Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(6), 215-226 | DOI: 10.11118/actaun200755060215

ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL A SPOTŘEBA POTRAVIN, NÁPOJŮ A CIGARET V ČESKÉ REPUBLICE

Miroslav Foret1, Jiří Paděra2
1 Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
2 Brno International Business School, Lidická 48, 602 00 Brno, Česká republika

V první části článku autoři analyzují pojem zdravý životní styl. Zdroje informací, které se týkají zdraví, faktorů, které je ovlivňují a v konečném důsledku formují, jsou především medicínského charakteru. Současně s rozvojem medicínských diagnostických a léčebných postupů klesá význam ovlivnění zdravotního stavu infekčními chorobami. Vliv faktorů souvisejících se životním stylem (především stravovací návyky) naopak v poslední době vzrůstá.
Ve druhé části článku autoři analyzovali informace Českého statistického úřadu o spotřebě vybraných druhů potravin, nápojů a cigaret formou sekundární analýzy. Snahou bylo posoudit trendy spotřeby i jejich možné dopady na zdravotní stav jednotlivce a zároveň také porovnat spotřební chování v České republice se situací v EU.

zdraví, zdravý životní styl, spotřeba potravin, spotřeba nápojů, spotřeba cigaret, civilizační nemoci

Healthy life style and food, beverages and cigarettes consumption in the Czech Republic

In the first part of the article, the authors analyze the term healthy life style. Information sources focusing on health and factors influencing it and having the final impact on it are mostly of medicine character. Together with the development of medicinal diagnostic and curing procedures, the importance of health conditions influenced by infectious diseases is decreasing. On the other hand, the importance of factors related to the life style (eating habits in particular) is growing.
In the second part of the article, the authors analyze and interpret the data of the Czech Statistical Office about the consumption of selected foods in the form of secondary analysis. The effort was to take into account the assessment of the trends as well as to deduce their possible impact on the health condition of the individual. From the analyses mentioned it is obvious that in the selected statistical data of the development of food and beverages consumption in the Czech Republic the tendencies towards healthy life style have not been unambiguous or significant within the last eight years.
In certain areas such as consumption of alcoholic beverages, milk and diary products and meat there have been noted changes for better. In most of the areas analyzed (alcoholic beverages, fruit and vegetable, oil, fish) these tendencies are not obvious or significant. Alarming is the growing consumption of cigarettes.

Keywords: health, healthy life style, food consumption, beverages consumption, cigarettes consumption, civilization diseases
Grants and funding:

Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tematický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT ČR.

Received: June 30, 2007; Published: November 19, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Foret, M., & Paděra, J. (2007). Healthy life style and food, beverages and cigarettes consumption in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis55(6), 215-226. doi: 10.11118/actaun200755060215
Download citation

References

  1. CINDI dietary guide. World health organisation, 2000, ISBN 92-890-1183-1
  2. CONSUMERS IN EUROPE - FACTS AND FIGURES. Eurostat 2005. Dostupné z: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DY-04-001/EN/KS-DY-04-001-EN.PDF
  3. ČERNÝ, J.: Změny v hodnotovém systému populace. In: Odraz společenských změn ve veřejném mínění 1990-1998 (analýza dat IVVM). Sociologický ústav AV ČR, edice Working papers WP 99:1, 1999, s. 71-99
  4. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. [on-line].[citováno dne 14. 2. 2007]. Dostupné z: http://vdb.czso.cz/vdbtab/tabdetail.jsp?cislotab=3004-05-01&stranka=0&razeni=ta&kapitola_id=14
  5. FAO, Food and Nutrition Paper 57: Fats and oils in humen nutrition: report of a joint expert consultation, WHO, Rome, 1994
  6. FORET, M.: Chování a rozhodování zákazníka při nákupu nápojů. In: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, roč. LIII, 2005, č. 6, s. 63-74, ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200553060063 Go to original source...
  7. FORET, M.: Nákupní chování domácností a návštěvníci obchodně - zábavního centra Olympia. In: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, roč. LIV, 2006, č. 6, s. 47-56, ISSN 1211-8516 DOI: 10.11118/actaun200654060047 Go to original source...
  8. GREEN, L. W., OTTSON, J. M.: Community health. Seven edition, Mosby, St. Luis 1990
  9. HEALTH AND FOOD. Speciál Eurobarometer 246/Wave 64. 3 - TNS Opinion&Social, European Commission 2006
  10. JOHN,T.: Functionality of Food phytochemicals. New York, Plenum Press, 1997 Go to original source...
  11. LAST, J. M.: Dictionary of Epidemiology. Fourth Edition.Oxford University Press, New York 2001
  12. MRÁZEK, L.: Vitana ve světle měnících se stravovacích zvyklostí. Referát přednesený na mezinárodní vědecké konference Nové trendy - nové nápady 2006, SVŠE Znojmo 23.-24. 11. 2006, nepublikováno
  13. SVĚTLÍK, J.: Marketing pro evropský trh. 1. vydání, Grada Publishing, Praha 2003, ISBN 80-247-0422-6, s. 125
  14. ŠŤASTNOVÁ, P.: Životní styl - vějíř životních stylů. Interní materiál Sociologického ústavu AV ČR v Praze, bez udání letopočtu, nestránkováno
  15. ZDRAVOTNICKÁ ROČENKA ČR 2005. Ústav zdravotnických informací, Praha 2006, ISBN 80-7280-652-1

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.