Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2013, 61(4), 935-940 | DOI: 10.11118/actaun201361040935

Success factors of agricultural company

Helena Chládková
Department of Management, Mendel University in Brno, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Czech Republic

This paper focuses on developing a proposal to eliminate weaknesses in medium-sized farm and thus improving its market position. To determine the position of company's products due to the competition, a BCG Matrix (Boston Consulting Group Matrix) was used. Financial Ratio Analysis was used to identify company's financial situation. With the help of the situational analysis of the company's internal environment, success factors, strengths and weaknesses were defined. Further the proposals were designed to remove the selected weaknesses. In the farm was identified the following strengths: quality of managers, long-term and stable customer-supplier relationships, selling commodities at optimum moisture content and purity, the use of subsidies and high milk yield cows. A weakness was mainly breeding pigs, missing website, company profitability and obsolete buildings. Amongst others was suggested to create website for the farm.

Keywords: success factors, strengths, weaknesses, BCG matrix

Received: April 11, 2013; Published: July 13, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chládková, H. (2013). Success factors of agricultural company. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis61(4), 935-940. doi: 10.11118/actaun201361040935
Download citation

References

  1. Annual reports of the Terris Budětsko Agricultural Society, Available from: https://is.mendelu.cz/auth/zp/zp_portal.pl?vedouci=2845;zp=31139 [cit. 22. 11. 2011].
  2. BEČVÁŘOVÁ, V., 2005: Vývoj ekonomické diferenciace oborů v potravinářském průmyslu ČR. In: Aktuálne problémy a perspektívy agrárneho sektoru po vstupe do Europskej Únie. Nitra: FEM SPU Nitra, s. 307-312. ISBN 80-8069-637-3.
  3. BÍLÝ, V., 2011: Faktory úspěchu zemědělského podniku. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně. 64 s.
  4. DUDA, J., 2007: Národní značka KLASA - faktor konkurenceschopnosti. In: Firma a konkurenční prostředí 2007. Sekce 3: Management v novém prostředí. Brno: MSD, spol. s r. o., s. 31-34. ISBN 978-80-86633-85-5.
  5. ESCHENBACH, R., 2000: Controlling. Praha: ASPI Publishing s. r. o., 812 s. ISBN 80-85963-86-8.
  6. CHLÁDKOVÁ, H., 2006: Characteristic of the internal environment of the DELTA Pekárny and its analysis. Agricultural Economics, 52, 2: 83-89. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  7. CHLÁDKOVÁ, H., 2007: The competitive strength factors of the company. Agricultural Economic. 53, 7: 312-317. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  8. JÁNSKÝ, J., 2005: Analysis of current situation in sales of selected organic products in the Czech Republic. Agricultural Economics, 51, 7: 309-313. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  9. PORTER, M., 1995: Konkurenční výhoda - Jak vytvořit a udržet si nadprůměrný výkon. Praha: Victoria Publishing, 626 s. ISBN 80-85605-12-0.
  10. POŠVÁŘ, Z., CHLÁDKOVÁ, H., 2009: Management. 1. vyd. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 261 s. ISBN 978-80-7375-347-4.
  11. Strategic Portfolio Planning Approaches. Available from: http://www.web-books.com/eLibrary/ON/B0/B64/015MB64.html [cit. 22. 11. 2012].
  12. SVOBODA, E., 2006: Strategické řízení podnikatelských subjektů k získání jejich konkurenční výhody. In: Agroregion 2006 Zvyšování konkurenceschopnosti v zemědělství. České Budějovice: JČU v Českých Budějovicích, s. 210-214. ISBN 80-7040-871-5.
  13. VEBER, J. a kol., 2009: Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0.
  14. ZRŮST, J., PYŠNÝ,T., 2007: Strukturální analýzy uvnitř vybraného odvětví. In: MendelNET 2007. Sborník příspěvků z konference studentů doktorského studia. Brno: Petr Novák - Gimli, s. 1-7. ISBN 978-80-903966-6-1.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.