Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(3), 289-302 | DOI: 10.11118/actaun200553030289

VÝZNAM ODVĚTVOVÉ KLASIFIKACE EKONOMICKÝCH ČINNOSTÍ PRO VÝUKU ZBOŽÍZNALSTVÍ

Radmila Presová
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek analyzuje význam třídění národního hospodářství podle Odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ) pro výuku vědní disciplíny Zbožíznalství, přednášené na Provozně ekonomické fakultě, oboru Management obchodní činnosti. Na příkladu výroby a spotřeby hlavních potravin v České republice za období od roku 1995 do roku 2002 přibližuje trendy spotřeby. Export vybraných druhů agrárních produktů českého zemědělství a potravinářského průmyslu komparuje s dosaženými výsledky vybraných států Evropské unie, Belgií, Dánském, Holandskem a Slovenskem. Ukazuje na nezbytnost propojení výuky zbožíznalství s místy vzniku užitných hodnot, zvláště u potravinářských výrobků, s principy zatřiďování výrobních činností do jednotlivých národohospodářských odvětví, jako nezbytného předpokladu pochopení a objasnění souvislostí, k nimž ve výrobních odvětvích a odvětví obchodu, zvláště při obchodování na zahraničních trzích, dochází.

odvětví, odvětvová klasifikace ekonomických činností, standardní klasifikace produkce, zbožíznalství, výuka, export, komodity, Česká republika, Belgie, Dánsko, Holandsko, Slovensko

Importance of industrial classification of economic activities for teaching merchandising

Business subjects in any national economy perform activities results of which are products, services or goods directly distributed to the market network. Volume of products differs according to the level of operational facilities, number of producers and the level of their facilities. Based on the development of information technology, there arise new specialization fields and new ranges of goods. Classification criteria are developed to qualify level of production and for enlistment of a firm to a particular branch. Currently the criteria of production classification are being developed. The understanding of these principles is particularly important on the bachelor level of the specialization Trade Management, where students are getting acquainted with the characteristics of goods, creative and degradation influences on utility, etc. Students are encouraged to understand how the quality and criteria mentioned above influence market prices. Teaching emphasis is put on the complexity of food assortment and the knowledge of Czech and EU legalislation relating to hygienic aspects and health quality of production, processing, and selling of food products. This complex procedure enables to obtain an overall survey of the origin of particular products, their catering, and sales. This means that the students obtain an idea about the complexity of relations existing among the origin of products, their sales and their consumption.

Keywords: industry, industrial classification of economic activities, standard production classification, merchandising, teaching, exports, commodities, Czech Republic, Belgium, Denmark, Netherlands, Slovakia
Grants and funding:

Příspěvek je součástí jednoho z výstupů výzkumného úkolu VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tématický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" řešeného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT ČR, na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně.

Received: February 15, 2005; Published: December 27, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Presová, R. (2005). Importance of industrial classification of economic activities for teaching merchandising. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis53(3), 289-302. doi: 10.11118/actaun200553030289
Download citation

References

  1. HES, A., KROC, S., REGNEROVÁ, M., VAŠKO, J.: Obchodní nauka, Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha 1999, ISBN: 80-213-0501-0
  2. HINDLS, R., HRONOVÁ, S., SEGER, J.: Statistika pro ekonomy, Professional Publishing, Praha 2002, ISBN: 80-86419-30-4
  3. PERLÍN, C.: Co se skrývá pod pojmem bezpečné potraviny, Výživa a potraviny, Výživaservis s.r.o., Praha 2004, ISSN: 1211-846X
  4. PRUGAR, J.: Obiloviny ve výživě, Společnost pro výživu, Praha 2003, ISSN: 1211-846X
  5. STÁVKOVÁ, J.: Uvádění potravinářských výrobků na trh, balení, označování, zásady propagování, reklamy a spolupráce s obchodními a distribučními systémy, Závěrečná zpráva o řešení grantového projektu, MZLU v Brně, 2004
  6. TVRDOŇ, O.: Přednášky Obchodní operace, PEF MZLU v Brně
  7. ŽÁK, M. a kol.: Velká ekonomická encyklopedie, Linde Praha, a.s., Praha 1999, ISBN: 80-7201-172-3
  8. Český statistický úřad: Statistická ročenka České republiky, Scientia, spol.s.r.o., Praha 2004, ISBN: 80-250-0853-3
  9. www.czso.cz
  10. www.fao.org/es/ess/toptrade/trade.asp.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.