Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 93-102 | DOI: 10.11118/actaun201058060093
POSOUZENÍ VLIVU ZMĚN SAZEB DANÍ NA CENY CIGARET V ČESKÉ REPUBLICE
- 1 Ústav účetnictví a daní, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
- 2 Ústav statistiky a operačního výzkumu, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Aby bylo možné dosahovat stanovených cílů daňové politiky v České republice v oblasti akcízu uvaleného na cigarety, je mimo jiné nezbytné identifikovat dopady již aplikovaných opatření. Při ukládání nebo změnách zdanění není možné brát v potaz pouze zákonný dopad těchto opatření, ale také dopad efektivní, který se často od zákonného dopadu velmi liší. Diference zákonného a efektivního dopadu jsou způsobeny mnoha faktory, především se jedná o elasticity nabídky a poptávky, charakter trhu, časový faktor, významnost zdaněného trhu, otevřenost ekonomiky atd.
Od zavedení povinného opatřování cigaret cenovými nálepkami od roku 2001 je možné identifikovat některé podstatné charakteristiky a dopady změn daňového zatížení cigaret v České republice. Od července 2001 do současnosti proběhlo šest změn sazeb daní uvalených na cigarety. Jednalo se o specifickou část sazby akcízu, část akcízu ad valorem, minimální částku akcízu na jednu cigaretu a sazbu daně z přidané hodnoty.
První tři změny sazeb ve zkoumaném období, ke kterým došlo od ledna 2004, května 2004 a ledna 2006, na zvolené 5% hladině významnosti nezpůsobily statisticky významné změny průměrné nevážené ceny cigaret v České republice. Identifikovaná průměrná nevážená cena se kumulativně v rámci uvedených tří změn sazeb zvýšila pouze o 1,35 Kč, přestože jen specifická část akcízu se zvýšila 4,80 Kč za jedno balení cigaret. Vzrostla také část daně ad valorem odvíjející se od prodejní ceny cigaret o 2 p.b., naopak snížila se sazba daně z přidané hodnoty také kalkulovaná z prodejní ceny cigaret o 3 p.b. První dvě změny sazeb daní uvalených na cigarety následovaly velmi brzy po sobě. Proto není překvapením, že se obě změny do průměrné nevážené ceny cigaret promítly současně, a to v únoru roku 2004. Producenti a dovozci cigaret vzhledem ke konkurenčnímu prostředí v daném odvětví a dosavadním zřejmě nadměrným ziskům ve snaze o získání většího podílu na trhu nepřenesli na kupující celou změnu daňového břemene. K částečnému přesunu zvýšení akcízu uvaleného na cigarety na kupující prostřednictvím zvýšení prodejních cen cigaret došlo se zpožděním jednoho měsíce. Protože změna sazeb akcízu byla obecně známá poměrně dlouho dopředu, lze říci, že producenti a dovozci cigaret drželi původní ceny ještě jeden měsíc po změně sazby akcízu ve víře, že získají větší podíl na trhu. Změna sazeb akcízu od ledna 2006 ovlivnila průměrnou neváženou cenu cigaret v delším časovém horizontu. K jejímu promítnutí do průměrné nevážené ceny cigaret došlo již v dubnu roku 2005, je však pravděpodobné, že daňová změna se promítala do cen postupně a identifikovaný zlom může být důsledkem dalších změn ovlivňujících ceny cigaret na trhu.
Následující dvě změny sazeb akcízu uvaleného na cigarety v České republice od dubna 2006 a od března 2007 na zvolené hladině významnosti způsobily jeden společný zlom v průměrné vážené ceně cigaret. Tento zlom byl identifikován v lednu 2007, tedy osm měsíců po první změně sazeb a dva měsíce před druhou změnou sazeb. Logicky lze uvedený zlom přičítat spíše dopředu anoncované změně sazby v březnu 2007. Zřejmý je však také vliv a tlak na zvýšení cen a promítnutí dosavadních zvýšení daňové zátěže cigaret, které dosud do značné míry nesli výrobci a dovozci cigaret. Kumulativně se v rámci uvedených dvou změn sazeb akcízu daňové zatížení cigaret specifickou částí akcízu zvýšilo o 5,60 Kč na jedno balení cigaret a o 3 p.b. z prodejní ceny cigaret. Průměrná nevážená cena cigaret se výrazně zvyšuje až v rámci změny sazeb od března 2007, nikoliv pak v souvislosti se změnou od dubna 2006. Celkově je na kupující přeneseno již celé zvýšení daňového břemene jednak s časovým předstihem vzhledem ke změně sazby od března 2007, ale také s časovým zpožděním vzhledem ke změně sazeb od dubna 2006. Z ofenzivní strategie, tedy snahy o získání většího podílu na trhu, se postupně stává spíše defenzivní strategie, kdy jsou producenti a výrobci vzhledem ke svým nákladům nuceni zvýšené daňové břemeno promítat do cen. Jejich snahou však je jednak zvyšovat ceny postupně, aby neodradili spotřebitele od koupě, a případně zpozdit promítnutí zvýšení daňové zátěže do cen tak, aby mohli získat větší podíl na trhu, nebo naopak nepřišli o svůj dosavadní podíl na trhu. Do jisté míry lze dosud identifikované společné zlomy průměrné nevážené ceny cigaret pro více než jednu změnu sazeb daní uvalených na cigarety také přisuzovat tzv. nákladům jídelníčku, tedy nákladům na časté změny cen vlastních produktů. Producenti a dovozci cigaret mohou raději s vědomím další změny ve zdaňování cigaret s úpravou cen cigaret po nějakou dobu počkat, a pak mezi jednotlivými daňovými změnami přecenit cigarety pouze jednou, souhrnně.
K zatím poslední změně sazeb akcízu uvaleného na cigarety došlo v České republice od ledna 2008. Opět je na kupující přeneseno de facto celé zvýšení daňového břemene a na zvolené hladině významnosti jsou identifikovány dva zlomy průměrné nevážené ceny cigaret související s uvedenou daňovou změnou. Znovu lze říci, že snahou producentů a dovozců cigaret je promítat zvýšené daňové břemeno na kupující postupně, a tak jsou vzhledem ke svým nákladům nuceni zvyšovat ceny cigaret jednak již před změnou sazby akcízu uvaleného na cigarety, ale také ještě poměrně dlouho po uvedené změně.
Podobnou reakci výrobců a dovozců cigaret lze očekávat i v případě dalšího zvyšování akcízu uvaleného na cigarety, a tak je možné poměrně dobře predikovat dopady budoucích kroků daňové politiky v dané oblasti, respektive činit taková opatření, aby jejich dopady byly v souladu s cíli daňové politiky České republiky.
akcíz, cigareta, sazba daně, regresní analýza, strukturální zlom
Assessment of impact of tax rates changes on cigarette prices in the Czech Republic
The consumption taxes called excise duties are imposed on tobacco products in the Czech Republic and also in the other European Union countries. Cigarette taxation is atypical compared to taxation of other products encumbered with excise duty. Number of cigarettes and also consumer's price together make the tax base. Harmonization effort of cigarette taxes in the European Union countries and also pure fiscal need of Czech Republic, are causes of frequent changes of cigarette taxes rates in recent years. These changes does not conduce only to changes of tax collection, but also bring many other effects, that have to be identified and analysed to set global results of steps to be made in the scope of tax policy in the Czech Republic. Average price of all 435 cigarettes marks on the market in the period from July 2001 to July 2009 is the base characteristic necessary to examine impacts of cigarette taxes changes. Classical regression analysis is used to analyse legislative changes impact on average cigarettes price. Single legislative changes are realized through the use of synthetic (dummy) variables performing as explanatory variables. There is also tested significance of particular parameters of the model and analysed structural breakages in this text. It is necessary not only to impeach lawful impact of these steps during imposing or changing of taxation, but also effective impact, which is often very different from lawful impact. From implementation of obligatory of marking the cigarettes in 2001 we are able to identify some relevant characteristics and impacts of changes of tax burden imposed on cigarettes in the Czech Republic. Statistically significant changes of average non-weighted price of cigarettes are identified in here, as well as structural breakages of average non-weighted price of cigarettes and values of tax incidence. Also temporal and other connection with given facts is discussed.
Keywords: excise, cigarette, tax rate, regression analysis, structural change
Grants and funding:
Tento text vznikl za podpory výzkumného záměru Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu, identifikační kód VZ: 62156 48904.
Received: August 26, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- BRADFORD, D. F., ROSEN, H. S., 1970: The optima taxation of Commodities and Income. American Economic Review, Vol. 66, No. 2, pp. 94-101. ISSN 0002-8282.
- BREAK, G. F., 1974: The Incidence and Economic Effects of Taxation. In The Economic of Public Finance. Vol. 12, No. 1, pp. 112-129. ISBN 0-8157-0998-6.
- BONĚK, V., BĚHOUNEK, P., BENDA, V., HOLMES, A., 2001: Lexikon - daňové pojmy. 1. vyd. Ostrava: Sagit, 626 s. ISBN 80-7208-265-5.
- BURTLESS, G. T., HAVEMAN, R. H., 1987: Taxes and Transfers: How Much Economic Loss? Challenge: The Magazine of Economic Affairs, Vol. 30, No. 1, pp. 45-51. ISSN 0577-5132. DOI: 10.1080/05775132.1987.11471145
Go to original source...
- Council Directive 2002/10/EC, 72/464/EEC, 79/32/EEC, 92/12/EEC, 92/79/EEC, 95/59/EC, 1999/81/EC.
- DAVID, P., 2008: Harmonization of chosen excise duty in the EU. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, Vol. 56, No. 3. pp. 35-47. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200856030035
Go to original source...
- DAVID, P., 2009: Selected aspects of taxation of taxation of cigarettes in the EU member states. Agricultural Economics, Vol. 55, No. 1. pp. 40-50. ISSN 0139-570X.
Go to original source...
- DEVARAJAN, S., FULLERTON, D., MUSGRAVE, R. A., 1980: Estimating Distribution of the Tax Burdens: A Comparison of Different Approaches. Journal of Public Economics, Vol. 13, No. 2, pp. 155-182. ISSN 0047-2727. DOI: 10.1016/0047-2727(80)90011-0
Go to original source...
- HUŠEK, R., 1999: Ekonometrická analýza. Praha: Ekopress, 300 s. ISBN 80-86119-19-X.
- KITTOVÁ, Z., BARÁŇOVÁ-ČIDEROVÁ, D., SILNÁ, Z., 2008: Perspectives of the Future Development in the European Union Integration. Journal of Economics, Vol. 56, No. 7. pp. 662-678. ISSN 0013-3035.
- KUBÁTOVÁ, K., 2006: Daňová teorie a politika. 4. vyd. Praha: ASPI, 279 s. ISBN 80-7357-205-2.
- KUBÁTOVÁ, K. a kol., 1994: Moderní průvodce daňovým systémem. bez vyd. Praha: Grada, 231 s. ISBN 80-7169-020-1.
- KUBÁTOVÁ, K., 1994: Daňová teorie a politika. Díl I.: Daňová teorie. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 104 s. ISBN 80-7079-544-1.
- KUBÁTOVÁ, K., 1996: Teoretické a praktické otázky měření incidence daní ze spotřeby. Finance a úvěr, roč. 46, č. 6, s. 335-346. ISSN 0015-1920.
- Ministerstvo financí České republiky, Cenový věstník. [online]. 2001-2009, [cit. 2009-08-05]. Dostupné z:
- MUSGRAVE, R. A., MUSGRAVEOVÁ, P. B., 1994: Veřejné finance v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Management Press, 946 s. ISBN 80-85603-76-4.
- SHOVEN, J. B., WHALLEY, J., 1984: Applied General-Equilibrium Models of Taxation and International Trade: An Introduction and Survey. Journal of Economic Literature, Vol. 22, No. 3, pp. 1007-1051. ISSN 0022-0515.
- STIGLITZ, J. E., 1997: Ekonomie veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Grada, 664 s. ISBN 80-7169-454-1.
- SVÁTKOVÁ, S. a kol., 2007: Zatížení spotřebního koše domácností daněmi ze spotřeby v České republice. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 322 s. ISBN 80-7379-001-7.
- ŠIROKÝ, J., 2009: Daně v Evropské unii. 3. aktualizované a přepracované vyd. Praha: Linde, 354 s. ISBN 978-80-7201-746-1.
- ŠIROKÝ, J. a kol., 2008: Daňové teorie s praktickou aplikací. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 301 s. ISBN 978-80-7400-005-8.
- Zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
- ZIVOT, E., ANDREWS, D. W. K., 2002: Further Evidence on the Great Cash, the Oil Price Shock, and the Unit Root Hypothesis. Journal of Business & Economic Statistics, Vol. 20, No. 1, pp. 25-44. ISSN 1537-2707. DOI: 10.1198/073500102753410372
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.