Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 143-150 | DOI: 10.11118/actaun201058060143

INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE V MALOOBCHODĚ V ČESKÉ REPUBLICE

Aleš Hes, Daniela Šálková, Marta Regnerová
Katedra obchodu a financí, Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze, Kamýcká 129, 165 21 Praha 6 Suchdol, Česká republika

K faktorům, které značným způsobem ovlivňují v současné době maloobchod s potravinami kromě zemědělské prvovýroby, potravinářského průmyslu a dalších odvětví národního hospodářství (služby), patří informační a komunikační technologie používané v maloobchodě. Proto je nutné se zabývat analýzou vlivu elektronických transakcí, které využívá maloobchod s potravinami a jejichž pomocí se snaží získat další cílové skupiny spotřebitelů při nákupu potravin. Maloobchodní podniky po celém světě (např. ve Velké Británii) do této oblasti progresivně investují v rámci zvyšování své konkurenceschopnosti, ale v České republice prodej potravin po internetu stagnuje. Přesto i zde lze zaznamenat zvyšující se zájem o tuto formu prodeje potravin. V článku jsou uvedeny příčiny tohoto stavu jak pozitivní, tak negativní. Mezi pozitivní patří především technologická úroveň vybavení počítačových sítí a její dostupnost. Dnes má drtivá většina spotřebitelů možnost využít internet k nákupu jakéhokoliv zboží, včetně potravin. Mezi negativní příčiny patří slabá nabídka potravin na internetu od maloobchodníků, kteří z důvodu obavy nižších prodejů se soustřeďují především na suché potraviny a nápoje. Velkou slabinou je zde dodání zboží v čas a v nezměněné kvalitě potravin. Přesto nákupy potravin prostřednictvím internetu mohou dobře posloužit časově vytíženým nebo handicapovaným zákazníkům se sníženou pohyblivostí.

spotřebitel, maloobchod, marketing, informace, komunikační technologie, potraviny

ICT in the retail in the Czech Republic

Besides agricultural primary production, the food industry and all other branches of the economy /services/ it is the information and communication technology used in retail that is one of the factors that markedly influence food retail. Therefore it is necessary to analyse the effect of electronic transactions that are used by food retail to attract and acquire other target groups of the consumers purchasing food. Though globally the retail companies (for ex. in Great Britain) invest in this technology heavily in order to increase their competitiveness on the market the food e-business in the Czech Republic has been more or less stagnating, though the recent years have been showing slight increase of interest in this form of shopping. This article identifies both the positive and the negative reasons of this situation. The technological level of computer network and its high accessibility proven by the fact that the vast majority of consumers can use internet for purchasing any kind of goods incl. food can be considered the positive reason. On the other hand the poor offer of food presented on the internet by retailers who - for fear of low demand for other kinds of food - focus mainly on beverages and dry food can be considered one of the negatives. The weakest point here is the timely delivery of goods in unchanged quality. Despite these facts the purchasing of food via internet can still serve well for busy or handicapped customers with limited mobility.

Keywords: consumer, retail trade, marketing, information, communications technology, food
Grants and funding:

Příspěvek byl zpracován v rámci VZ MSM 6046070906 "Ekonomika zdrojů českého zemědělství a jejich efektivní využívání v rámci multifunkčních zemědělskopotravinářských systémů", Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze.

Received: August 14, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hes, A., Šálková, D., & Regnerová, M. (2010). ICT in the retail in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 143-150. doi: 10.11118/actaun201058060143
Download citation

References

  1. Marčan, M., 20. 3. 2009: Informační a komunikační technologie v České republice - stručný přehled, [on-line].
  2. ČSÚ, 20. 3. 2009: Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru za rok 2008, [on-line].
  3. Šálková, D., Mach, J., Hes, A., 2007: Rizika spotřebitelského chování při nákupu potravin, Agrární perspektivy, XVI. Evropské trendy v rozvoji zemědělství a venkova, 18.-19. 9. 2007, Praha, 457-464, ISBN 978-80-213-1675-1.
  4. Q magazín TEST, 2007: Jak se chová český spotřebitel při výběru potravinářských výrobků, [on-line], [cit. 2007-04-02], http://www.qmagazin.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=4792&Itemid=44.
  5. Zákon č. 40/1964 Sb. Občanský zákoník ve znění pozdějších úprav.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.