Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(6), 211-222 | DOI: 10.11118/actaun200452060211

Charakteristika problematiky Společné organizace trhu s vínem

Petra Cyvínová
Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Česká republika

Česká republika se stala součástí jednotného vnitřního trhu EU a v případě agrárních výrobků se řídí pravidly SZP pro společné tržní organizace pro jednotlivé sektory komodit. Veškeré české zboží má volný přístup bez tarifních a netarifních překážek na celé území jednotného trhu EU, odpadlo celní řízení, prokazování původu a zřizování celních skladů, placení licenčních a certifikačních poplatků. Čeští zemědělci, tedy i vinaři tak mohou působit ve stabilizovaném podnikatelském prostředí s jasnými pravidly hospodářské soutěže.
Po vstupu do EU se musí Česká republika v rámci regulace agrárního obchodu řídit společnými předpisy horizontálního charakteru a vertikálními předpisy pro jednotlivé sektory komodit. Regulace se provádí prostřednictvím společných tržních organizací. Společná organizace trhu s vínem je založena na třech principech - regulaci nabídky vína, regulaci kvality vína a regulaci trhu.
Tato pravidla se týkají jednak vnitřního trhu, kdy se zboží pohybuje uvnitř Společenství, a jednak zahraničního obchodu, kdy zboží překračuje vnější hranice. Regulace vnějšího agrárního obchodu, která se týká podmínek dovozu a vývozu, se provádí prostřednictvím tzv. obchodních mechanismů. Mezi tyto mechanismy regulace patří dovozní a vývozní licence, exportní subvence a záruky. Mezi základní nástroje regulace vnitřního agrárního obchodu patří intervenční nákupy, prodeje, podpora soukromého skladování atd.
Příspěvek se zaměřuje na analýzu problematiky společné organizaci trhu vína a její vliv na vinohradnictví a vinařství v České republice.

agrární obchod, dovozní licence, exportní subvence, jednotné tržní organizace, společná zemědělská politika, trh, víno, vývozní licence, záruky

The characteristic of the problems of the Common organization of the market for wine

The Czech Republic is part of integrated domestic market of the European Union and it is abided by rules of the Common agricultural policy for the common organization of the market for single sectors of commodities in case of agrarian products. All Czech commodities have free access on the whole territory of domestic market of the European Union without the tariff and non-tariff barriers. It was abolished the customs procedure, the proving of the origin and the founding of bonded warehouse and the paying of licence fee and charges for certification. The Czech farmers (vine-growers) can operate in stabilized business environment on the basis of definite rules of economic competition.
The Czech Republic within a regulation of an agrarian trade must manage common regulations of a horizontal character and vertical regulations for the sectors of commodities after the integration into the EU. The regulation is executed through the common organization of the market. The common organization of the market in wine is based on three principles - regulation of the supply, regulation of the wine quality and regulation of the market.
These rules are concerned with domestic market, when the commodities move within European Union and within foreign trade, when commodities are transported a frontier. The regulation of external agrarian trade, which is concerned with conditions of import and conditions of export, is executed through the so-called trade mechanisms. The import licence and export licence, export aid and guarantee belong among these mechanisms of regulation. The intervention purchases, sales, support of private storage and so on belong among basic tools of regulation of domestic agrarian market.
The paper is focused on an analysis of the problems of the common organization of the market in wine and its impact on the wine-growing industry in the Czech Republic.

Keywords: agrarian trade, import licence, export aid, common organization of the market, Common Agricultural Policy, market, wine, export licence, guarantee

Received: June 30, 2004; Published: February 22, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Cyvínová, P. (2004). The characteristic of the problems of the Common organization of the market for wine. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis52(6), 211-222. doi: 10.11118/actaun200452060211
Download citation

References

  1. EVROPSKÁ KOMISE. EU Agenda 2000. Brusel, 1997. 12 s.
  2. EVROPSKÁ KOMISE. Smlouva o Evropské unii. Smlouva o založení Evropského hospodářského společenství. Přel. L. Tichý, 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1994. 243 s. ISBN 80-85865-02-05
  3. GREGER, P.: Co je to, když se řekne Evropská unie. 1. vyd. Praha: Centum pro demokracii a svobodné podnikání, 1997. 155 s.
  4. JAKŠ, J.: Quo Vadis Evropská unie. 1. vyd. Praha: ETC Publishing, 1998. 242 s. ISBN 80-86006-57-3
  5. Malá encyklopedie Evropské unie. Přel. A. Mikeštík, 1. vyd. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 1997. 256 s. ISBN 80-85864-34-7
  6. Situační a výhledová zpráva - réva vinná, víno 2003. Praha: Ministerstvo zemědělství ČR, 2003. ISBN 80-7084-276-8
  7. TOMŠÍK, K.: Vývoj společné zemědělské politiky Evropské unie (1958 - 1992). Evropská unie. 1999, roč. 1, č. 1, s. 10-15
  8. WEIDENFELD, W. a WESSELS, W.: Evropská unie od A do Z. Přel. M. Bednaříková, A. Mikeštík, 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 401 s. ISBN 80-7184-413-6
  9. Zákon o vinohradnictví a vinařství 115/95 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
  10. Informační server o EU http://www.euroskop.cz
  11. Ministerstvo zemědělství ČR http://www.mze.cz
  12. Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky http://www.vuze.cz

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.