Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(3), 135-142 | DOI: 10.11118/actaun200452030135
Analýza atraktivity odvětví vinařství v České republice
- Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Příspěvek zkoumá atraktivitu odvětví vinařství v České republice s využitím matice hodnocení atraktivity odvětví. Navrhuje klíčová kritéria pro hodnocení atraktivity odvětví, která oceňuje s ohledem na odvětví vinařství v České republice. Toto odvětví je hodnoceno jako nadprůměrně atraktivní (skóre 4,07) vzhledem ke klíčovým kritériím atraktivity. Matice hodnocení atraktivity odvětví je oceněna jako velmi dobrý pomocný nástroj pro zvažování nejvýznamnějších faktorů vnějšího prostředí.
vinařství, odvětví, atraktivita, prostředí, analýza
Analysis of attractiveness of the wine-production industry in the Czech Republic
The paper is a part of solution of a post-doctorate grant awarded by the Grant Agency of the Czech republic (GAČR No. 402/02/P059) connected with the grant awarded by the Ministry of agriculture (NAZV) no. QF 3276, and it focuses on environmental analysis of the wine-production industry in the Czech republic. The paper describes the attractiveness of the Czech wine-production industry using the industry attractiveness evaluation matrix. It discusses the key attractiveness criteria for evaluating an industry, and evaluates them with regard to the wine-production industry, which is evaluated as above-average attractive, especially due to the size of the market, its growth potential, and profitability of wine-producing firms.
Keywords: wine-production, industry, attractiveness, environment, analysis
Grants and funding:
Tento příspěvek vzniká v rámci řešení projektu NAZV č. QF 3276 a post-doktorandského grantu uděleného GAČR (č. 402/02/P059) navázaného na výzkumný záměr PEF MZLU v Brně (GAMSM 431100007).
Received: December 15, 2003; Published: June 17, 2015 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- HIGGINS, J. M. and VINCZE, J. W.: Strategic management: Text and cases. New York: The Dryden Press, 1989, 1180 s.
- PORTER, M., E.: Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994, 403 s. ISBN 80-85605-11-2
- TICHÁ, I.: Analysis of Development of Approaches to Business Strategy. In Sborník vědeckých prací Firma a konkurenční prostředí. Brno: PEF MZLU v Brně, 2002, s. 266-277. ISBN 80-7302-032-7
- TOMŠÍK, P.: Analýza vnějšího prostředí vinohradnicko-vinařského odvětví. In Sborník vědeckých prací Firma a konkurenční prostředí. Brno: PEF MZLU v Brně, 2002, s. 278-287. ISBN 80-7302-032-7
- Zákon č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících právních předpisů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 216/2000 Sb.
- ŽUFAN, P., ERBES, J. and ČERNÍKOVÁ, R.: Příspěvek k analýze odvětví výroby nealkoholických nápojů v České republice. In: AP IX. - Agrární sektor před vstupem ČR do EU. Praha: ČZU v Praze, 2001, s. 312-318. ISBN 80-213-0714-5
- FAO: http://apps.fao.org
- Ministerstvo zemědělství ČR: http://www.mze.cz
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.