Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 543-552 | DOI: 10.11118/actaun201058060543
Strategický marketingový management podniku - synergický přístup a tvorba hodnoty
- Institute of Management, Faculty of Business and Management, Brno University of Technology, Kolejní 2906/4, 612 00 Brno, Czech Republic
Celosvětová hospodářská krize a turbulentní tržní prostředí nutí podniky měnit přístupy k podnikání. Česká ekonomika představuje malý a poměrně saturovaný trh s relativně vysokým stupněm specializace průmyslu. Úspěšné fungování podniků je podmíněno mnoha faktory, jejichž vymezení je v centru zájmu teoretiků i praktiků již po dlouhé období. Turbulentní prostředí (zvyšující se tlak konkurence, narůstající nároky zákazníků a ostatních stakeholdrů, dynamičnost ve vývoji, zastarávání technologií i produktů, narůstání zásahů orgánů Evropské unie (EU) a orgánů státu, měnící se vnímání a chování zákazníků, měnící se charakter konkurence atd.) nutí management a vlastníky podniků kromě jiného hledat nové a efektivnější manažerské, marketingové a obchodní přístupy, které zajistí jejich úspěšné podnikání nejen na tuzemských trzích, ale pronikat i na trhy evropské, mezinárodní a globální. Z toho důvodu je jistě nezbytné hledat nové přístupy, které by umožnily tradičním průmyslovým odvětvím obstát v těchto podmínkách. Cílem příspěvku je představit synergický přístup v oblasti strategického marketingového managementu, který se zdá být výzvou pro zvýšení konkurenceschopnosti průmyslových podniků malé otevřené ekonomiky. Potenciál těchto podniků je v řízení vztahů s klíčovými stakeholdry, které formou efektivního vytváření, udržování a ukončení těchto vzájemných vztahů vede k vytváření marketingových sítí, umožňuje efektivnější obchodovatelnost jejich nabídky, a to nejenom na domácích, ale i mezinárodních, případně globálních trzích. Úspěch těchto vztahů je závislý na množství a kvalitě vzájemných výměn (zahrnujících jak výměnu produktů, tak služeb, informací apod.) a zejména na rostoucích sociálně a znalostně založených poutech. Teoretická východiska synergického přístupu v strategickém marketingovém managementu jsou založená na současných marketingových koncepcích, novém přístupu k tvorbě hodnoty, přístupech k měření efektivnosti a budou podkladem pro výzkum podniků zpracovatelského průmyslu v České republice. V příspěvku jsou uvedeny limity a možnosti dalšího výzkumu v této oblasti. Článek je založený na metodách analýzy statistických dat, odborných pramenů, výzkumných zpráv a závěrů vlastních výzkumů autorky.
strategický marketingový management, synergický přístup, tvorba hodnoty, průmyslový trh, efektivnost, konkurenceschopnost
Company strategic marketing management - synergic approach and value creating
The paper aims to introduce a synergic approach to the strategic marketing management, which appears to be a challenge with respect to enhancing competitiveness of industrial companies in a small open economy. The potential of these companies consists in managing relations with the key stakeholders, which by means of effective establishing, maintaining and terminating of the mutual relations leads to developing of marketing networks, enables more effective tradeability of their offers, besides domestic embracing also global markets. The success of these relationships depends on the quantity and quality of mutual exchanges and in particular on the strengthening socially and knowledge-based links. The theoretical principles underlying the synergic approach within the marketing management are closely connected with the present marketing concepts, a new approach to the value creating, effectiveness of marketing activities and will form a basis for research of the industrial companies within the Czech Republic with the orientation to marketing activities effectiveness and performance of the company. The methods used in the paper are secondary analysis of statistics, analysis of scientific and professional literature, reports and researches of authors. The scientific aim of the paper is to review of current situation in this area and to create theoretical basis for the research on the industrial market.
Keywords: strategic marketing management, synergic approach, value creation, industrial market, effectiveness, competitiveness
Grants and funding:
The paper was supported by specific research of Faculty of Business and Management Brno University of Technology and was created as an one of theoretical results of the project "Measurement methods of marketing activities effectiveness and their application" reg. number FP-S-10-21.
Received: September 26, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
References
- BEST, R. J., 2005: Market-Based Management: Strategies for Growing Customer Value and Profitability. 4th ed., New Jersey: Prentice Hall, 506 p., ISBN 0-13-146956-8.
- BRIDGEWATER, S., EGAN, C., 2002: International marketing relationship. 1st ed., New York: Palgrave, 288 p., ISBN 0-333-73377-0.
- BRYSON, J. M., 2003: "What To Do When Stakeholders Matter: A Guide to Stakeholder Identification and Analysis Techniques", A paper presented at the London School of Economics and Political Science 10 February 2003, Acceptable from z http://cep.lse.ac.uk/seminarpapers/10-02-03-BRY.pdf [online] [cit.2003_08_19].
- DAVIS, J., 2007: Measuring marketing: 103 Key Metrics Every Marketer Needs. John Wiley and Sons Pte Ltd, 408 p. ISBN 978-0-470-82132-9.
- DeBONIS, J. N., BALINSKI, E., ALLEN, P., 2003: Value-Based Marketing for Botton-Line Success: 5 Steps to Creating Customer Value. New York: McGraw-Hill, 245 p., ISBN 0-07-139656-X.
- GALBRAITH, J. R., 2005: Designing the Customer-Centric Organisation. A Guide to Strategy, Structure, and Process. San Francisco: Jossey-Bass, 184 p., ISBN 0-7879-7919-8.
- GUENZI, P., TROILO, G., 2007: Developing Marketing Capabilities for Customer Value Creation Through Marketing - Sales Integration. Industrial Marketing Management, Vol. 35, Issue 8, pp. 974-988, ISSN 0019-8501. DOI: 10.1016/j.indmarman.2006.06.006
Go to original source...
- HARRISON, J. S., FREEMAN, R. E., 1999: "Stakeholders, Social Responsibility, and Performance: Empirical Evidence and Theoretical Perspectives", Academy of Management Journal 42 (5), 479-485, ISSN 1552-4205. DOI: 10.2307/256971
Go to original source...
- CHRISTOPHER, M., PAYNE, A., 2002: RM: Creating Stakeholder Value. Oxford. 264 p. ISBN 0750648392.
- KAPLAN, R. S. and BRUNS, W., 1987: Accounting and Management: A Field Study Perspective. Harvard Business School Press, ISBN 0-87584-186-4.
- KOTLER, P., JAIN, D. C., MAESINCEE, S., 2007: Marketing Moves. New Approach to Profit, Growth and Reconditioning. 1st Ed., Praha: Management Press, 171 s., ISBN 978-80-7261-161-4.
- KOTLER, P., KELLER, K., L., 2007: Marketing Managament. 12. vyd. Praha: Grada Publishing, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5.
- LOŠŤÁKOVÁ, H., 2005: B-to-B marketing: Strategická marketingová analýza pro vytváření tržních příležitostí. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 186 s. ISBN 80-86419-94-0. (B-to-B Marketing: Strategic Analysis to Creating of Marketing Opportunities).
- LOŠŤÁKOVÁ, H., 2009: Diferencované řízení vztahů se zákazníky. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 268 s. ISBN 278-80-247-3155-1. (Customer Relationship Differentiation Management).
- MITCHELL, R. K., AGLE, B. A, WOOD, D. J., 1997: "Toward a Theory of Stakeholders Identification and salince: Defining the Principles of Who and chat Really Counts", In Academy of Management Review. 22 (4), 853-886, [online] [cit. 20. 8. 2010] Accepted from http://aomonline.org/aom.asp?id=98. DOI: 10.5465/amr.1997.9711022105
Go to original source...
- PAYNE, A., 2005: Handbook of Customer Relationship Management: Achieving Excellence Through Customer Management. 288 p. ISBN 978-0-7506-6437-0.
- PEPPERS, D., ROGERS, M., 2004: Managing Customer Relationships. A Strategic Framework. 1st ed., New Jersey: John Wiley&Sons, 516 p., ISBN 0-471-48590-X.
- PRAHALAD, C. K., RAMASWAMY, V., 2004: The Future of Competition: Co-Creating Unique Value with Customers. Boston: Harvard Business School Press, 257 p., 2004, ISBN 1-57851-953-5.
- SMITH, B. J., COLGATE, M., 2007: Customer Value Creation: A Practical Framework. Journal of Marketing Theory and Practice. Vol. 15, No. 1, pp. 7-23, ISSN 1069-6679. DOI: 10.2753/MTP1069-6679150101
Go to original source...
- SHAW, R., 1999: Improving marketing effectiveness. 1st ed., London: Profile books Ltd, 244 p. ISBN 1 86197 054 4.
- ŠIMBEROVÁ, I., 2008: Řízení relations se stakeholdy na průmyslových trzích v kontextu současných marketingových koncepcí. Habilitační a inaugurační spisy. Brno: Vutium, 38 s. ISBN 978-80-214-3585-8. (Stakeholders relationship Management on Industrial Markets in the Context of Present Marketing Concepts).
- WINN, M. I., KELLER, L. R., 2001: "A Modeling Metodology for Multiobjective Multistakeholder Decisions: Implications for Research", In: Journal of Management Inquiry 10 (2), 166-181, [online] [cit. 20. 8. 2010] Accepted from http://www.uk.sagepub.com/journalsProdAbsIdx.nav?prodId=Journal200922✗Region=eur. DOI: 10.1177/1056492601102020
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.