Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 473-482 | DOI: 10.11118/actaun201058060473
ANALÝZA SYSTÉMŮ ODMĚŇOVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH
- Ústav financí, Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 2906/4, 612 00 Brno, Česká republika
Předložený článek se zabývá odměňováním zaměstnanců. Pozornost je soustředěna na mzdotvorné faktory, zaměstnanecké výhody, intenzitu jejich využívání, na změny mezd, na procentuální výši změn mezd a na podnikové systémy odměňování s akcentem na hodnotově orientované systémy odměňování v podniku. Hodnotově orientované systémy odměňování se v současné době dostávají do popředí zájmu řídících pracovníků. Důvodem je, že se nabízí řídícím pracovníkům možnost motivovat zaměstnance ve snaze propojit jednání zaměstnanců ve smyslu cílů stanovených vlastníky podniku skrze variabilní odměnu v závislosti na hodnotově orientovaných ukazatelích. V českých podmínkách se jedná o oblast relativně novou a neprobádanou. Z tohoto důvodu je nutné ji věnovat větší pozornost a podrobit ji mnohým výzkumům za účelem podpořit tvorbu cest vedoucích k maximalizaci hodnoty podniku.
Cílem článku je analýza systémů odměňování v segmentu malých a středních podniků v Jihomoravském kraji. Pro dosažení tohoto cíle se vycházelo v předloženém článku nejen z poznatků získaných sekundárním výzkumem, ale také z údajů získaných primárním výzkumem. Primární výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Výsledky získané dotazníkovým šetřením byly dále vyhodnoceny s využitím aplikace Microsoft Office Excel a software XLStatistics při ověřování existence vzájemných závislostí vybraných proměnných. Při zpracování článku byly aplikovány tzv. párové metody založené na logickém myšlení, a to analýza a syntéza, indukce a dedukce a tzv. metody empirické.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že mezi nejčastěji vyskytující se faktory ovlivňující motivaci zaměstnanců k růstu výkonnosti a zainteresovanosti na dosahování podnikem stanovených cílů patří individualizace zaměstnaneckých výhod zaměstnanců, chování zaměstnanců a jejich dosahované výsledky. Při tvorbě systémů odměňování by měly být zohledňovány, a nejen tyto faktory, ale také pravidelné změny mezd a jejich výše či volba vhodných stimulačních prostředků, mezi kterými lze zmínit i tzv. benefity. Za nejčastěji poskytované benefity v MSP lze považovat stravenky a rozvoj a vzdělávání placené zaměstnavatelem. Co se týče samotných systémů odměňování, nejčastěji se v podmínkách MSP vyskytuje program řízení výkonnosti a zainteresovanost zaměstnanců na ukazatelích typu vědomosti, znalosti, odbornost, schopnosti či dovednosti a dále na ukazatelích výkonových. Hodnotově orientované systémy odměňování jsou aplikovány 11,8 % podniků. Používání HOSO vzájemně nezávisí na odvětví, velikosti podniku či poskytovaných benefitech. Negativním faktorem v oblasti odměňování MSP lze zmínit nerespektování potřeb zaměstnanců a v malých podnicích nedostatečné propojování celkové podnikové strategie se systémem odměňování.
cíl podniku, odměňování, systémy odměňování, hodnotově orientované systémy odměňování, malý a střední podnik, strategie
Analysis of remuneration systems in small and medium enterprises
Submitted article is focused on the problem of employees' remuneration. It investigates the importance of remuneration systems at management of companies. The article deals with factors influencing employees, their motivation for reaching company's goals, and with company remuneration systems as well. The observed topic was, is and will be still actual because increasing of employees' performance in connection with concurrent effort for quality employees maintenance is very demanding managerial task in every stage of company's development. Last, but not the least, it is necessary to realize that remuneration systems should lead not only to increase in company's performance, but they should support especially the reaching of company's goals. In present, increasing the value of company is possible to be considered as the highest company's goal. Increase of company's value can be ensured also by the means of value based remuneration as an important and effective tool of value based management. Because it is a tool which is relatively new and not experienced in the Czech environment, the focus is directed on it as well in the article. Then, the aim of the article is to provide complex view on the problem of importance of remuneration systems in small and middle sized companies in the South Moravian Region.
Keywords: company goals, remuneration, remuneration systems, value based systems of remuneration, small and middle company, strategy
Grants and funding:
Výsledky dotazníkového šetření byly zpracované za podpory Interní grantové agentury Fakulty podnikatelské VUT v Brně a jsou součástí výstupů projektu Aplikace hodnotového řízení podniku v oblasti lidských zdrojů.
Received: August 31, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
References
- ARMSTRONG, M., 2002: Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, a. s., 856 s. ISBN 80-247-0469-2.
- ČADIL, H., 2006: Tvorba motivačních a stimulačních systémů. 130 snímků. Praha: Controller-Institut.
- DAMODARAN, A., 2006: Damodaran on Valuation. Security Analysis for Investment and Corporate Finance. 2nd ed. USA: John Wiley & Sons, 685 p. ISBN 0-471-75121-9.
- DUDA, J., 2007: Hodnocení poskytování zaměstnaneckých výhod v souvislosti s pohlavím zaměstnanců. Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, sv. LV, č. 6, s. 209-214. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200755060209
Go to original source...
- JANDA, P., 2004: Motivuje nás měsíční plat? Moderní řízení. Praha: Economia, a. s., 39. roč, č. 6, s. 52-53. ISSN 0026-8720.
- JANÍČEK, P. a ONDRÁČEK, E., 1998: Řešení problémů modelováním - Téměř nic o téměř všem.
- KLEIBL, J., DVOŘÁKOVÁ, Z. a ŠUBRT, B., 2001: Řízení lidských zdrojů. Praha: C. H. Beck, 264 s. ISBN 80-7179-389-2.
- KONEČNÝ, M., 2007: Podniková ekonomika. Brno: CERM, s.r.o., 184 str. ISBN 978-80-214-3465-3.
- KOŘÍNKOVÁ, J. a MARHOLDOVÁ, D., 2005: Některé výhody se stávají samozřejmostí. Finanční management. Praha: Economia, a. s., s. 21-24. ISSN 1214-9292.
- KROPÁČ, J., 2004: Pravděpodobnostní statistika. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004. ISBN 80-214-2738-8.
- REMEŠ, D., 2008: Zvyšování výkonnosti podniku pomocí využití propojení konceptů Balanced Scorecard a ekonomické přidané hodnoty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky. Vedoucí disertační práce: doc. Dr. Ing. Drahomíra Pavelková.
- RIEGLER, Ch., 2002: Hodnotově orientované systémy odměňování. Controller News, roč. VIII, č. 1, s. 5-7. Praha: Contrast Consulting, spol. s r.o. ISSN 1214-5149.
- STAŇKOVÁ, M., 2007: Aplikace hodnotového řízení podniku v oblasti lidských zdrojů. Závěrečná zpráva o řešení projektu IGA FP. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, 36 s.
- STAŇKOVÁ, M., 2009: Možnosti využití principů hodnotového managementu k tvorbě systémů odměňování. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, 143 s. Vedoucí disertační práce doc. Ing. Mária Režňáková, CSc.
- TOMŠÍK, P., 2005: Teorie motivace a odměňování pro řízení lidských zdrojů. Brno: PEF MZLU v Brně, 105 s. ISBN 80-7157-845-2.
- URBAN, J., 2007a: Odměňování a motivace jednotlivých kategorií zaměstnanců. 32 s. Praha: VOX, a. s.
- URBAN, J., 2007b: Správné odměňování za výkon může zaměstnance motivovat. Finanční management. Praha: Economia, a.s., roč. IV, č. 6, s. 51-54. ISSN 1214-9292.
- URBAN, J., 2008: Zásady posílení motivace prostřednictvím odměňování. Finanční management. Praha: Economia, a.s., roč. V, č. 3, s. 17-20. ISSN 1214-9292.
- VACÍK, E., 2004: Měření výkonnosti podnikatelských projektů i podniků, metody a postupy při řízení podniku na základě sledování růstu jeho hodnoty (Value Based Management). (poslední změna: 7. 4. 2004). [online]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta ekonomická. [citováno 2007-12-26]. Dostupné na: 53 s.
- VÁVROVÁ, V., 2004: Praxe strategického řízení. Rubrika: Trendy pro manažery. [online]. Ekonomika a management, roč. 47, č. 6, str. 373. Dostupné na:
- WIESSENDRIEDER, F., 1998: Value Based Management: Economic Value Added or Cash Value Added? (December 1, 1997). [online]. FWC AB Study No. 1997:3. Göteborg: Gothenburg University, Department of Economics. [cited 2007-09-17]. Available online at SSRN: 42 p.
- YOUNG, S. D. and O'BYRNE, S. F., 2001: EVA and value based management: a practical guide to implementation. New York: McGraw Hill, 493 p. ISBN 0-07-136439-0.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.