Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(6), 161-174 | DOI: 10.11118/actaun200452060161
Chování subjektů nezávislého maloobchodního trhu v procesu distribuce potravinářských výrobků
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Česká republika
Výsledky provedené analýzy zaměřené na faktory ovlivňující postavení nezávislých obchodních firem na českém trhu prokázaly, že předpokladem pro zachování jejich konkurenceschopnosti je společné založení a efektivní řízení nákupní strategické aliance. Jejím prostřednictvím se pak napojit na jeden z uvedených nadnárodních obchodních systémů, což přinese nižší cenovou úroveň při nákupu zboží, úsporu nákladů v oblastech logistiky a marketingu a v neposlední řadě rovněž výrazné posílení vyjednávací pozice s dodavateli.
Závěry poukazují také na skutečnost, že je v zájmu podnikatelských subjektů zabývajících se při strategickém rozhodování myšlenkou vertikální a horizontální obchodní kooperace, směřovat veškeré svoje aktivity na uspokojení požadavků, preferencí a očekávání konečného spotřebitele. Neboť je to právě on, který se v konečném důsledku rozhodující měrou podílí na vytváření disponibilních zdrojů, a to pro všechny články distribučního procesu.
Z hlediska priorit obchodních firem lze očekávat zpomalení nárůstu nově budovaných obchodních ploch a menší důraz kladený na expanzi. Oproti tomu větší důraz bude kladen na efektivitu a ekonomiku operací a na zvýšení loajality zákazníků k jednotlivým maloobchodním firmám. Právě zde je šance získat loajální zákazníky pro nezávislé prodejní jednotky s menší prodejní plochou, a tím i s omezenými možnostmi především v šířce a hloubce sortimentu. Vzhledem k tomu, že cenová úroveň přestává být tím nejvýznamnějším faktorem při výběru nákupního místa a do popředí vstupují takové faktory jako dostupnost obchodu, komfort při nákupu, šířka doplňkových služeb a další necenové nástroje, záleží na managementu obchodních firem jak dokážou do svých strategií implementovat nové formy myšlení a reagovat tak na měnící se podmínky na maloobchodním trhu.
maloobchod, distribuce, nezávislá obchodní firma, aliance, nákupní chování, spolupráce
Behaviour of subjects of the independent retail market in distribution process of food products
The paper deal with the actual situation on the Czech independent retail market. Multinational retail chains represent the thread to small and medium sized trade firms due to large range of products, stronger position in negotiations with suppliers and financial power. That is reason why others independent retailers have to co-operate together and obtain the same advantages. Nowadays the discuss among Czech wholesale stocks with their retail nets is in progress. This discussion is aimed to establishing the Czech trade strategic alliance (TSA CZ) as an instrument for increasing of competitive ability. That is necessary also for connection with some other foreign or global trade alliance. Present situation offers to collaborate with two trade systems. The first is CBA operating in nine countries of the Central and Eastern Europe and the second is MARKANT working mainly in Germany and Austria. It seems TSA CZ has to decide between two business concepts - east or west. During the decision making is important to recognize what is more sufficient not only for the Czech trade firms on independent market but also for the Czech customer because satisfaction his needs and wants should be the mission of all retailers.
Keywords: retail, distribution, independent trade firm, alliance, customer behaviour, co-operation
Grants and funding:
Tento příspěvek vznikl v rámci řešení grantového projektu POST-DOC s názvem "Výzkum chování podnikatelských subjektů v distribučním procesu v zemědělství a potravinářském průmyslu" s registračním číslem 402/02/D030, který byl poskytnut institucí GAČR.
Received: June 30, 2004; Published: February 22, 2015 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- DOKOUPIL, M.: Budoucnost českého obchodu a jeho nákupu (na základě studie INCOMA Retail Vision 2006). In: Mezinárodní konference "Retail in Detail", Brno, 2004
- PEREZ DE LEZA, J.: Proč výroba a obchod mohou a musí spolupracovat? In: Mezinárodní konference "Category Management", Praha, 2003
- PLECITÝ, S.: Nové trendy v nákupu (Tesco) - pohled klíčového řetězce. In: Mezinárodní konference "Retail in Detail", Brno, 2004
- RUMIAN, L.: Proč by se maloobchodníci měli zajímat o Category Management? In: Mezinárodní konference "Category Management", Praha, 2002
- TVRDOŇ, O., KRČOVÁ, K.: The reasons for creation of agricultural sales organizations. Zemědělská ekonomika, roč. 48, č. 7, ČAZV - ÚZPI, Praha, 2002, s. 285 - 292. ISSN 0139-570X
Go to original source...
- VODÁK, M., ŠEVELA, M.: Hodnocení efektivnosti podnikové koncentrace z hlediska zvyšování minimálního závozového množství. Acta universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, roč. L, č. 2, MZLU v Brně, Brno, 2002, s. 195 - 207. ISSN 1211-8516
- ZÁBOJ, M.: Obchodní operace. B.I.B.S, Brno, 2003. ISBN 80-86575-93-4
- Výsledky panelu domácností "ConsumerScan" a marketingových studií "Shopping Monitor" a "Vision 2006" byly poskytnuty společnostmi GfK Praha a INCOMA Research, 2003
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.