Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(3), 137-148 | DOI: 10.11118/actaun200654030137
Vzdělávání a rozvoj talentů
- Veletrhy Brno, a. s., odbor lidských zdrojů, Výstaviště 1, 647 00 Brno, Česká republika
Příspěvek popisuje metodiku rozvoje a vzdělávání talentů v mezinárodní společnosti - talent management. Cílem talent managementu je identifikovat a vytvořit prostor pro rozvoj a následné vzdělávání zaměstnanců s vysokým, nadprůměrným potenciálem, kteří mohou být nositeli konkurenční výhody společnosti. Práce představuje metodický aparát pro implementaci systému talent managementu v následujících oblastech: definování talentu, identifikace talentů, vytvoření podmínek, péče ze strany managementu, individuální či skupinové odborném vzdělávání, rozvoj schopností, dovedností a hodnocení výsledků jak v oblasti schopností a dovedností jednotlivce prostřednictvím klíčových kompetencí, tak prostřednictvím ukazatelů pracovního výkonu. Popisuje rámcově hodnocení prostřednictvím klíčových kompetencí - minimální, optimální a aktuální profil kompetenční profil a jednotlivé kompetence, jejichž projevy jsou popsány behaviorálními škálami.
vzdělávání, rozvoj, talent, talent management, klíčové kompetence, hodnocení
Talent management
The contribution describes the methodology of work with human assets, and namely talent management representing a system of work with employees having over-average potential and representing the source of competitive advantage for the company. The work introduces methodological tools for implementing the system of talent management in the following fields: defining the talent, identification of talents, creating the conditions, care at the side of management, individual or group related technical education, development by way of key competences and evaluation of results, both regarding the abilities and skills of individuals through key competences, and by way of indicators of working performance. Describes evaluation using key competences minimal, optimal and actual competence profile and the way of describing competences by behavioural scale.
Keywords: education, development, talent, talent management, key competence, evaluation
Grants and funding:
Příspěvek je součástí výzkumného grantu MSM 6215648904.
Received: December 15, 2005; Published: December 10, 2014 Show citation
References
- ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 856 s. ISBN 80-247-0469-2.
- BONTIS, N., DRAGONETTI, N. C., JACONSEN, K., ROOS, G.: The knowledge toolbox: A review of the tool available to measure and manage intangible resources. European Management Journal, 1999, roč. 17, č. 4, s. 391-402. DOI: 10.1016/S0263-2373(99)00019-5
Go to original source...
- HRONÍK, F.: Poznejte své zaměstnance: vše o Assessment Centre. 1. vyd. Brno: ERA, 2002. 370 s. ISBN 80-86517-20-9.
- KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R.: Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 184 s. ISBN 80-247-0698-9.
- PLAMÍNEK, J., FIŠER, R.: Řízení podle kompetencí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1074-9.
- SMITH, A.: The Wealth of Nations. Edinburgh: John Murray, 1776.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.