Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(6), 109-118 | DOI: 10.11118/actaun200553060109
Poradenské procesy a jejich deskriptivní data
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
V příspěvku je uvedena původní formalizace pojetí poradenských procesů, poradenských případů jako abstrakce standardních a reálných poradenských případů. Zavedení deskriptivních dat pro poradenské procesy a standardní a reálné poradenské případy umožnilo zavést přístup ke zpracování poradenských případů, který je užitečný pro management poradenské firmy. Aby poradenská firma pracovala optimálně, musí její management neustále sledovat vzájemný vztah mezi standardními poradenskými případy a jejich implementací, tj. reálnými poradenskými případy. Takové sledování může být prováděno na základě deskriptivních dat. Příspěvek poukazuje na nutnost vytváření instancí deskriptivních dat reálných poradenských případů a jejich ukládání do báze dat informačním systémem poradenské firmy. Zpracování zmíněných instancí, na základě navržené algebry, potom přináší managementu poradenské firmy velmi cenné poznatky.
poradenská firma, poradenský případ, standardní poradenský případ, reálný poradenský případ, deskriptivní data procesů a poradenských případů, specializovaná algebra zpracování deskriptivních dat poradenských procesů.
Advisory processes and their descriptive data
Processes are regarded as a representative of all firm activities what is valid for Web-based Advisory Systems, too. Interpretation of processes from the both sides managers and informaticians is naturally different what is given by their scientific platforms and observed objectives. Managers have connected all firm processes with the firm prosperity and firm competition ability. Therefore they have followed understanding, modeling and regular improving of all processes what should stimulate and evoke using of process revisions (reengineering). The main role in such process understanding is thus committed to the firm management.
The most professional computer process implementations are dominant objectives of Informaticians. In this conception all processes have been understood as real sequences of partial transactions (elementary firm activities) and data processed by them regardless of using of a structural or object process approach modeling. The process and transaction models, submitted by informaticians, are connected with process content orientation. This content has to be programmed. The firm management represents the main resource of the process knowledge used by informaticians.
In addition to these two process conceptions there is a different approach based on a process description by a descriptive data. The descriptive data are not oriented to a process content but to its theoretical conception and real implementation. The descriptive data processing inside special algebra operations can bring a lot of very important and easily economically interpreted results.
Keywords: advisory firm, advisory case, standard advisory case, real advisory case, process and advisory case descriptive data, algebra for descriptive data processing
Received: June 30, 2005; Published: December 20, 2014 Show citation
References
- Dohnal, J.: Řízení vztahů se zákazníky, Procesy, pracovníci, technologie. Praha: grada, 2002. 190 s. ISBN 80-247-0401-3.
- Wessling, H.: Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM. Praha: Grada Publishing, 2003. 192 s. ISBN 80-247-0569-9.
- Fiala, F., Ministr, J.: Průvodce analýzou a modelováním procesů. Ostrava: VŠB-TU, 2003. 110 s. ISBN 20-248-0500-6.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.