Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 345-354 | DOI: 10.11118/actaun201058060345

UPLATŇOVÁNÍ DPH U SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU NA ZÁKLADĚ ČESKÉ A EVROPSKÉ DAŇOVÉ LEGISLATIVY A NÁVRH ZMĚN V ČESKÉM ZÁKONĚ O DPH

Milena Otavová, Veronika Sobotková
Ústav účetnictví a daní, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Zvláštní režim uplatňování daně z přidané hodnoty u cestovní služby je upraven v českých právních předpisech v rámci § 89 zákona o DPH od 1. 5. 2004, jehož úprava vychází ze Směrnice Rady 2006/112/ES, konkrétně z čl. 306 až 310, upravujících zdanění poskytování cestovních služeb. Přestože je Česká republika povinna v určitých bodech plně implementovat Směrnici o DPH do zákona o DPH, v předmětném ustanovení nebyla implementace důsledně provedena a česká legislativa tak není v daném ustanovení v souladu se Směrnicí o DPH. Nejednotnost Směrnice a zákona o DPH spočívá ve vymezení pojmu zákazníka.
Směrnice o DPH taxativně zakotvuje zvláštní režim zdanění ziskové přirážky s cílem usnadnit cestovním kancelářím uplatňování DPH v případě, že

cestujícím prodávají cestovní balíčky včetně služeb. Režim zdanění ziskové přirážky se však nevztahuje na cestovní kanceláře, které prodávají balíčky zájezdů jiným osobám povinným k dani, zejména cestovním kancelářím, jež cestovní služby dále prodávají. Ovšem dle § 89 zákona o DPH je zákazník definován jako osoba, které je poskytnuta cestovní služba. Zákazníkem může být tedy jakákoliv osoba, tj. právnická osoba, fyzická osoba jako podnikatel i konečný spotřebitel. Nemusí se proto jednat jen o konečného spotřebitele, ale může jít o jakoukoliv osobu, které je poskytnuta cestovní služba.
Dle výše zmíněného si příspěvek kladl za cíl určit dopad na daňovou povinnost poskytovatele cestovní služby a ověřit, zda ustanovení, které je platné pro cestovní služby v České republice v zákoně o DPH, přináší poskytovatelům cestovních služeb ve srovnání s legislativou evropskou daňové výhody či nikoliv. Dílčím cílem příspěvku bylo též navrhnout případnou změnu zákona o DPH s konkrétním doporučním tak, aby bylo uplatňování ustanovení § 89 zákona o DPH v souladu se Směrnicí o DPH.
Na základě komparační analýzy zvláštního režimu a režimu běžného byl vyhodnocen dopad do daňové povinnosti a také byl vyhodnocen dopad do hospodářského výsledku v případě použití obou režimů. Na základě zjištěných skutečností ovšem nelze obecně konstatovat, který ze srovnávaných režimů je výhodnější. Příčinou jsou rozdílné sazby DPH v jednotlivých zemích a také legislativní úprava DPH v těchto zemích. Aplikace zvláštního režimu je ale podstatně administrativně jednodušší, avšak nemusí být vždy ekonomicky výhodná pro poskytovatele cestovních služeb.
Nejen z rozdílné definice zákazníka ve zmiňovaných předpisech, ale také z důvodů, že Evropská komise zahájila s Českou republikou řízení pro nesplnění povinnosti s ohledem na nejednotné uplatňování předpisů, by bylo vhodné, aby Česká republika pozměnila daný paragraf v zákoně o DPH a uvedla jej do souladu se Směrnicí o DPH v oblasti uplatňování zvláštního režimu pro cestovní službu. Používání zvláštního režimu zdanění ziskové přirážky v případech, kdy je zákazníkem osoba povinná k dani, která cestovní služby dále prodává, by již nebylo v České republice možné. Zvláštní režim zdanění ziskové přirážky by se uplatňoval jen tehdy, pokud by byl zákazníkem cestující, tj. konečný spotřebitel cestovní služby.
Změna zákona by měla vycházet z následujícího legislativního návrhu § 89 odst. 1 a 2 zákona o DPH:
(1) Zvláštní režim je povinen použít poskytovatel cestovní služby, který jedná se zákazníkem vlastním jménem, při poskytnutí cestovní služby zákazníkovi.
(2) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) poskytovatelem cestovní služby osoba povinná k dani, která poskytuje zákazníkovi cestovní službu,
b) zákazníkem osoba, které je poskytnuta cestovní služba

ke konečné spotřebě (cestující),
c) cestovní službou poskytnutí služby zákazníkovi, která zahrnuje kombinace služeb cestovního ruchu a popřípadě zboží, pokud jsou jednotlivé služby cestovního ruchu a zboží nakoupené od jiných osob povinných k dani; poskytnutí cestovní služby se považuje za poskytnutí jedné služby, přestože k uskutečnění cestovní služby se využije více služeb cestovního ruchu a popřípadě zboží nakoupené od jiných osob povinných k dani; za cestovní službu se považuje i poskytnutí služby zákazníkovi, která zahrnuje pouze jednu nakoupenou službu cestovního ruchu ubytování nebo dopravy osob.

Do budoucna by bylo ale vhodné iniciovat změnu samotné Směrnice o DPH tak, aby byl zvláštní režim aplikován i na vztah, kdy cestovní služba je prodávána v případech obchodních vztahů mezi organizátorem a jinou osobou povinnou k dani. V případě prosazení změny by firmy určitě uvítaly snížení administrativy související se žádostmi o vrácení daně z přidané hodnoty a s tím spojené náklady.
Změna by měla vycházet z čl. 306 Směrnice o DPH, jehož novelizované znění by mělo být následující:
(1) Členské státy uplatňují zvláštní režim DPH na plnění uskutečňovaná cestovními kancelářemi

a dalšími ekonomickými subjekty povinnými k dani, které vykonávají obdobnou činnost jako cestovní kanceláře (dále jen "cestovní kancelář"), v souladu s touto kapitolou, jednají-li cestovní kanceláře

se zákazníkem, který nemusí být konečným spotřebitelem, svým jménem a k uskutečnění cesty využívají dodání zboží a poskytnutí služeb jinými osobami povinnými k dani.
Tento zvláštní režim se nevztahuje na cestovní kanceláře, které vystupují jen jako zprostředkovatelé a na které se pro výpočet základu daně vztahuje čl. 79 první pododstavec písm. c).

Jestliže by došlo ke změně Směrnice o DPH v předmětném článku tak, jak je zde návrh změny řešen, mělo by to nesporně pozitivní dopad na rozpočet jednotlivých zemí Evropské unie. Dle čl. 307 Směrnice o DPH je totiž poskytnutí cestovní služby zdaněno v tom členském státě, v němž má cestovní kancelář sídlo ekonomické činnosti nebo stálou provozovnu, z níž službu poskytla. Tento pozitivní dopad by mohl být pro členské státy motivem k tomu, aby prosazovaly změnu předmětného článku Směrnice o DPH a došlo tak k rozšíření definice zákazníka nejen na konečného spotřebitele.

směrnice o DPH, daňová harmonizace v oblasti cestovního ruchu, přirážka, zvláštní režim pro cestovní služby, běžný režim pro cestovní služby, zákazník cestovní služby

VAT application in travel services pursuant to the Czech and EU legislations and a proposal for amendments in the Czech value-added tax law

The domain of value-added tax has been already fully harmonized. Its regulation dwells on the Council Directive 2006/112/EC on the common system of value-added tax, and all member countries of the European Union are obliged to provide for the implementation of this Directive into their national legislations similarly as the Czech Republic, which entered the European Union on 1 May 2004. The Act no. 235/2004 Coll. on the value-added tax as amended (hereinafter "value-added tax law") should be therefore in line with the Directive. In reality however, some issues in the VAT law have not been fully harmonized yet. One of these issues is for example the application of a special routine for travel services according to §89 of the VAT law, which is in essential contradiction with the Directive in question, the controversial point being definition of the person of customer whom the Directive understands in a different way than the VAT law. Thus, the characterization of the problem based on the Czech and EU legislations with respect to jurisdiction of the Court of Justice of the European Community forms a framework of the paper. Based on a comparative analysis of the application of special and ordinary routines in providing travel services to the customer by the taxpayer, tax incidence in his assessment base is determined. At the same time, the paper also includes a proposal for the change of the definition of customer in the VAT law so that the application of the given routine is fully in line with the EU Directive.

Keywords: VAT Directive, VAT harmonization in the field of tourism, margin scheme, special regime for travel services, general regime for travel services, customer travel service

Received: August 23, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Otavová, M., & Sobotková, V. (2010). VAT application in travel services pursuant to the Czech and EU legislations and a proposal for amendments in the Czech value-added tax law. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 345-354. doi: 10.11118/actaun201058060345
Download citation

References

  1. BERGER, W., KINDL, K., WAKOUNIG, M., 2010: Směrnice ES o dani z přidané hodnoty - praktický komentář. 1. vyd. Praha: 1 VOX a. s., 736 s. ISBN 978-80-86324-83-8.
  2. MARKOVÁ, H., 2010: Daňové zákony, úplná znění platná k 1. 1. 2010. 18. vyd. Praha: GRADA Publishing, a. s., 280 s. ISBN 978-80-247-3206-0.
  3. OTAVOVÁ, M., SOBOTKOVÁ, V., 2010: Uplatňování DPH u služeb cestovního ruchu od 1. 1. 2010. Daně a právo v praxi, 15, 9: 34-42. ISSN 1211-7293.
  4. RAMBOUSEK, J., 2005: Cestovní kanceláře a daně. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI, a. s., 176 s. ISBN 80-7357-123-4.
  5. Zpráva o činnosti vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před soudním dvorem Evropské unie za rok 2009. 2010 [online]. [cit. 2010-07-07] Dostupné ve formátu pdf. na http://isap.vlada.cz/homepage2.nsf/pagess/esdvlz/$file/VLZ-zprava_2009.pdf.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.