Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 51-58 | DOI: 10.11118/actaun201058060051
MODERNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE FIRMY
- Ústav ekonomiky, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 2906/4, 612 00 Brno, Česká republika
Článek v úvodu charakterizuje současný stav v oblasti nárůstu publikací s problematikou využití bojových filozofií v podnikatelské praxi. Autor dochází k závěru, že tyto publikace připravují TOP management firem k užívání strategie přímého střetu s konkurenční firmou na daném trhu. Autor přímý střet jako prostředek řešení podnikatelských záměrů na trhu jednoznačně odmítá, dokonce jej považuje za destruktivní.
Za základní východisko přístupu k nové konkurenční strategii je považována filozofie vítězství bez boje, tedy dosažení vytýčených cílů v náročném tržním prostředí bez přímého dlouhodobého střetu s konkurenční firmou.
V článku je navržena tzv. "investigativní konkurenční strategie", která je definována jako strategie získávání výhodné strategické pozice v konkurenčním prostředí, která firmě umožní dosáhnout vytýčených cílů bez přímého dlouhodobého střetu s protivníkem. Dále jsou uvedeny i možné formy realizace této strategie, a to:
1. Uspokojení "skrytých" potřeb zákazníka.
2. Strategická partnerství.
3. Racionální respektování "Status quo".
4. Přímý střet (krátkodobý).
5. Přechod do předem připravených pozic.
Při realizaci investigativní konkurenční strategie je kladen důraz na užití kreativní inteligence.
V závěru je zdůrazněn fakt, že kreativní inteligence se musí stát naprosto neoddělitelnou částí kultury organizace a vrcholové vedení podniku je přímo povinno tuto skutečnost cílevědomě budovat ve firmě. V těchto intencích je kreativní inteligence chápána jako strategická konkurenční výhoda daného podniku. Práce vznikla při řešení projektu specifického výzkumu č. BD 17001018 "Rozvoj ekonomických disciplín z pohledu teorie a praxe".
konkurence, konkurenční strategie, konkurenční výhoda, konkurenční boj, kreativní intelligence
Modern Competitive Strategy Firm
The article deals with problems of an ever increasing number of cases of successful application of old combat strategies in business practice. Nevertheless, the author refuses the so called "direct conflict" of firms, when it is really fought for victory on the market. His approach is based on the philosophy of "victory without fight", in other words - of achieving the aim without direct conflict with the rival firm.
In the end he comes to the conclusion that combat philosophies are more and more often incorporated into classical approach of strategic firm control and become the integral part of philosophy of management.
At the close happens to opinion that the one from basic factors absolutely necessary to creation such strategy at company, is necessary present so-called "creative intelligence".
Keywords: competitive, competitive strategy, competitive advantage, competitive fight, Creative Intelligence
Received: September 18, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
References
- ALLARD, K., 2004: Business as War. Battling for Competitive Advantage. John Wiley & Sons, Inc. 2004. ISBN 0-471-46854-1.
- BARTES, F., 1997: Konkurenční strategie firmy. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-41-7.
- BARTES, F., 2001: Konkurenční boj firmy. In: Možné trendy vývoje strojírenských podniků se zřetelem na Jihomoravský region II. Výzkumná zpráva institucionálního výzkumného úkolu CEZ: J22/98: 265 100017. Brno: VUT v Brně, Fakulta podnikatelská, 7. 12. 2001. ISBN 80-214-2102-9.
- BARTES, F., 2004: Competitive Strategies and Philosophy of Management. [CD-ROM]. In: PRACTISING PHILOSOPHY OF MANAGEMENT. Oxford: St Anne's College, 7-11 July 2004. ISBN 0-9541783-0-1.
- BARTES, F., 2006: Nové směry v konkurenční strategii firmy. In: Nová teorie ekonomiky a managementu organizací. 1. díl. Sborník z mezinárodní vědecké konference. Vysoká škola ekonomická v Praze. Fakulta podnikohospodářská. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze. Nakladatelství Oeconomica, říjen 2006. s. 63-70. ISBN 80-245-1091-X.
- D'AVENI, R., 2005: An vorderster Front. WirtschaftsWoche č. 3, 13. 1. 2005, s. 68-72.
- DRUCKER, P. F., 1992: Inovace a podnikavost. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85603-29-2.
- GAGLIARDI, G., 2002: Sun Tzu's The Art of War plus The Art of Marketing. Sec.edit. Clearbridge Publishing. 2002. ISBN 1-929194-02-1.
- HOSPODÁŘOVÁ, I., 2004: Kreativní inteligence. Moderní řízení, srpen 2004, č. 8, s. 56-57.
- CHRISTENSEN, C. M., RAYNOR, M. E., 2003: The Innovator's Solution: Creating and Sustaining Succesful Growth. Howard Business School Press, 2003. ISBN 1-57851-852-0.
- JIRÁSEK, J., 2003: Strategie. Umění podnikatelských vítězství. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003. s. 183. ISBN 80-86419-46-2.
- KIM, W., MAUBORGNE, R., 2005: Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press, 2005, ISBN: 80-7261-128-3.
- KOTLER, P., 1984: Marketing Management. 5th ed. Englewood Cliffs, H.J.: Prentice Hall, 1984.
- KRAUSE, D. G., 2002: Sun Tzu The Art of War for executives. London: Nicholas Brealey Publishing, 2002. ISBN 1-85788-130-3.
- MELUZÍN, T., ZINECKER, M., 2009: Analýza parciálních rozhodovacích modelů pro realizaci IPO. Ekonomika a Management, 2009, roč. 3, č. 2, s. 1-17. ISSN: 1802-8470.
- MICHAELSON, G. A., 2001: Sun Tzu The Art of War for Managers. 50 Strategic Rules. Avon, Massachusetts: Adams Media Corporation, 2001. ISBN 1-58062-459-6.
- MOLNÁR, P., 2007: Innovation Management. Ekonomická univerzita v Bratislavě. Fakulta podnikového manažmentu. Bratislava: Ekonóm, 2007. ISBN 978-80-225-2493-3.
- McNEILLY, M., 1996: Sun Tzu and the Art of Business. Six strategic principles for managers. Oxford: Oxford University Press, Inc., 1996. ISBN 0-19-513789-2.
- PORTER, M., 1994: Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2.
- ŠIMBEROVÁ, I., 2002: Total Customer Satisfaction-Suitable Marketing Target for Czech Companies. In: Marketing: Theories and Methods 4/2002. International konference. (Vilnius: Vilnius University Publishing House), 25. 04. 2002. s. 74-86. ISBN 9986-19-516-0.
- VLČEK, R., 2002: Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. 443 s. ISBN 80-7261-068-6.
- VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O., 2002: Strategické aliance se zahraničními partnery. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-058-9.
- WEE, C. H., LEE, K. S., BAMBANG, W. H., 1991: Sun Tzu: War and Management. Application to strategic management and thinking. Addison-Wesley: Publishing Copany, Inc., 1991. ISBN 0-201-50965-2.
- WILSON, K., 2001: A New Approach to Getting the Job that's Perfekt for You be a workplace warrior. London: Vega, 2001. ISBN 1-84333-008-3.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.