Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(4), 89-94 | DOI: 10.11118/actaun200755040089
Nový nástroj ke vzdělávání a praktické přípravě v oblasti udržitelného využívání krajiny
- Ústav aplikované a krajinné ekologie, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Studie vychází z výsledků a zaměření mezinárodního projektu ATLAS na hodnocení statutu vzdělávání a zajištění praktické přípravy v oblasti využívání krajiny. Cílem bylo vytvoření on-line databáze využitelné k praktické přípravě v uvedené oblasti, dále provedení SWOT analýzy a vytvoření nového interaktivního nástroje plánování (Road Planner). Tento nástroj byl navržen tak, aby pomohl uživatelům získávat informace týkající se hodnocení vnějších vlivů a dopadů na udržitelnost a využití krajiny a je přizpůsoben jejich vlastním potřebám. "Road Planner" je založen na SWOT analýze silných stránek, slabých stránek, příležitostí a rizik (ohrožení) a je sladěn s potřebami postoje projektů EU, zaměřenými na hodnocení vlivů na udržitelnost přístupů ve využívání krajiny. Potřebné informace se týkají nejenom vzdělávání v této oblasti na vyšším stupni, ale také informují o postojích a přístupech na národní a evropské úrovni a nabízí propojení se současným stavem vývoje, dalšími EU projekty a přídavnými informacemi a dokumenty ve vztahu k řešené problematice udržitelnosti a využívání krajiny. Tento nový nástroj je dostupný na webové adrese: http://www.atlas-eu.org/.
udržitelnost, využití krajiny, Road planner, zdroje, informace
New tool for education and training in sustainable land use
Almost every professional sector has embarked on the move toward sustainability. Most notably, business, architecture and design, urban and rural planning, agriculture, local and state governments, non-governmental organizations and higher education. European landscapes are facing rapid changes in land use, where understanding and management of this process is essential. Sustainability has become a widely acknowledged dimension of human actions, but still little stress is put on education in sustainability. This paper identifies focus of education, gives suggestions for improvements and presents a new tool for education and training in sustainable land use - "Road Planner". As results, it provides all users with new interesting facts on sustainability in the European Union and additional materials related to sustainable land use and Sustainability Impact Assessments (SIA). Users got the access to updated information regarding approximately 3000 courses on offer in this topic area throughout the European Union as well as case studies to compare sustainability practices in these countries in comparison to other parts of the world. Furthermore the end result of the information chain also leads the user to a collection of links such as interesting websites and further reading in the topic area.
Keywords: sustainability, land use, Road planner, sources, information
Grants and funding:
The study was performed within the frame of ATLAS projects (Action for Training in Land use And Sustainability) GOCE 018543 Co-ordination Action under call FP6-2004-Global-3. Education and Training.
Received: March 22, 2007; Published: November 26, 2014 Show citation
References
- ATLAS. Proposal for a Co-ordination Action under call FP6-2004-Global-3. Education and Training. 2004.
- BUIJS, A. E., PEDROLI, B. and LUGINBUHL, Y.: From hiking through farmland to farming in a leisure landscape: changing social perceptions of the European landscape. 2006. Landscape Ecology 21: 375-389. DOI: 10.1007/s10980-005-5223-2
Go to original source...
- Commission of the European Union. A Sustainable Europe for a Better World: European Union Strategy for Sustainable Development. (Commission's proposal to the Gothenburg European Council.) 2001.
- European Commision. Environmental Research themes - Sustainable Development Tools. 2007. http://ec.europa.eu/research/environment/themes/article_1353_en.htm.
- FILHO W. L.: Dealing with misconceptions on the concept of sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 2000, 1(1): 9-19. DOI: 10.1108/1467630010307066
Go to original source...
- KOVANEN M., PEDROLI, B., BOGERS, M.: ATLAS report on WP 3. 2006. www.atlas-eu.org.
- WASCHER, D. M. and PEREZ-SOBA, M. (ed).: Learning from European Transfrontier Landscapes. LANDSCAPE EUROPE / Alterra Wageningen UR, 2004, 57 p.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.