Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2004, 52(2), 65-82 | DOI: 10.11118/actaun200452020065
Projektové řízení a jeho využití v marketingu a logistice
- Ústav lesnické a dřevařské ekonomiky a politiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
V každém podniku, společnosti či organizaci se realizuje řada projektů, jejichž řízená realizace má svá specifika. Opomenutí a nerespektování těchto specifik může vést nejen k nesplnění cílů, ale i ke vzniku velkých ekonomických ztrát. Efektivnost realizace řady projektů bývá často klíčovým faktorem ovlivňujícím prosperitu firmy. Různé praktiky a postupy usnadňující řízení projektů, se využívají prakticky od doby, kdy lidé začali vytvářet týmy pro dosažení cílů, kterých nebyli schopni dosahovat jako jednotlivci. Jejich význam, složitost a propracovanost rostly úměrně s rozsahem a složitostí řízených projektů. Jedním z cílů předkládané práce byla právě analýza a popis projektového řízení jako uceleného komplexu organizačních, řídicích, zobrazovacích a hodnotících pravidel a postupů směřující k možnostem využití projektového řízení v podmínkách managementu lesnických a dřevozpracujících firem České republiky. Snad proto, že prostředí českých lesnických a dřevozpracujících firem neoplývá v současnosti převahou rozsáhlých investičních akcí a projektů, ale potýká se především v dílčích aspektech s problémy efektivního řízení a s plněním základních firemních funkcí, je práce zaměřena na zkoumání možností aplikačního využití projektového řízení ve dvou stěžejních manažerských oblastech, a to v marketingu a podnikové logistice. Tyto manažerské disciplíny ještě stále nenacházejí své místo nejen ve smyslu institucionálního začlenění do řídících struktur lesnických a dřevozpracujících firem, ale ani v myšlení a v návaznosti i ve stylu rozhodování řídících pracovníků na všech úrovních řízení. V kapitolách věnovaných logistice a marketingu jsem se zaměřil na užitnou hodnotu, nezastupitelnost a finančně nenáročný způsob jejich aplikovatelnosti. Důsledné schéma logistických toků ve firmě, jejich popis a sledování, stejně jako vyprojektování a realizaci autonomního marketingového informačního systému lze podle předkládaného a strukturálně popsaného návrhu zabezpečit ve firmě prostředky produktů Microsoft Office v režii zdatného programátora. Další, sofistikovanější a do jisté míry i funkčně názornější způsob řízení logistiky na zpracovaných principech nabízí aplikace právě projektového řízení, konkrétně pak softwarový produkt Microsoft Project. Jeho užitnou hodnotu lze v souvislosti s cíly a principy, jak logistiky tak marketingu, spatřovat právě v jeho nástrojích pro definici a sledování jednotlivých kroků realizovaných procesů, na něž lze separovat jak logistické toky, tak činnosti spojené s návrhem i realizací marketingového plánu. Neméně důležitou roli pak může tento produkt sehrát v obecném prosazování principů a návyků vycházejících z potřeb důsledné kvantifikace prvků a proměnných participujících na daných řízených či sledovaných procesech.
Z provedeného podrobného rozboru nástrojů, technik, filozofie a realizačních procesů logistiky a marketingu, dále z rozboru principů a mechanizmů řízení podniku a po následné cílené analýze funkčních a pracovních principů a nástrojů projektového řízení lze vyvodit jednoznačný závěr o prokazatelné vysoké účelnosti využití projektového řízení při podpoře nejen logistiky a marketingu, ale všech procesně popsatelných aktivit, cílených opatření a rozhodnutí managementu. Podstatný přínos projektového řízení spočívá v jeho jednoznačné podpoře systémového stylu řešení, v průběžné kontrole, ve vyhodnocování provedených kroků a v předpokládané efektivní součinnosti pracovníků různého profesního zaměření. Využití principů a nástrojů projektového řízení, konkrétně pak produktu Microsoft Project, v provozním prostředí malých a středních lesnických a dřevařských firem může výrazně ovlivnit manažerskou úroveň jejich řízení a podpořit kvalitu, spolehlivost a vysokou pružnost rozhodování v rozhodovacích procesech, a to i mimo oblast marketingu a logistiky.
logistika, marketing, firemní procesy, projektové řízení, software Microsoft Project
Project Management and its utilization in Logistic and Marketing
The submitted paper investigates possibilities of applying work methods of project management in marketing and in corporate logistics. All three disciplines can be considered fundamental methodological tools and managerial techniques. Their proper and well-considered incorporation and application both in the sense of institutionalization into the steering structure and apparatus and in instrumental terms, i.e. in the processes of direct management and in the processes of strategic, medium-term and operative planning consequently find their place and application in more generally comprehended corporate management. Each of these disciplines has naturally a different specialization, a different internal structure of partial tools and techniques and hence also different objectives and principles of application. A unifying element is only their utility application value consisting in possibilities of reaching the economic (in partial effects financial, turnover, time) effect. The effect is then derived from well-considered and very well organized preparation processes of implementation and capitalization, partial operations and related measures.
Goal of the work was to describe and characterize philosophy of these management tools, functional structure and principles of applications, to find, define and describe their marginal and/or binding points or positions and to reveal possibilities when the Project Management can be applied with the remaining two disciplines as a supporting element or at least a descriptive analytical method within the framework of initial preparations for implementation of marketing or logistic objectives.
Project Management is in this descriptive evaluation given first of all a supporting role of superstructure.
Keywords: logistic, marketing, project management, leasing, defining, processes, Microsoft Project
Received: September 24, 2003; Published: July 3, 2015 Show citation
References
- ADAMEC, F.: Řízení projektů pomocí Project 2000. Praha: Grada, 2001. 226 s. ISBN 80-7169-793-1
- BALLOU, RONALD H.: Bussiness Logistics Management. New Jersey: Prentice-Hall, 1973. 572 s. ISBN 0-13-104829-5
- BASL, J.: Výkladový slovník Podnikové informační systémy. Praha: Grada, 2000.
- BĚLOHOUBEK, P.: Logistika v řízení podniku. Brno: ICB, 1998.
- CARDA, A., KUNSTOVÁ, R.: Workflow Řízení firemních procesů. Praha: Grada, 2001. 136 s. ISBN 80-247-0200-2
- ČICHOVSKÝ, L.: Marketing zahraničního obchodu. Praha: Radix, 1997. 330 s. ISBN 80-86031-07-1
- DEDOUCHOVÁ, M.: Strategie podniku. Praha: C. H. BECK, 2001.
- DOHNAL, J., POUR, J.: Architektury informačních systémů. Praha: EKOPRESS, 1997. 300 s. ISBN 80-86119-02-5
- FORET, M., PROCHÁZKA, P., ŠAŠINKA, O.: Evropské marketingové prostředí. Praha: Computer Press, 1999. 100 s. ISBN 80-7226-203-3
- HORÁKOVÁ, H.: Strategický marketing. Praha: Grada, 2000.
- HYNDRÁK, K.: Microsoft Project 2000. Prah: Computer Press, 2000. 302 s. ISBN 80-7226-329-3
- CHRISTOPHER, M.: Logistika v marketingu. Praha: Management Press, 2000. 146 s. ISBN 80-7261-007-4
- ICB-IPMA Competence Baseline. IPMA International Project Management Association. Bremen: Eigenverlag, 1999. 112 s. ISBN 3-00-004057-9
- JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M.: Marketing služeb. Praha: Grada, 2000. 180 s. ISBN 80-7169-995-0
- JUROVÁ, M.: Evropská unie odvětví a infrastruktura. Praha: Computer Press, 1999. 114 s. ISBN80-7226-219-x
- KALOUSEK, F.: Projektové řízení. Brno: Mendelova zemědělská univerzita, 2000.
- KALOUSEK, F., ŠTORK, R.: Marketing a podniková logistika jako podpůrné metodické disciplíny v procesu plánování a řízení dřevařské firmy, In: Medzinárodná konferencia, Zborník referátov, sekcia č.4 Ekonomika a riadenie podnikov DSP TU Zvolen, 1999, str 47-52
- KALOUSEK, F., ŠTORK, R.: Metodický pohled na budování logistickodistribučního systému dřevařské firmy, In: Medzinárodná konferencia Logististicko distribučné systémy, Zborník referátov, DSP TU Zvolen, 1999, str 49-55
- KALOUSEK, F., ŠTORK, R.: Modified Data Base of the Marketing Information Systém in WoodProcessing Company, In: Marketing 2000, ISBN 80-228-0915-2
- KALOUSEK, F., ŠTORK, R.: Uplatnění logistiky ve středních a malých dřevařských firmách, Drevo 2001, roč 56, č.4, str.77-79, ISSN0012-6144
- KLIEM, R. L., LUDIN, I. S., ROBERTSON, K. L.: Project Management Methodology. New York: Marcel Dekker, 1997.
Go to original source...
- KOTLER, P.: Marketing podle Kotlera. Praha: Management Press, 2000. 258 s. ISBN 80-7261-0104-4
- LAMBERT, M. D., STOCK, J. R.: Logistika. Computer Press, Praha 2000. 578 s. ISBN 80-7226-221-1
- MALÝ, M., DĚDINA, J.: Organizační architektura. Praha: Victoria Publishing, 1996. 172 s. ISBN 80-7187-064-1
- MLČOCH, L., MACHONIN, P., SOJKA, M.: Ekonomické a společenské změny po roce 1989. Praha: Karolinum, 2000. 270 s. ISBN 80-246-0119-2
- NEJEZCHLEB, L.: Základy marketingu. Brno: PC-DIR Real, 1999.
- PERNICA, P.: Logistický management. Praha: Radix, 1998. 670 s. ISBN 80-86031-13-6
- PORTER, M. E.: Competetive Strategy. New York: Free Press, 1980.
- ROSENAU, M. D.: Řízení projektů. Praha: Computer Press, 2000. 345 s. ISBN 80-7226-218-1
- ŘEPA, V.: Analýza a návrh informačních systémů. Praha: Ekopress, 1999. 405 s. ISBN 80-86119-13-0
Go to original source...
- STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M.: Marketing na Internetu. Praha: Grada, 2000. 245 s. ISBN 80-7169-857-8
- TIETZE, P.: Strukturální analýza úvod do projektu řízení. Praha: Grada, 1992. 222 s. ISBN 80-854-24-45-2
- VÁGNER, I.: Management z pohledu všeobecného a celostního. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.