Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(3), 319-326 | DOI: 10.11118/actaun200553030319
POTŘEBA VÝRAZNĚ INTEGROVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ
- Ústav humanitních věd, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
V polovině devadesátých let minulého století fakticky započala novodobá reforma pregraduálního a postgraduálního vzdělávání učitelů v České republice. Týkala se i tehdy Ústavu inženýrské pedagogiky, dnes Oddělení pedagogiky na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě (MZLU) v Brně. Obě pracoviště navazují na činnost Katedry pedagogiky Vysoké školy zemědělské v Brně, založené v roce 1964. Pedeutologicko historizující sondy odkrývají, že za čtyřicet let činností těchto subjektů absolvovalo pedagogické studium k získání kvalifikace středoškolského učitelství odborných předmětů více než 2376 absolventů. Dřívější absolventi oproti pozdějším (nynějším) absolventům přitom měli v pedagogickém studiu vyrovnanější zastoupení empirické a teoretické složky přípravy k učitelství. Pedeutologicko srovnávací přístupy přesvědčují, že inovované pedagogické studium se obecně vzato neobejde bez výrazněji integrovaných studijních programů. Při tvorbě takových programů MZLU v Brně lze přitom navázat na čtyřicetiletou spolupráci se cvičnými školami a spolu s nimi proto vytvořit programy pedagogického studia inovativně propojující empirii s teorií.
reforma vzdělávání učitelů v České republice, reforma vzdělávání středoškolských učitelů odborných předmětů na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě (MZLU) v Brně, tvorba výrazně integrovaných studijních programů pro toto vzdělávání na MZLU v Brně
Need of markedly integrated studies programs
During 40 years preparation of teachers of special subjects in Mendel's Agriculture and Forest University in Brno more then 2376 persons completed this preparation. Researcher's probes show that former graduates had more balanced proportion of empirical part of preparation for this teaching in comparing with subsequent (current) graduates on opposite side. There is necessary to correct current situation.
Keywords: reform of education of teachers in Czech Republic, change of education of teachetr in Mendel's Agriculture and Forest University in Brno, integrated studie os this education in appointed university
Received: October 5, 2004; Published: December 27, 2014 Show citation
References
- Čtyři evropské pilíře v českém školství. Učitelské noviny, 1998, roč. 101, č. 11, s. 24. ISSN 0139-5718.
- HELUS, Z.: Proč nesmíme uvažovat o redukci učitelského vzdělávání. Učitelské noviny, 2001. roč. 104, č. 37, s. 16-17. ISSN 0139-5718.
- Interní grant Provozně ekonomické fakulty Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. [Využití výsledků diskuse k Programu UČITEL 1996, 7. 5. 1997, 23 stran.]
- Jak dál ve vzdělávání učitelů. Pedagogika, 1995, roč. 45, č. 1, s. 3. ISSN 3330-3815.
- Jedenáct doporučení OECD. Učitelské noviny, 1996, roč. 99, č. 12, s. 2. ISSN 0139-5718.
- KLUSÁK, M.: Klinický semestr a teoretická inspirace od učitelů z praxe. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 4, s. 389-401. ISSN 3330-3815.
- NEZVALOVÁ, D.: Některé trendy v přípravě učitelů základních a středních škol. Pedagogika, 1995, roč. 45, č. 1, s. 30-37. ISSN 3330-3815.
- PODLAHOVÁ, L.: Současné chápání významu pedagogická praxe při přípravě učitelů. Pedagogická orientace, 1993, b. roč., č. 8-9, s. 127-130. ISSN 1211-4669.
- Projekt kurzu celoživotního vzdělávání. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 30. 4. 1998, 4 listy.]
- PROKOP, J.: Praktická příprava učitelů a klinický semestr. Alfa revue, 1994, roč. 4, č. 2, s. 15-21. ISSN 023-9292.
- Seznamy absolventů za období 1964-1997. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 26. 6. 2000, 199 stran.]
- Seznamy absolventů za období 1998-2004. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, b. data, b. stran.]
- SPILKOVÁ, V.: Hrozí degradace učitelského vzdělávání? Pedagogika, 1996, roč. 46, č. 1, s. 4-14. ISSN 3330-3815.
- Studium na katedře pedagogiky Vysoké školy zemědělské v Brně ve studijním roce 1965-66. 1. vyd. Brno: VŠZ, 1965. 32 s. B.ISBN.
- ŠŤASTNÝ, V.: Pedagogika na Vysoké škole zemědělské v Brně. In Acta univ. agric. et silvic. C19, D21. Brno, 1952, č. 3-4, s. 167-169. B.ISBN.
- ŠŤASTNÝ, V.: Příspěvek k reorganisaci zemědělských škol. In Acta univ. agric. et silvic. C18, D20. Brno, 1951, č. 3, s. 159-169. B.ISBN.
- ŠVEC, V.: Kde hledat zdroje inovací pregraduální pedagogické přípravy učitelů? Pedagogická orientace, 1995a, b. roč., č. 16-17, s. 54-58. ISSN 1211-4669.
- ŠVEC, V.: K některým zdrojům inovací pedagogické přípravy budoucích učitelů. Alma mater, 1995b, roč. 5, č. 5-6, č. 331-334. ISSN 1210-0544.
- Učební program UOP - prezenční studium. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 17. 6. 2002, 1 list.]
- VÁŇOVÁ, M.: Konference o evropském vzdělávání učitelů v Praze. Alma mater, 1994, roč. 4, č. 5, s. 58-59. ISSN 1210-0544.
- VÁŇOVÁ, R.: Několik pohledů do historie učitelského vzdělávání u nás. Pedagogika, 1995, roč. 45, č. 1, s. 4-10. ISSN 3330-3815.
- WALTEROVÁ, E. et al.: Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. 1. vyd. Praha: UK, 1997. 220 s. ISBN 80-86039-27-7.
- Zařazení do 13. a 14. platové třídy. Učitelské noviny, 2004, roč. 107, č. 22, s. 10. ISSN 0139-5718.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.