Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(6), 267-276 | DOI: 10.11118/actaun200452060267

Studijní programy v konfrontační introspekci

Rudolf Šrámek
Ústav humanitních věd, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Konfrontace studijních programů prezenčního studia středoškolského učitelství odborných předmětů z prvních pěti let existence Katedry pedagogiky Vysoké školy zemědělské v Brně a z prozatím posledních pěti let trvání Oddělení pedagogiky Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně prokazuje, že ve studijních programech před čtyřiceti roky bylo a) sumárně vzato výuce věnováno více hodin, b) přičemž poměr mezi rozsahem přednášek a seminářů s cvičeními činil 1:1 a c) pobytu studujících na cvičných školách vymezeno přibližně o deset procent času více než je tomu ve stávajících studijních programech.

studijní programy prezenčního studia středoškolského učitelství odborných předmětů na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě (MZLU) v Brně, biogenní determinanty, psychogenní determinanty, sociogenní determinanty

Studying programme in confrontational introspection

Confrontation of first two and meanwhile last two studying programmes proves that there was devoted more hours for teaching - relationship between range of lectures and seminars with practices was 1:1. There was defined approximately 10% more of time than nowadays for stay of students in practices schools.

Keywords: studying programme of secondary-school teaching, biogenic determinant, psychogenic determinant, sociogenic determinant

Received: June 30, 2004; Published: February 22, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šrámek, R. (2004). Studying programme in confrontational introspection. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis52(6), 267-276. doi: 10.11118/actaun200452060267
Download citation

References

  1. DOLOŽÍLKOVÁ, M.: Studium oboru HOSPODÁŘSKÁ PEDAGOGIKA na Hospodářské univerzitě ve Vídni. [Závěrečná písemná práce - vedoucí R. Šrámek.] Brno: MZLU, 1998, 50 s. a 20 s. příloh.
  2. HELUS, Z.: Proč nesmíme uvažovat o redukci učitelského vzdělávání. Učitelské noviny, 2001, roč. 104, č. 37, s. 16-17. ISSN 0139-5718.
  3. HRUBÁ, J.: Kdo zjedná nápravu? Učitelské listy, 2001/02, roč. 9, č. 6, s. 2-4. ISSN 1210-6313.
  4. JAŠOVÁ, M.: Příprava učitelů odborných předmětů v Rakousku. [Závěrečná písemná práce - vedoucí R. Šrámek.] Brno: MZLU, 2002, 50 s.
  5. KARÁSKOVÁ, D.: Struktura školství v Rakousku se zaměřením na střední zemědělské školství ve spolkové zemi Burgenland. [Závěrečná písemná práce - vedoucí R. Šrámek.] Brno: MZLU, 1998, 46 s. a 25 s. příloh.
  6. Pokyny pro pedagogickou praxi. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 17. 6. 2002, 3 listy.]
  7. Posluchači dálkového studia. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 1966/67, 1 list.]
  8. Projekt kurzu celoživotního vzdělávání. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 30.4. 1998, 4 listy.]
  9. Rozvrh souběžného (kombinovaného) pedagogického studia pro posluchače denního studia na VŠZ v Brně v roce 1966. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 1966/67a, 1 list.]
  10. Rozvrh souběžného (kombinovaného) pedagogického studia pro posluchače denního studia na VŠZ v Brně v roce 1967. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 1966/67b, 1 list.]
  11. Rozvrh souběžného (kombinovaného) pedagogického studia pro účastníky DS Vysoké školy zemědělské, kteří jsou učiteli na SZTŠ a ZOU. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 14. 2. 1967, 1 list.]
  12. Soupis posluchačů pedagogického studia, kteří dálkově studují III. PEF VŠZ v Brně. [Archiválie OP ÚHV PEF MZLU v Brně, 29. 1. 1969, 1 list.]
  13. Studium na katedře pedagogiky Vysoké školy zemědělské v Brně. 1. vyd. Brno: VŠZ, 1968. 22 s. B.ISBN.
  14. Studium na katedře pedagogiky Vysoké školy zemědělské v Brně ve studijním roce 1965-66. 1. vyd. Brno: VŠZ, 1965. 32 s. B.ISBN.
  15. ŠRÁMEK, R.: Modular programme of a study. Acta univ. agric. et silnic. Mendel. Brun., 1997a, roč. 45, č. 2, s. 67-70. ISSN 1211-8516.
  16. ŠRÁMEK, R.: Pedagogika a příprava učitelů na VŠZ v Brně. Sborník příspěvků K otázkám transformace pedagogiky a pedagogických disciplín. Brno, ŠPdS, 1996, s. 77-78. ISBN 80-85615-29-0.
  17. ŠRÁMEK, R.: Současný stav vzdělávání pedagogických pracovníků moravských zemědělských škol. Zborník vedeckých prác z Medzinárodných vedeckých dní "97, III. Nitra, SPU, 1997b, s. 138-139. ISBN 80-7137-444-X.
  18. ŠRÁMEK, R.: Vize a realizace přípravy učitelů středoškolských odborných předmětů. Acta univ. agric. et silvic. Mendel. Brun., 2003, roč. 41, č. 2, s. 183-186. ISSN 1211-8516.
  19. ŠRÁMEK, R. a DOLOŽÍLKOVÁ, M.: K budoucnosti přípravy učitelů odborných předmětů. In Poslání učitele v učící se společnosti. Sborník z XIX. Mezinárodního zemědělsko-pedagogického kolokvia. Praha: ČZU, 2000, s. 163-166. ISBN 80-213-0675-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.