Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(4), 77-88 | DOI: 10.11118/actaun200755040077
VLIV ZATÍŽENÍ HNACÍCH NÁPRAV A VÝŠKY ZÁVĚSU NA TAHOVÉ VLASTNOSTI TRAKTORU
- Ústav techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Cílem měření traktoru bylo zjistit vliv změny zatížení jednotlivých náprav a výšky závěsu na tahové vlastnosti. Měření bylo realizováno ve zkušebně MZLU v Brně na válcových dynamometrech. Nejprve byla naměřena jmenovitá otáčková charakteristika přes vývodový hřídel dle metodiky OECD. Měření tahové charakteristiky bylo provedeno na dva převodové stupně s různým zatížením náprav a s různou výškou závěsu. Dotížení traktoru o 980 kg (14,5 % z celkové hmotnosti) se projevilo posunutím maximálního tahového výkonu do oblasti vyšší tahové síly a poklesem prokluzu. Největší změny tahových vlastností byly naměřeny na 5. převodový stupeň. Tahová síla se zvýšila při nejvyšším tahovém výkonu o 18,9 % a nejvyšší tahový výkon se zvýšil o 15,2 % ve srovnání s největším tahovým výkonem bez přídavného závaží. Na 9. převodový stupeň byl naměřen nejvyšší tahový výkon 62,8 kW. Výška závěsu se byla nastavena na 0,54, 0,64 a 0,74 m. Změnou výšky závěsu z 0,54 na 0,74 m došlo u přední nápravy ke snížení tahové síly a tahového výkonu v důsledku poklesu zatížení. Z výsledné tahové charakteristiky pak vyplývá, že do hranice nejvyššího tahové výkonu se oba průběhy překrývají. V oblasti nejvyšších prokluzů byly naměřeny malé rozdíly tahové síly, které lze přisuzovat ztrátám valení.
traktor, zkušebna, zatížení, prokluz, výkon
Effect of the load of drive axles and high of the curtain on stress-strain properties of the tractor
The goal of the experimental measurement was determination of relation among weight load of the tractor together, hitch height changes and drawbar characteristic. The measurement was realized on chassis dynamometer at MUAF in Brno. The first step consisted of rated speed characteristics measurement in conformity with OECD demands. The drawbar characteristic was measured under two selected gears. Adding 980 kg to the nominal wight of the tractor brought increasing maximal drawbar power and drawbar force together with decreasing of slip. The highest differences were observed during the mesurement of fifth gear shifted. The drawbar force grew up to 18.9% as well as the maximal drawbar power (15.2%). The maximal drawbar power at ninth gear gave 62.8 kW. The hitch height was setting to 0.54 m; 0.64 m and 0.74 m. When the hitch height was set from 0.54 m to 0.74 m the drawbar force an power on front axle was lower by reason of load reduction. As can be noticed from the final drawbar characteristics, both curves are identical up to border of maximal drawbar power. Small differences in the area of the highest slips can be ascribed to the rolling resistance.
Keywords: tractor, test room, load, slip, power
Received: January 29, 2007; Published: November 26, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- GREČENKO, A.: Vlastnosti terénních vozidel. 1. vyd. Praha: VŠZ, 1994.118 s ISBN 80-213-0190-2
- SEDLÁK, A., BAUER, F.: Výsledky měření tahových vlastností traktoru na válcovém dynamometru a v polních podmínkách. Acta technologova agriculturae Nitra, 6, 2003, 1: 17-20. ISSN 1335 2555.
- SEMETKO, J., A KOL.: Mobilní energetické prostředky. 1. vyd. Bratislava: Příroda, 1986. 453 s.
- PRECEL, J., SEMETKO, J., VERNAREC, J.: Teoretické principy prenosu hnacího momentu kolesa na půdu. Acta technologica agriculturae Nitra, 6, 2003, 2: 44-45. ISSN 1335-2555.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.