
Keywords: profitability, competitivnes, distribution chanes efficiency, business terms
Grants and funding:
Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, id. kód VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tématický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT.
Received: June 30, 2007; Published: November 19, 2014 Show citation
References
- LORANGE, P., ROOS, J.: Strategic Alliances (Formation, Implementation and Evolution). 2. vyd. Oxford: Blackwell Publishers, 1993, 295 s. ISBN 1-55786-497-7
- MINAŘÍK, B.: Statistika I. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 1995, 159 s. ISBN 80-7157-166-0
- SOUČEK, E.: Základy statistiky. 2. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001, 167 s. ISBN 80-7194-388-6
- STONEHOUSE, G., HAMILL, J., CAMPBELL, D., PURDIE, T.: Global and Transnational Business (Strategy and Management). 1. vyd. Chichester: John Wiley & Sons, 2000, 463 s. ISBN 0-471-98819-7
- TAGGART, J., McDERMOTT, M. C.: The Essence of International Business. 1. vyd. Hertfordshire: Prentice Hall International, 230 s. ISBN 0-13-288077-6
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.