Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(3), 311-318 | DOI: 10.11118/actaun200553030311
Spotřebitelské chování v zemích EU
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Výsledkem aplikace shlukové analýzy na spotřebitelské chování v jednotlivých zemích Evropy pro léta 1996, 1999 a 2002 jsou v grafickém vyjádření dendrogramy, ze kterých možno usuzovat na největší rozdíly mezi státy severozápadní Evropy a přistupujícími zeměmi, dále pak mezi státy severní Evropy a jihoevropskými zeměmi. Přesto, že ve sledovaném časovém období nastávají změny v chování individuálních zemí, toto základní rozdělení přetrvává. Z tohoto výzkumu sekundárních informací vyplývá, že pro studium faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování je třeba provést výzkum primárních informací, získaných z rozsáhlého dotazníkového šetření o motivech chování a spotřeby alespoň hlavních komodit jako jsou 1) nápoje; 2) pekárenské výrobky; 3) maso a masné výrobky; 4) mléko a mléčné výrobky. Pro reprezentativnost šetření byly zohledněny kontrolní znaky jako: pohlaví, sociální skupina, věk, bydliště.
spotřebitel, chování, shluková analýza, EU
Behaviour of consumers in EU countries
The paper focuses on development of consumer behavior on the basis of household expenditures in 1996, 1999 and 2002 in individual countries in Europe. As a tool to examine the changes in behavior was used cluster analysis. The results of this analysis are illustrated in dendrograms, which help to estimate the greatest differences in consumer behavior among north-western European countries and new countries joining EU, then also among western European countries and south European countries. For the analysis of factors with influence on consumer behavior is required a research about motives of behavior and consumption of main agricultural commodities.
Keywords: consumer, behaviour, cluster analysis, EU
Received: December 20, 2004; Published: December 27, 2014 Show citation
References
- http://www.ewizard.cz
- http://www.nato.int/docu/colloq/1996/96-1-1.htm - 29k
- http://www.wiiw.ac.at
- http://www.cesifo.de/pls/guestci/download/EEAG+Report+2002/FORUMSPECIAL_CHAP1_2002.pdf
- HEBÁK, P., HUSTOPECKÝ, J.: Vícerozměrné metody s aplikacemi, 456 s., 1. vydání, SNTL Nakladatelství technické literatury, n. p., Praha 1987
- KOTLER, P.: Marketing Management. 10. rozšířené vydání, Praha: Grada Publishing, spol. s r. o., 2001. 722 s., ISBN 80-247-0016-6
- DOBŘICKÝ, J.: Marketing, 1. vydání Brno, Nakladatelství Sting spol. s r. o., 2003, 134 s., ISBN 80-86342-40-9
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.