Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(3), 257-270 | DOI: 10.11118/actaun200553030257

Charakteristika odvětví vinohradnictví a vinařství Austrálie

Dagmar Kudová
Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek je zaměřen na charakteristiku vinařství a vinohradnictví Austrálie, země, která se stává stále významnějším výrobcem a vývozcem vína do států světa a stala se částí konkurenčního prostředí odvětví vinařství a vinohradnictví ČR.
Strukturální analýza vnějšího prostředí je součástí strategické analýzy odvětví, jedním z klíčových faktorů je analýza konkurenčního prostředí v odvětví.
Vinohradnické oblasti Austrálie se v současnosti nacházejí převážně v chladnějším klimatickém pásmu Austrálie. V 70. letech minulého století v těchto oblastech byly vysazovány vinice, a z jejich hroznů se začalo vyrábět jakostní víno. Současně se snižovala produkce sladkých vín a brandy. Nejvýznamnějším vinařským státem se stala Jižní Austrálie s proslulými vinicemi kolem Murray River. Rozloha plodných vinohradů se za posledních sedm let zdvojnásobila, na převážné části vinic je zavedena kapková závlaha. Celková produkce hroznů byla v marketingovém roce 2001-2002 byla 1 514 501 t, přičemž 56 % tvořily hrozny modré. V marketingovém roce 2001-2002 bylo vyrobeno 1 220 mil. l vína a exportováno bylo 416 mil. l vína, v marketingovém roce 2002-2003 již bylo vyvezeno 508 mil. l vína do zemí světa. Nejvíce bylo vyvezeno do Velké Británie a to v marketingovém roce 2001-2002 48 % celkového exportu. Do České republiky bylo vyvezeno v marketingovém roce 2003-2004 celkem 466 914 l vína, za poslední čtyři sledované roky je to nárůst o 850 %. Průměrná cena 1 litru vína dovezeného do ČR v marketingovém roce 2002-2003 byla 2,16 €, v následujícím roce se zvýšila o 0,28 €. Dovoz vína do Austrálie od marketingového roku 1997-1998 klesá, v marketingovém roce 2002-2003 bylo dovezeno 17 mil. l vína za 81 mil. €. Spotřeba všech alkoholických nápojů v přepočtu na osobu a rok v Austrálii se snižuje, od marketingového roku 1977-1978 do 1999-2000 poklesla o 26 %, ale spotřeba vína ve stejných sledovaných letech stoupla o 43,6 %.

odvětví, vinohradnictví, vinařství, marketingový rok, vývoz, dovoz

The characteristics of the winegrowing and wine-production in Australia

The paper is focused on a description of the winegrowing and wine-production in Australia, a country, which is becoming a more and more significant producer and exporter of wine in the world, and has become a part of competitive environment of the winegrowing and wine-production industry in the Czech Republic.
Structural analysis of external environment is a part of strategic analysis of an industry, where one of the key parts is the analysis of competitive environment within an industry.
Winegrowing areas of Australia are nowadays located mostly in the colder climatic zone of Australia. In the 70-ies of the last century, there were planted new vineyards, in these areas, and the grapes from them have started to be used for production of quality-wine and the production of sweet wines and brandies have decreased. The most significant wine-production state has become the South Australia with the sound vineyards around the Murray River. The area of the productive vineyards has doubled, in the past seven years; most of the vineyards are under irrigation. The total grape production in the marketing year 2001-2002 was 1 514 501 t, where 56% were the blue grapes. In the marketing year 2001-2002, there was produced 1 220 mil. litres of wine and 416 mil. litres were exported., whereas in the marketing year 2002-2003 the exports amounted for 508 mil. litres of wine. Most of the wine was exported to the Great Britain - in the marketing year 2001-2002 it was 48% of the total exports. In 2003-2004, were exported to the Czech Republic 466 914 litres of wine, which is an 850% growth within the past four years. The average price of 1 litre of wine imported to the Czech Republic was 2.16 €, in the marketing year 2002-2003, and have grown by 0.28 € in the following year. Wine imports to Australia are decreasing from the marketing year 1997-1998. In the marketing year 2002-2003, the imports were 17 mil. litres of wine, for 81 mil €. Consumption of all alcoholic drinks recounted to the per capita and per year level is decreasing in Australia; from the marketing year 1977-1978 it have fallen by 26% to the year 1999-2000, but the wine consumption have grown by 43.6% in the same period.
The paper is a part of solution of a grant focused on analysis and definition of a long-term development concept of the winegrowing and wine production industries in the Czech Republic for the Ministry of Agriculture (NAZV QF 3276), and is also a part of solution of the research plan of FBE MUAF in Brno (GAMSM 431100007).

Keywords: industry, winegrowing, wine production, marketing year, exports, imports
Grants and funding:

Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí řešení projektu č. 402/03/1105 "Vybrané aspekty výkonnosti české ekonomiky z perspektivy vstupu do Evropské unie" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím Grantové agentury České republiky.

Received: December 15, 2004; Published: December 27, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kudová, D. (2005). The characteristics of the winegrowing and wine-production in Australia. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis53(3), 257-270. doi: 10.11118/actaun200553030257
Download citation

References

  1. PORTER, M. E.: Konkurenční strategie. Přel. K. Kvapil. 1. vyd. Praha: Tiskařské závody Praha, 1994. 403 s. Přel. z: Competitive Strategy. ISBN 80-85605-11-2
  2. PRIEWE, J.: Vína Nového světa. přel. P. Roth. 1. vyd. Praha: Euromedia Group k.s., 2003. 167 s. Přel. z: Die neue Welt. ISBN 80-242-0981-0

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.