Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(6), 107-116 | DOI: 10.11118/actaun200654060107

TEORETICKÉ ASPEKTY SPECIFIK PROCESU INTERNACIONALIZACE MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM V ČR

Lea Kubíčková, Aleš Peprný
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Internacionalizace je důležitým faktorem, který může zásadně ovlivnit dlouhodobý úspěch malých a středních podniků (dále MSP) v globalizujícím se světě. Předmětem tohoto článku je vymezení specifik internacionalizace MSP, prezentace různých pohledů na proces internacionalizace MSP a objasnění, proč se některé firmy zapojují do procesu internacionalizace postupně, krok za krokem a naopak proč jiné firmy operují na zahraničních trzích okamžitě po svém založení.

internacionalizace, globalizace, internacionalizační proces, malé a střední podniky (MSP), mezinárodní obchod

Theoretical aspects of specifics of internationalization process in small andmedium-sized businesses in the Czech Republic

Internationalization can be crucial to the long-term success of small and medium sized enterprises (SME) in the increased globalization. The objective of this paper is determination of the specifics internationalization process of SMEs, presentation various aspects of internationalization process of SMEs and explain this issue - why do some SMEs involve in this process gradually and on the other side why do some SMEs operate in remote areas immediately after founding.

Keywords: internationalization, globalization, internationalization process, small and medium sized enterprises (SMEs), international bussines

Received: June 29, 2006; Published: December 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubíčková, L., & Peprný, A. (2006). Theoretical aspects of specifics of internationalization process in small andmedium-sized businesses in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis54(6), 107-116. doi: 10.11118/actaun200654060107
Download citation

References

  1. BŘEČKOVÁ, P.: Expanze českých malých a středních firem na zahraniční trhy. 2003 [cit. 2006-06-13]. Dostupné na www
  2. HANSSON, G., SUNDELL, H., ÖHMAN, M.: The new modified Uppsala model. 2004, [cit. 2006-06-11]. Dostupné z www
  3. KARLSEN, S. M.: The pace of internationalization of SMEs - Born globals vs. Gradual globals [cit. 2006-05-24]. Dostupné z www
  4. SMOLARSKI, J., WILNER, N.: Internationalisation of SMEs: A micro-economic Approach. 2005, [cit. 2006-05-17]. Dostupné z www: < http://miami.uni-muenster.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-2556/article1_vol2_iss2_55-70.pdf>
  5. ZEMAN, K.: Vývoj konkurenční schopnosti české ekonomiky v období přípravy na přistoupení k EU - 15 [cit. 2006-06-05]. Dostupné z www
  6. CZINKOTA, M. R., RONKAINEN, I. A., MOFFET, M. H.: Moynihan, E.O., Global Business. 3. vyd. Mason: Thomson Learning, 2001. 581 s. ISBN 0-03-000659-7.
  7. DONNELLY, J. H., GIBBON J. L., IVANCEVICH, J. M.: Management. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. 821 s. ISBN 80-7169-422-3
  8. KJELLMAN, A., SUNDNÄS, A., RAMSTRÖM, J., ELO, M.: Internationalisation of small firms. 1. vyd. Vřasa: Keab-Paper Ltd, 2004. 167 s. ISBN 952-91-6726-1
  9. KOTLER, P.: Marketing. Management. 2. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 789 s. ISBN 80-85605-08-2
  10. KUBÍČKOVÁ, L., PRESOVÁ, R.: ACTA 2006
  11. PICHANIČ, M.: Mezinárodní management a globalizace. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2004. 176 s. ISBN 80-7179-886-X

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.