Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2006, 54(3), 61-70 | DOI: 10.11118/actaun200654030061
Vymezení pojmu kurz elektronického vzdělávání a jeho formální popis
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Problematika formalizace pojmu kurzu eLearningového vzdělávání je jedním z poměrně důležitých dílčích úkolů při implementaci eLearningového vzdělávání a to především v případě, kdy je daná formalizace komunikačním prostředkem rozsáhlejšího týmu osob nebo vodítkem jednotlivých aktivit v rámci implementačního procesu. K tomuto například dochází při vývoji eLearningových autorských nástrojů (LCMS), které jsou na přesném vymezení pojmu e-kurzu přímo závislé.
Při vymezení pojmu e-kurz a jeho následné formalizaci musí být uvažována množina relevantních poznatků, které určitým způsobem limitují možnost nepřesného přístupu k diskutovanému pojmu. Mezi takovéto poznatky patří především všeobecně přijímané poznatky z oblasti využití e-kurzů a jejich nasazení. Proto musí být respektována také metodická pravidla tvorby kurzů a rovněž oblast standardů.
Příspěvek se proto věnuje pojmu kurz elektronického vzdělávání a jeho formalizaci v kontextu pedagogicko-didaktických potřeb a problematiky standardizace. Výsledkem je stanovení základního modelu eLearningového kurzu a jeho formálnímu popisu.
eLearning, eLearningový kurz, formalizace pojmu e-kurzu
Limiting conception of an electronic education course and its formal description
Problem of a formal description of a notion electronic education course (e-course) is one of pretty important partial tasks within an implementation of eLearning education, especially in a case if the formalism should be a tool of communication in large group of persons, or a guidance of activities during implementation. For example during development of eLearning author tools (LCMS), which are dependent on a strict demarking conception e-course.
At limitation of the notion e-course and its follow-up formalization a set of relevant pieces of knowing must be considered. These ones are able to keep the whole process in limits. The set consists of common rules of using eLearning including methods of creating e-courses and standardization.
The paper is focused on the discussion of understanding the notion of electronic education course and its formal description in context of pedagogic and didactic needs and standardization. The result is a basic model of eLearning course and its formalization.
Keywords: eLearning, eLearning course, e-course
Grants and funding:
Tento příspěvek vznikl v rámci řešení výzkumného záměru VZ MSM 6215648904/03/04/04.
Received: January 10, 2006; Published: December 10, 2014 Show citation
References
- ADVANCED DISTRIBUTED LEARNING. Sharable Content Object Reference Model (SCORM) 2004 2nd Edition [online]. Dokument formátu ZIP [cit. 10. 10. 2005]. Dostupné na.
- MALO, R.: Příprava metodiky tvorby eLearningových učebních materiálů. Acta univ. Agric.et silvic. Mendel. Brun., 2005, LIII, No. 3, Brno: MZLU, 2005.
- MALO, R., MOTYČKA, A.: Podpora přípravy a eLearningových realizace kurzů. In Trendy v eLearningu. Praha: ČVUT, 2005, s. 13 + CD. ISBN 80-01-03203-5.
- NICHOLS, M.: A theory for eLearning [online]. Dokument formátu PDF. 2003, [cit. 2005-10-11]. Dostupný z < http://ifets.ieee.org/periodical/6-2/1.pdf>.
- PRÁŠIL, P., BAŽANT, I., ŠIMÁK, B. PITNER, T. Relevantní standardy v oblasti e-Learningu [online]. Dokument formátu PDF. 2004 [cit. 23. 8. 2005]. Dostupné z
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.