Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 483-490 | DOI: 10.11118/actaun201058060483
Vzdělání jako determinanta příjmové situace spotřebitele
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, Brno, 613 00 Brno, Česká republika
Článek je věnován rozboru závislosti dosaženého vzdělání jednotlivce a příjmové situace jeho domácnosti. Úvodem je předloženo stručné shrnutí sekundárních zdrojů argumentujích pro i proti tvrzení o determinaci příjmové situace vzděláním. Rozbor vstupních tezí je proveden kvantifikací výsledků projektu European Union - Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC). Představení metodiky a souhrnných údajů o šetření je východiskem pro samotné analýzy, které jsou postaveny na propojení zjištěných údajů o průměrných měsíčních příjmech domácností s identifikačním znakem dosaženého vzdělání vůdčího člena. Rozbory jsou dále rozšířeny kontingencí s charakteristikou sociální skupiny, tedy oblastí, v níž je vůdčí osoba nejvíce příjmově angažována.
Výsledky šetření potvrdily platnost vstupní teze závislosti, resp. přímé úměry stupně dosaženého vzdělání a výše měsíčních příjmů. Vzdělání je tedy identifikováno jako jedna z determinant příjmové situace. Autoři předjímají specifičnost zvoleného úhlu pohledu, výsledky jsou prezentovány výhradně jako dílčí argument a možný vstup do dalších šetření. Úvahy o přímé úměře mezi vzděláním a výší příjmu na základě rozborů dat EU-SILC potvrzují i další zdroje. Například dle výsledků decilové analýzy Českého statistického úřadu "mezi 10 % domácností s nejvyšším čistým příjmem na osobu bylo 40 % domácností s vysokoškolsky vzdělanou osobou v čele a dalších 38 % domácností mělo v čele osobu s úplným středoškolským vzděláním. Mezi desetinou nejchudších domácností se naopak nejčastěji (56 %) vyskytovala v čele osoba s nízkým vzděláním (bez maturity) a 19 % osob v čele mělo jen základní vzdělání".
dosažený stupeň vzdělání, příjmy domácností, EU-SILC, determinace příjmu, sociální skupiny
Education as an income situation determinant of a consumer
The article is focused on an analysis of educational attainment of an individual and income situation of their household. At the beginning, a compendious summary of secondary sources is introduced. It resumes data supporting and contradicting the hypothesis about education as a determinant of an income situation. The preliminary theses analysis is performed by results quantification of a project called European Union - Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC). Aim of the paper is to verify the input thesis assumed from secondary resources. The thesis concerns the direct proportion between a level of education achieved and level of financial income. An introduction of a methodology and research summarized data forms a basis for particular analyses which are based on a conjunction of obtained information on household average monthly income and the educational attainment of their leading member. Analyses are sustained by contingency which characterizes social groups, i.e. spheres in which leading members are mostly involved with regard to income.
Research results proved the validity of the preliminary thesis about correlation, respectively direct proportionality of educational attainment and monthly income amount. Education is consequently identified as one of income situation determinants. The authors anticipate specificity of the selected point of view. Results are therefore presented only as a partial argument and a possible base for further enquiries.
Keywords: educational attainment, EU-SILC, household income, income determination, social groups
Grants and funding:
This article arose as a part of research number MSM 3215648904/03/02 "The Czech Economy in the Process of Integration and Globalisation, and the Development of Agricultural Sector and the Sector of Services under the New Conditions of the Integrated European Market", field 03 - "Development of relationships in the business sphere as connected with changes in the life style of purchasing behaviour of the Czech population and in the business environment in the course of processes of integration and globalization."
Received: June 29, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
References
- HOUSER, P., 2010: Úpadek vědy a problém klesajících výnosů [online]. [cit. 2010-06-08]. Dostupné na http://businessworld.cz/ostatni/upadek-vedy-a-problem-klesajicich-vynosu-5934.
- KABÁT, L., 2007: Příjmová situácia a životné podmienky obyvateľstva Slovenska podľa štatistiky SILC. In: Slovenská štatistika a demografia, 3/2007. 36 s. ISSN 1210-1095.
- SAK, P., 2007: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. 296 s. ISBN 978-80-7367-230- 0.
- STEJSKAL, L., PUSTINOVÁ, J., STÁVKOVÁ, J., 2010: Příjmová situace domácností ČR podle statistiky EU SILC. Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, 58/2010, No. 3, p. 251-259. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun201058030251
Go to original source...
- STEJSKAL, L., STÁVKOVÁ, J., 2010: Living conditions of Czech farmers according to EU statistics on income. Agricultural Economics: Zemědělská ekonomika. 2010. No. 1, ISSN 0139-570X.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.