Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 415-420 | DOI: 10.11118/actaun201058060415

Vliv kompetencí na hodnotu společnosti

Kamila Růžičková1, Petr Novák2
1 Ústav podnikové ekonomiky, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
2 Ústav managementu, Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 2906/4, 612 00 Brno, Česká republika

Tvorba hodnoty společnosti je dlouhodobý proces, který v sobě zahrnuje mnoho prvků a činností. Jedním z důležitých prvků je lidský kapitál, který stojí v pozadí všech firemních transakcí. Ve finančních výkazech však přímo zaznamenán není. Tento lidský kapitál, jako podmnožina intelektuálního kapitálu, pracuje se znalostmi a informacemi a při efektivním použití se výrazně podílí na tvorbě hodnoty společnosti.
Cílem článku bylo uvést přehled stanovisek českých i zahraničních odborníků na danou problematiku. Dílčím cílem pak hledání souvislostí pro dílčí výsledky, na jejichž základě došlo k vyvození závěrů, které měly potvrdit nebo vyvrátit domněnku, že manažerské kompetence mají významný vliv na tvorbu hodnoty společnosti.
Ačkoliv česká literatura považuje hodnotu za subjektivní ukazatel, na základě zahraniční literatury jsme stanovili aparát, který seskupuje proměnné, jež se podílejí na tvorbě hodnoty společnosti. Za předpokladu neměnnosti ostatních vstupů lze potvrdit, že kompetence v rukou lidského kapitálu ovlivňují hodnotu společností efektivním zapojením zdrojů, oslovením zákazníků, zvýšením obratu a ziskovosti společnosti.
Hlavními prvky kompetencí jsou znalosti, zkušenosti, osobnostní charakteristiky, postoje a schopnosti. Některé z těchto charakteristik mohou být vrozené, jiné získané. Kompetence je však nutno udržovat a posilovat, jelikož se s časem vytrácejí. Efektivní investicí do lidského kapitálu je například vzdělání. Pro stanovení přesného podílu na tvorbě hodnoty společnosti je nutné ohodnotit samotný lidský kapitál. Pro tyto účely je nutné nejprve identifikovat kompetence, a pak je změřit. Na základě těchto výsledků lze kompetence zlepšovat a zvýšit tak hodnotu společnosti.
V průběhu zpracování článku byla použita analyticko-syntetická metoda, pomocí níž byly objasněny odborné perspektivy a shrnuty do dílčích a finálních výsledků. Také byla použita logicko-systematická metoda k ujasnění výchozí situace, znázornění souvislostí, vytvoření dílčích závěrů a připojení faktů a nových závěrů až do vyvození výsledků.

kompetence, lidský kapitál, intelektuální kapitál, znalosti, hodnota společnosti

The effects of competencies on the company value

Competent management of a company is an important generator of a company value. The aim of the article is to provide detailed academic discussion of the human capital potential and its effects on the value of the company. Attention is paid especially to the definition of the human resources in this context and possible measurability, assuming what can be measured, can be increased. Although the company value can be measured by financial analyses tools, we have in the article moved on to the empirical dimension and provide a theoretical framework of the represented issue. Firstly, we stressed the importance of knowledge in the society of today, secondly, we outlined the indispensability of the intellectual capital for the companies and after that we dealt with the human capital itself, both competences and competencies and their measurability. Based on the partial results, the figure describing the creation of company value was formed; we identified important variables and one of the triggers of these variables.
All findings are supported with the literature review e. g. Andreissen (2004), Boddy (2008), Kubeš, et al. (2004), Marinič (2008), Stewart (1998) and Sullivan (2000).

Keywords: competences, competencies, human capital, intellectual capital, knowledge, value of the company

Received: September 27, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Růžičková, K., & Novák, P. (2010). The effects of competencies on the company value. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 415-420. doi: 10.11118/actaun201058060415
Download citation

References

  1. ANDRIESSEN, D., 2004: Making sense of intellectual capital: designing a method for the valuation of intangibles. [s.l.]: Butterworth-Heinemann, 440 p. ISBN 9780750677745.
  2. ARMSTRONG, M., 1999: Personální management. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 963 s. ISBN 80-7169-614-5.
  3. BANI-HANI, J. S., FALEH, A. A., 2009: The Impact of Core Competencies on Competitive Advantage: Strategic Challenge. International Bulletin of Business Administration [online], 6, [cit. 2010-08-31]. www: ISSN 1451-243X.
  4. BODDY, D., 2008: Management: An Introduction. 4th ed. [s.l.]: Person Education Limited, 728 p. ISBN 978-0-273-71106-3.
  5. BOYATZIS, R. E., 1982: The kompetent manager: Model for Effective Performance. First ed. Wiley, New York, Publisher: John Wiley & Sons Inc., 328 p. ISBN 047109031X.
  6. BRINKER, B., 2000: Cpavision.org [online]. c2000 [cit. 2010-08-30]. Intellectual Capital: Tomorrow's Asset, Today's Challenge. www:
  7. DYTRT, Z., et al., 2004: Manažerské kompetence v Evropské unii. Praha: C. H. Beck, 157 s. ISBN 80-7179-889-4.
  8. EDVINSSON, L., MALONE, M. S., 1995: Intellectual capital: realizing your company's true value by finding its hidden roots. [s.l.]: HarperBusiness, 225 p. ISBN 9780887308413.
  9. HILL, C. W. L., JONES, G. R., 2009: Theory of Strategic management with Cases. [s.l.]: Cengage South-Western, 1032 p. ISBN 978-1-4390-3560-3.
  10. HOLMES, L., 1992: Taking the lead on Professional standards. Personel Management. November 1992. 36-39 p.
  11. ITAMI, H., ROEHL, T. W., 1991: Mobilizing invisible assets. [s.l.]: Harvard University Press, 186 p. ISBN 9780674577718.
  12. KISLINGEROVÁ, E., 2001: Oceňování podniku. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: C.H.Beck, 367 s. ISBN 80-7179-529-1.
  13. KOCIANOVÁ, R., 2010: Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada Publishing, a. s., 224 s. ISBN 978-80-247-2497-3.
  14. KOVÁCS, J., 2009: Kompetentní manažer procesu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 268 s. ISBN 978-80-7357-463-5.
  15. KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R., 2004: Manažerské kompetence: Způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 184 s. ISBN 80-247-0698-9.
  16. MAGRETTA, J., STONE, N., 2002: What Management Is: How It Works and Why It's Everyone's Business. London: Free Press, 244 p. ISBN 9780743203180.
  17. MARINIČ, P., 2008: Plánování a tvorba hodnoty firmy. Praha: Grada Publishing, a. s., 240 s. ISBN 978-80-247-2432-4.
  18. MAŘÍK, M., 2007: Metody oceňování podniku. Druhé upravené a rozšířené vydání. Praha: Ekopress, 492 s. ISBN 978-80-86929-32-3. Go to original source...
  19. MOORE, L., CRAIG, L., 2008: Intellectual capital in enterprise success: strategy revisited. [s.l.]: John Wiley and Sons, 196 p. ISBN 9780470224793.
  20. PALÁN, Z., 2008: Národní vzdělávací fond [online]. 2008-04-03 [cit. 2010-08-29]. Akumulace lidského kapitálu. www:
  21. PLAMÍNEK, J., FIŠER, R., 2005: Řízení podle kompetencí. Praha: Grada Publishing, a. s., 180 s. ISBN 80-247-1074-9.
  22. PORTER, M. E., 2004: Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. [s.l.]: Free Press, 557 p. ISBN 9780743260879.
  23. ROBBINS, S. P., JUDGE, T. A., 2007: Organizational behavior. [s.l.]: Pearson/Prentice Hall, 759 p. ISBN 9780131890954.
  24. STEWART, T. A., 1998: Intellectual capital: the new wealth of organizations. [s.l.]: Nicholas Brealey, 278 p. ISBN 9781857881837.
  25. SULLIVAN, P. H., 2000: Value-driven intellectual capital: how to convert intangible corporate assets into market value. [s.l.]: Wiley, 276 p. ISBN 9780471351047.
  26. SVEIBY, K. E., 1998: Sveiby Knowledge Associates - SKA [online]. 1998-08-25 [cit. 2010-08-30]. Measuring Intangibles and Intellectual Capital - An Emerging First Standard. www:
  27. WOODRUFFE, Ch., 2000: Development and assessment centres: identifying and developing kompetence. 3rd ed. London, Institute of Personnel and Development. www: http://www.cipd.co.uk/subjects/recruitmen/assmntcent/asscentre.htm?IsSrchRes=1.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.