Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(6), 39-46 | DOI: 10.11118/actaun200654060039

Srovnání eLearningového řešení MZLU v Brně a Polytechnické univerzity v Madridu

Tomáš Foltýnek
Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Potřeba eLearningové podpory univerzitního studia vzniká nebo vznikala na univerzitách po celém světě. Tento článek srovnává eLearningové technologie dostupné na MZLU v Brně v České republice a Polytechnické univerzitě v Madridu (UPM) ve Španělsku v kontextu rozdílných podmínek na obou univerzitách. Hodnotí také míru využití těchto technologií a praktické zkušenosti s nimi.
Konkrétně se jedná o systémy GATE (GAbinete de TeleEducación) a AulaWeb používané na UPM a systém ELIS používaný na MZLU. Patnáctileté zkušenosti s vývojem eLearningu na UPM jsou velmi cenným studijním materiálem pro pracovníky vyvíjející systém ELIS. Některé, zejména koncepční vlastnosti systému ELIS, mohou být naopak užitečné i pro inspiraci opačným směrem.
Ačkoliv se obě univerzity nemohou srovnávat co do velikosti a tradice, lze říci, že ve vývoji eLearningového systému jsou na podobné kvalitativní úrovni. Bohužel pro MZLU, její systém se zatím skoro nevyužívá a tak dosud nebyla ani možnost reagovat na požadavky uživatelů a přizpůsobit systém v maximální míře jejich potřebám. Ovládání některých prvků je proto ve srovnání s AulaWeb poměrně těžkopádné.
Co je výrazně lepší na AulaWeb ve srovnání s ELISem? Především je to jeho uživatelská přívětivost a grafické rozhraní vylepšené ikonami, které zpříjemňují práci. Dále je to jeho značná přizpůsobivost potřebám konkrétního předmětu. Učitel může sám zvolit, které prvky bude využívat a které ne, a systém studentům nezobrazuje položky, které neobsahují žádná data.
Naproti tomu výhodou ELISu/UISu je jeho společná datová základna se studijním systémem. Administrátoři tak nemusí přenášet data tam a zpět, veškerá agenda je více méně na jednom místě. Další výhodou, kterou se může ELIS pochlubit, jsou elektronické testy, které množstvím typů otázek a možností realizace on-line testů představují velmi užitečný prostředek šetřící práci učitelům a zpříjemňující život studentům.
Zbývá tedy doufat, že poté, co pronikne ELIS do života univerzity v takové míře, v jaké již pronikl UIS a v jaké pronikl AulaWeb do života UPM, vzroste i míra jeho využití. Učitelé na MZLU dosud nejsou na eLearning zvyklí a lze se domnívat, že zejména starší generace si na něj nezvykne nikdy. V této oblasti má UPM před MZLU opravdu velký (desetiletý) náskok.

e-learning, MZLU v Brně, ELIS, Polytechnická univerzita v Madridu

Comparison of the eLearning Solution at MUAF in Brno and Polytechnic University in Madrid

The necessity of eLearning support of the university studies is setting up (or was setting up) at the universities all over the world. This paper compares the eLearning technologies available at Mendel University in Brno (MUAF), Czech Republic, and Polytechnic University in Madrid (UPM), Spain, in the context of different conditions at both universities. The level of using of these technologies and practical experiences with them are evaluated too.
In concrete this paper deals with the systems GATE (GAbinete de TeleEducación) and AulaWeb, used at the UPM and system ELIS, used at MUAF. The fifteen-year experiences with development of eLearning at UPM are very valuable study material for the developers of the ELIS system. Some, especially conception properties of the ELIS system, can be, on the other hand, useful for inspiration vice versa.

Keywords: e-learning, MUAF in Brno, ELIS, Universidad Politécnica de Madrid, GATE, AulaWeb, comparison of eLearning technologies

Received: June 30, 2021; Published: December 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Foltýnek, T. (2006). Comparison of the eLearning Solution at MUAF in Brno and Polytechnic University in Madrid. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis54(6), 39-46. doi: 10.11118/actaun200654060039
Download citation

References

  1. MARTÍNEZ, R., GARCÍA-BELTRÁN, A., JAÉN, J. A.: Un sistema WWW de ayuda a la formación para alumnos y profesores. In Ingeniería I+D, 44, 327-329 (2000). ISSN: 1138-2716.
  2. GARCÍA-BELTRÁN, A., MARTÍNEZ-FERNÁNDEZ, R.: Manual del Administrador General - AulaWeb 2004. Universidad Politécnica de Madrid, 2004. ISBN: 84-688-5871-4.
  3. GARCÍA-BELTRÁN, A., MARTÍNEZ-FERNÁNDEZ, R.: Manual del Alumno - AulaWeb 2004, Universidad Politécnica de Madrid, 2004. ISBN: 84-688-9889-9. http://www.dii.etsii.upm.es/documents/ManualAlumnoAulaWebNoviembre2004.zip
  4. GARCÍA-BELTRÁN, A., MARTÍNEZ-FERNÁNDEZ, R.: Utilización de AulaWeb como sistema de b-learning en el curso 2004-05. Universidad Politécnica de Madrid, 2005. ISBN 84-689-1130-5. http://www.dii.etsii.upm.es/documents/InformeAulaWebFebrero2005.pdf
  5. MARTÍNEZ, J. P.: Las experiencias en teleeducación de la Universidad Politécnica de Madrid. [Cit. 2006-05-29]. Online http://www.ahciet.net/comun/portales/1000/10001/10024/10042/20350/docs/Iteleedu09.pdf
  6. GATE: GATE Multimedia Presentation. [Cit. 2006- 05-29]. Online http://www.gate.upm.es/presentacionGATE/GATEpresentation/Presentacionenglish.pps
  7. MALO, R.: eLearning na MZLU v Brně. In Zborník UNINFOS 2003. Nitra: SPU v Nitre, 2003. ISBN 80-8069-241-6.
  8. MALO, R., MOTYČKA, A.: In-house development of eLearning system and implementation of eLearning in the university environment. In IT Innovation in a Changing World. Proceedings of the 10th International Conference of European University Information Systems. Ljubljana: University of Ljubljana, Faculty of Computer and Information Science, 2004. ISBN 961-6209-46-9.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.