Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 633-640 | DOI: 10.11118/actaun201058060633

Postavení a vývoj nezávislého obchodu s potravinami a jeho predikce na českém trhu

Marek Záboj
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Nezávislý obchod prodělal od roku 1989 řadu změn. Nejprve došlo k jeho velkému rozvoji a zakládání nových českých nezávislých prodejen. Postupem času však začaly české firmy přenechávat svoje místo nově vstupujícím zahraničním subjektům, zejména obchodním firmám retailingového typu. I díky vstupu nadnárodních řetězců a sílící konkurenci na trhu se změnila šíře a skladba nabízeného sortimentu a služeb. Také se výrazně proměnila nákupní atmosféra prodejen. Čeští nezávislí obchodníci začali využívat kooperačních struktur, aby byli schopni konkurovat zahraničním obchodním řetězcům.
V současné době se situace na maloobchodním trhu stabilizuje. Došlo k odchodu některých zahraničních řetězců z českého trhu a stávající retailingové subjekty se snaží oslovit zákazníky i v menších sídlech, ve kterých zakládají své menší prodejny. To představuje pro nezávislé obchodníky určitou hrozbu. Tržní podíl nezávislých prodejců by se však v následujících letech měl pohybovat kolem 30 %, stejně jako tomu bylo doposud. Tržby nezávislých obchodních aliancí ve sledovaném období vykazovaly rozdílné trendy vývoje, avšak celkově je možné říci, že by v součtu obchodních aliancí měly tržby nadále mírným tempem růst. Skutečný vývoj v oblasti nezávislého obchodu bude ovlivněn stávající ekonomickou krizí a schopností nezávislých obchodníků vypořádat se s dočasně větší cenovou citlivostí zákazníků.

nezávislý obchod, maloobchod, obchodní aliance, kooperace, trendová křivka, tržby, konkurence

Position and development of the food independent trade and its prediction on Czech market

The paper deals with a problem of independent trade in Czech Republic which means small and medium sized retail and wholesale enterprises without capital linkage to big companies abroad. It is especially focused on Czech food sellers trying to compete against transnational companies entering and operating on Czech market. One of possibilities how to face geographically and financially strong subjects is vertical cooperation and creation trade alliances. It means joining individual small and medium sized wholesalers and retailers into one association representing all members. Main advantages of these cooperative structures are lower purchase costs due to common negotiation with suppliers and co-financing of some activities (for example promotion). It is very important to sustain the diversity of retail market because of ensuring and forming competitive environment and offering the miscellaneous forms of retail to final consumers. That is why the main goal of this paper is to find out last changes and contemporary position and structure of the food independent trade alliances with prediction of future development. It is necessary to mention the fact that data is quite difficult to gain for this purpose. There are yearbooks of Czech and Slovak trade where some important information are published namely sales of food trade alliances are used like main indicator to describe and predict their development. A suitable statistic method has to be selected to fulfil the stated goal. Time series and interlay with trend curve seem like the most suitable instrument. In case of individual trade alliances the linear or logarithmic function will be used according to course of sales.

Keywords: independent trade, retail, trade alliance, cooperation, trend curve, sales, competition
Grants and funding:

The paper has been written with the support of the GAČR 402/09/1513 grant - "Strategic Alliances in the Independent Trade and Services Sectors as a Competitive Instrument of Small and Medium Sized Enterprises".

Received: August 31, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Záboj, M. (2010). Position and development of the food independent trade and its prediction on Czech market. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 633-640. doi: 10.11118/actaun201058060633
Download citation

References

  1. CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D., 2007: Retail management. 1. vyd. Praha: Management Press, 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
  2. GILBERT, D., 2003: Retail marketing management. 2. vyd. Harlow: Financial Times/Prentice Hall, 457 s. ISBN 978-0-2736-5511-6.
  3. SKÁLA, Z. a kol., 2005: Ročenka českého a slovenského obchodu 2005. Praha: České a slovenské odborné nakladatelství, 270 s. ISBN 80-903401-4-8.
  4. SKÁLA, Z. a kol., 2006: Ročenka českého a slovenského obchodu 2006. Praha: České a slovenské odborné nakladatelství, 276 s. ISBN 80-903401-8-0.
  5. SKÁLA, Z. a kol., 2008: Ročenka českého a slovenského obchodu 2008. Praha: České a slovenské odborné nakladatelství, 154 s. ISBN 978-80-86835-02-08.
  6. ZÁBOJ, M., 2004: Chování subjektů nezávislého maloobchodního trhu v procesu distribuce potravinářských výrobků. Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, 52, 6: 161-174. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200452060161 Go to original source...
  7. ŠPAK, D., BROŽOVÁ, M., 2008: Lidé se vracejí do menších obchodů, [online]. 4. 4. 2008, [cit. 11. 5. 2010]. Dostupné z: http://www.strategie.cz/scripts/detail.php?id=355113.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.