Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(4), 23-32 | DOI: 10.11118/actaun200553040023

Alternativní způsoby měření spotřeby paliva s využitím dat palubní diagnostiky

Jiří Čupera, Miroslav Havlíček
Ústav techniky a automobilové dopravy, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

V práci je popsána nepřímá metoda stanovení spotřeby paliva zážehového motoru založená na využití parametrů palubní diagnostiky OBD-2 při vnější otáčkové charakteristice. Navržený algoritmus výpočtu vychází ze znalosti stechiometrie a základní veličinou je množství nasávaného vzduchu do motoru. Jsou popsány dvě metody stanovení spotřeby paliva. První se opírá o výpočet směšovacího poměru, který prezentuje napětí na kyslíkové sondě. Druhá pak o násobení základní dávky paliva korekčním faktorem součtu krátkodobé a dlouhodobé adaptace paliva. Z výsledků vyplývá, že nelze použít napěťový signál kyslíkové sondy vzhledem ke značné závislosti na teplotě spalin v oblasti velmi bohaté směsi. Průměrná diference oproti spotřeboměru činila -14,3 %. Naopak výpočetní metoda s korekcí krátkodobé a dlouhodobé adaptace se ukázala jako velmi přesná a průměrná chyba měření byla 0,4 %, přičemž maximální odchylka při měření dosáhla 4,5 %.

spotřeba paliva, palubní diagnostika, kyslíková sonda, adaptace paliva

Alternative methods of fuel consumption metering based on the on-board diagnostics outputs

The article describes alternative methods of fuel consumption measurement based on model with using the diagnostic outputs of engine control unit. On-board diagnosis (the second level, known as OBD-2) has been mandated by government regulation because of advanced damage control systems in newer cars. However, its signals can be used for accurate analyses of power or torque measurement. On-board diagnostics offers many various parameters such a spark advance, intake air temperature, coolant temperature, throttle position, air flow mass and so on. Many of them have been unavailable without using sophisticated and expensive instrumentation. In the article are described two ways of fuel consumption measuring which are based on intake air consumption and knowledge about air-fuel ratio. First of them is founded on voltage output of oxygen sensor, the second on short (long) term fuel trim. As is shown at the end the second way gives more accurately results.

Keywords: fuel consumption, on-board diagnostics, oxygen sensor, fuel trim

Received: April 11, 2005; Published: December 25, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Čupera, J., & Havlíček, M. (2005). Alternative methods of fuel consumption metering based on the on-board diagnostics outputs. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis53(4), 23-32. doi: 10.11118/actaun200553040023
Download citation

References

  1. BALENOVIĆ, M.: Modeling and Model-Based Control of a Three Way Catalyst Converter, Eidhoven, Technische Universiteit Eidhoven, 2002, 179 s., ISBN 90-386-1900-6
  2. BROWN, W.: Defining Engine Closed-Loop Control for Individual Cylinder Signaturing, Monash University, 2004, Research Thesis, 50 s.
  3. LEE, J. H., KIM, B. K., LEE, K. Y., KIM, H. I., HAN, K. W.: A new catalyst monitoring sensor for gasoline engine using YSZ-Al2O3 as solid electrolyte and gas diffusion barrier, Sensors and Actuators B, 1999, 59: 9-15, ISSN 0925-4005 DOI: 10.1016/S0925-4005(99)00008-8 Go to original source...
  4. RIBBENS, W. B.: Understanding Automotive Electronics, 6. vyd. USA: Newnes, 2003. 470s. ISBN 0-7506-7599-3
  5. ŠTERBA, P.: Elektrotechnika a elektronika automobilů, 1.vyd. Brno: Computer Press, 2004. 182s. ISBN 80-251-0211-4

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.