Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(6), 225-238 | DOI: 10.11118/actaun200654060225

TEORETICKÉ ASPEKTY METODIKY TVORBY STRATEGIE KRIZOVÉHO MANAGEMENTU V DANÉM PODNIKATELSKÉM SUBJEKTU

Petra Cyvínová
Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Krize je pojem, který je v současnosti v mnoha situacích velmi často používán - krize životního prostředí, politická krize a také krize podniku. Zaměříme-li pozornost na krizi podniku, můžeme ji chápat jako odchylku od normálního stavu, který výrazně omezuje nebo znemožňuje podniku plnit jeho základní cíle. Dopady takové situace mohou významně poškodit firmu, její zaměstnance, výrobky, služby i pověst na veřejnosti.
Existuje mnoho faktorů ovlivňujících a ohrožujících podnikatelskou sféru. Důležité je však naučit se rozpoznat a včas identifikovat blížící se problémy či krize a umět je řešit, protože krize podniku se v naší společnosti stala běžnou součástí podnikání.
Mezi základní obecné zásady organizace krizového řízení podniku tedy patří: identifikace skutečných příčin krize, jmenování krizového managementu, krátkodobá centralizace pravomocí v rukách managementu, realizace komplexu ozdravných opatření, definování a prosazení nové podnikové strategie.
Překonávání krizí v podnicích je závislé od metodik analýzy krizových situací. V rámci této práce byl nastíněn metodický postup, který by měly podniky aplikovat. Příspěvek je zaměřen na metodický postup, s jehož pomocí lze v podniku nalézt faktory, které mohou vést v podniku ke krizi. Na základě tohoto metodického postupu mohou podniky následně formulovat náměty a doporučení, které by směřovaly k řešení případných příčin a následků krize a mohou stanovovat volbu krizové strategie s ohledem na vnitřní a vnější pozici podniku, což znamená, že mohou stanovit opatření a postup k omezení nebo odstranění krize. Práce je do určité míry metodického charakteru, neboť může sloužit jako návod k řešení pro podniky. Tento metodický postup analýzy krizových situací byl úspěšně aplikován v ZAS Bečváry a.s. a lze jej tedy využít v praxi podnikatelských subjektů

analýza prostředí managementu, krize, krizový management, krizová matice, příčiny podnikatelských krizí

The teoretical aspects of the methodology draft of strategy of the crisis management in existing enterprise

The crisis is a conception, which is very often used in a lot of situations at the present - crisis of environment, political crisis and also enterprise crisis. If we aim at an attention to the enterprise crisis, so we can comprehend the crisis as a variation from a normal state, which limits or makes it impossible for the company to execute its basic objectives. The impacts of this situation can infringe notably the company, its employee, products, services and goodwill.
A lot of factors exist, which influence and threaten the enterprises. It is very important to learn to diagnose and identify the approaching problems or crises in time and be able to resolve these problems and crises, because the enterprise crisis is a common part of sphere of business in our society.
Identification of real causes of the enterprise crisis, nomination of the crisis management, shot-term centralization of the competences in management's hands, realization of the complex of the curative measures, definition and enforcement of the new corporate strategy belong among the fundamentals in crisis management organization.
The paper is focused on the methodical procedure, with the help of this procedure it is possible find the factors in the company, which can lead to the existence of the crisis situations in the enterprise. The enterprises can formulate the subjects and recommendation on the basis of this methodical procedure, which would lead to solving cause and after-effects of the crisis and the enterprise can determine the choice of strategy with reference to an internal and external company position, which means that the enterprises determine measures and process to limit or eliminate the crisis. The study has methodical character and can be used in the enterprises.

Keywords: analysis of the environment of the management, crisis, crisis management, crisis matrix, causes of enterprise crisis

Received: June 27, 2006; Published: December 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Cyvínová, P. (2006). The teoretical aspects of the methodology draft of strategy of the crisis management in existing enterprise. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis54(6), 225-238. doi: 10.11118/actaun200654060225
Download citation

References

  1. ARMSTRONG, M.: Personální management. Praha: Grada Publishing, 1999. 968 s. ISBN 80-7169-614-5.
  2. DVOŘÁK, J.: Úvod do krizového managementu. Brno: Ing. Zdeněk Novotný CSc., 2003. 60 s. ISBN 80-86510-76-X.
  3. FRÝBERT, B.: Jak transformovat podnik? Ostrava: MONTANEX, 1995. 80 s. ISBN 80-85780-25-9. Go to original source...
  4. GOZORA, V.: Krízový manažment. Nitra: SPU, 2000. 182 s. ISBN 80-7137-802-X.
  5. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O.: Strategické řízení. Brno: PC-DIR, 1998. 156 s.
  6. KOTLER, P. Marketing management. Praha: Victoria Publishing, 1995. 789 s. ISBN 80-85605-08-2.
  7. KOONTZ, H., WEIHRICH, H.: Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. 859 s. ISBN 80-85605-45-7.
  8. LUKOSZOVÁ, X.: Krizové řízení nákupního procesu. In: Sborník z konference Krizový management 1. Brno: Vojenská akademie v Brně, 2002. s. 197-201. ISBN 80-85960-45-X.
  9. MAKOŠ, D.: Tvorba krizových plánov. In: Zborník zo 7. vedeckej konferencie s medzinárodnou účastku Riešenie krízových situácií v špecifickom prostredí. Žilina: FŠI ŽU, 2002, s. 57-62. ISBN 80-88829-71-2.
  10. PORTER, M. E.: Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. 403 s. ISBN 80-85605-11-2.
  11. POŠVÁR, Z., TOMŠÍK, P., ŽUFAN, P.: Management II. Brno: MZLU v Brně, 2004. 126 s.
  12. REPKA, I., UBREŽIOVÁ, I.: Manažment krízových situácií. Nitra: SPU, 2002. 127 s. ISBN 80-8069-128-2.
  13. SMEJKAL, V., RAIS, K.: Řízení rizik. Praha: Grada Publishing, 2003, 270 s. ISBN 80-247-0198-7.
  14. SPÁČIL, L.: Pojetí krizových jevů. Vojenské rozhledy, 1998, č. 3.
  15. SVOBODA, E.: Uplatňování principů krizového managementu v podnicích s agrárním předmětem činnosti. In: Konkurenční prostředí v zemědělství a potravinářství. Mezinárodní vědecká konference. MZLU Brno, 2000, s. 208-213. ISBN 80-7157-495-3.
  16. ŠULEŘ, O.: Manažerské techniky II. Olomouc: Rubico, 1997. 213 s. ISBN 80-85839-19-9.
  17. VYAKARNAM, S. A LEPPARD, W. J.: Plánování podnikových strategií. Praha: Grada Publishing, 1994. 208 s. ISBN 80-7169-533-5.
  18. WINTERLING, K.: Jak se provádí (preventivně) krizový management. Praha: Babtext, 2000. 42 s. ISBN 80-900178-5-1.
  19. ZUZÁK, R.: Krizové řízení podniku (dokud ještě není v krizi). Praha: PROFESSIONAL PUBLISHING, 2004, 179 s. ISBN 80-86419-74-6.
  20. ZUZÁK, R., HORSKÁ, V., MOULIS, P.: Finanční řízení podniku - teoretická východiska. Moderní řízení, 1999, č. 12, s. 2-7.
  21. ŽIVĚLOVÁ, I.: Finanční řízení podniku I. Brno: MZLU v Brně, 1998. ISBN 80-7147-339-6.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.