Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(6), 199-208 | DOI: 10.11118/actaun200654060199
CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELŮ NA TRHU POTRAVIN
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Ze srovnání vývoje růstu spotřebitelských cen a peněžních příjmů v období let 1990 až 2003 je patrné, že růst příjmů byl pomalejší než úhrnný růst cen. Projevily se také změny ve struktuře spotřebních výdajů, kde je možné sledovat růst výdajů za bydlení a pokles výdajů za potraviny. V České republice klesá spotřeba hovězího i vepřového masa, vzrůstá však spotřeba drůbežího masa. Spotřeba ryb je v ČR několikanásobně nižší než je průměr v EU, ve spotřebě másla, brambor a cukru se objem spotřeby v ČR průměru EU velmi blíží.
Při analýze motivů ke změnám ve spotřebě vybraných potravin se při nákupech pečiva a cukrářských výrobků projevuje zvykové rozhodování, ke změnám motivuje především zdravý životní styl (zvláště u cereálního pečiva) a rozšíření nabídky (u sladkého a trvanlivého pečiva). Změny při spotřebě masa a masných výrobků byl zdravým životním stylem motivován především u drůbeže a ryb, rozšíření nabídky a reklama pak ovlivnila změny spotřeby u salámů a konzervovaných masných produktů. Reklama a rozšíření nabídky v kategorii mléčných produktů a vajec byly příčinou změn ve spotřebě u jogurtů a sýrů, zdravý životní styl pak u jogurtů a mléka. U vybraných nápojů pak změny ve spotřebě zapříčinili reklama a rozšíření nabídky u čajů, vína a minerálních vod, zatímco zdravý životní styl ovlivnil změny především u minerálních vod.
Česká republika, Evropa, motivy, potraviny, průzkum, změna
Consumer behavior on the market with food
The paper deals with consumer behavior on the market with selected food products. It focuses on expenditures on food, development of prices and comparison of results among EU countries. When comparing the development of consumer prices and incomes in 1990-2003, it is obvious that the growth of income was lower then the total increase of consumer prices. There were not only changes in price levels, but also in the structure of consumer expenditures, where we can see growth of expenditures for housing and decline in share of expenditures for food. In the Czech Republic, there was a decrease in consumption of beef and pork meet, and increase in poultry consumption. The consumption of fish is significantly below the EU average. Consumption of butter, potatoes and sugar reaches the similar level as the EU average.
The analysis of motives for changes in consumption of selected foodstuffs provides some insight in reasons for changes in consumption of bakery products and sweets, where it mostly is the healthy lifestyle (motive for whole-grain bakery product consumption) and improved market offer and advertising (for sweets and durable bakery products). Changes in meat consumption are motivated by healthy lifestyle for poultry and fish and improved market offer and advertising for canned meat products and salamis. Advertising and improved market offer played an important role for changes in consumption of yoghurts and cheeses, healthy lifestyle caused changes of yoghurts and milk. In category of selected beverages, it were advertising and improved market offer the motives for change of consumption of tea, wine and mineral waters, while healthy lifestyle motivated the change of mineral water consumption.
Keywords: change, Czech Republic, Europe, foodstuff, motives, survey
Grants and funding:
Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, id. kód VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tématický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT.
Received: December 15, 2005; Published: December 1, 2014 Show citation
References
- BENNETT, P. D.: Marketing. McGraw-Hill book company, New York 1988, 763 s., ISBN 0-07-004721-9
- Český statistický úřad, http://www.czso.cz
- Eurostat, http://epp.eurostat.cec.eu.int/
- KOTLER, P. Marketing management. Grada, Praha 2001, 10. rozš. vyd., 719 s., ISBN 80-247-0016-6
- ŠTIKOVÁ, O. et al. Vývoj spotřeby potravin a analýza základních faktorů, které ji ovlivňují. VÚZE, Praha 2004, 1. vyd., 55 s., ISBN 80-86671-13-5.
- VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Grada, Praha 2004, 283 s., ISBN 80-247-0393-9
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.