Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 43-50 | DOI: 10.11118/actaun201058060043

COMPETITIVE INTELLIGENCE - NÁSTROJ ZÍSKÁVÁNÍ SPECIFICKÝCH PODKLADŮ PRO STRATEGICKÁ ROZHODOVÁNÍ VRCHOLOVÉHO VEDENÍ PODNIKU

František Bartes
Ústav ekonomiky, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 2906/4, 612 00 Brno, Česká republika

Článek v úvodu charakterizuje současnou epochu Druckerovými slovy: Nic není stejné, vše se mění. Následně zdůrazňuje význam strategického řízení pro přežití podniku v době krize a dochází k závěru, že z každé krize část podniků vychází vítězně. Toto vítězství dle autora vychází ze správně vytvořeného zpravodajství jako základu pro nový podnikatelský záměr. Dále článek pojednává o vymezení pojmu Competitive Intelligence s ohledem na jeho vztah k pojmu Business Intelligence. Následně autor vymezuje pojem Competitive Intelligence jako samostatný obor pomocí čtyř kritérií. V článku je uvedeno autorovo vlastní vymezení pojmu Competitive Intelligence. Autor uvádí, že jeho vymezení Competitive Intelligence vychází přímo z principu práce státních zpravodajských služeb s tím rozdílem, Competitive Intelligence využívá pouze legální informační zdroje a legální metody své práce. Východiskem pro podporu jeho chápání pojmu Competitive Intelligence je porovnání dvou základních významů chápání samotného pojmu informace. Autor se přiklání k názoru, že pro potřeby Competitive Intelligence je nutno chápat pojem informace nejen ve jejím vlastním obsahu jako objektivní entitty, ale že je nutno spojit tuto informaci s příjemcem (analytikem), který obsah této informace interpretuje na pozadí svých znalostí a zkušeností. Tímto se autor dostává ke svému pojetí pojmu Competitive Intelligence jako předpovědi o budoucím stavu v okolí podniku. Dále je uvedeno autorovo pojetí Competitive Intelligence, které chápe jako aplikační disciplínu systémové teorie.
V následující části článku se autor věnuje vymezení objektu cíleného zájmu Competitive Intelligence, který tvoří:
a) metody, formy, způsoby a náplň současných, zvláště připravovaných strategií konkurenčního boje největších konkurentů firmy,
b) příprava a tvorba podmínek zabezpečujících očekávané chování konkurenčních firem na trhu ve prospěch cílů firmy,
c) diagnostika tzv. "skryté síly" konkurenčních firem a tím vlastně i jejich potenciální nebezpečnost,
d) důvody a příčiny úspěchů i neúspěchů konkurenčních firem,
e) zlozvyky a chyby konkurence.
V diskusi je věnována pozornost existujícím útvarům Competitive Intelligence v průmyslově vyspělých zemích, a to útvarům Competettive Intelligence Center a Innovation Intelligence Center. V závěru je věnována pozornost oborům, ve kterých se Competitive Intelligence uplatňuje nejvíce. Článek vznikl při řešení projektu specifického výzkumu č. BD 17001018 "Rozvoj ekonomických disciplín z pohledu teorie a praxe".

competitive intelligence, business intelligence, systém včasného varování, informace, kritéria existence oboru, competitive intelligence center, innovation intelligence center

Competitive intelligence - tool obtaining specific basic for strategic decision making TOP management firm

This article deals with the Competitive Intelligence perception with the regards of its relation to Business Intelligence concept. In this paper the author makes his own definition of Competitive Intelligence. Author describes his Competitive Intelligence concept based on state intelligence service principles with the difference that author takes in consideration only the usage of legal information sources and legal working methods. The basis for his Competitive Intelligence understanding is kept in comparison of the two different meanings of the word information. Author states for the Competitive Intelligence needs is necessary to understand the word information in not only its own meaning as objective entity, but is it also needed relate this information with receiver (analytics), who is able to interpret the content of the information based on his/her knowledge and experiences. This way the author understands the Competitive Intelligence as a prediction about future external environment situation. Further the author describes the Competitive Intelligence as an application discipline of systems theory. In discussion part is the attention paid to Competitive Intelligence units in advanced industrialized countries, mainly to Competitive Intelligence Center and Innovation Intelligence Center.

Keywords: competitive intelligence, business intelligence, early warning system, information, field existence criteria, competitive intelligence center, innovation intelligence center

Received: September 18, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bartes, F. (2010). Competitive intelligence - tool obtaining specific basic for strategic decision making TOP management firm. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 43-50. doi: 10.11118/actaun201058060043
Download citation

References

  1. BABKA, M., 1994: Kde a jak hledat informace o firmách. Praha: Management Press, 1994.
  2. BARTES, F., 2001: Konkurenční boj firmy. In: Možné trendy vývoje strojírenských podniků se zřetelem na Jihomoravský region II. Výzkumná zpráva institucionálního výzkumného úkolu CEZ: J22/98: 265 100017. Brno: VUT v Brně, Fakulta podnikatelská, 7. 12. 2001. ISBN 80-214-2102-9.
  3. BARTES, F., 1997: Konkurenční strategie firmy. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-41-7.
  4. DRUCKER, P. F., 1992: Inovace a podnikavost. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85603-29-2.
  5. DRUCKER, P. F., 1993: Postkapitalistická společnost. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-31-4.
  6. EHLEMAN, J., ROSICKÝ, A., VODÁČEK, L., 1994: Informační management - pojetí, poslání, rozvoj. Podniková organizace, 1994, č. 6.
  7. HAMMER, M., 2002: Agenda 21. Co musí každý podnik udělat pro úspěch v 21. století. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-074-0.
  8. HEUER, R. Jr., 2002: Psychology of Intelligence Analysis. Langley: CIA, 2002. ISBN 1-929667-00-0.
  9. KUBÁT, J., 1997: Pohled pod pokličku. Ekonom, 1997, č. 26, s. 38. Go to original source...
  10. NOVOTNÝ, O., POUR, J., SLÁNSKÝ, D., 2004: Business Intelligence. Praha: Grada, 2004, ISBN 80-247-1094-3.
  11. SVOBODA, P., SVOBODA, E., 2007: Tangible Fixed Assets of a Company pursuant to the Czech Accounting Law and International Accounting Standards. Acta Universitatis Bohemiae Meridionales: vědecký časopis pro ekonomiku, řízení a obchod. 2007. sv. 10, č. 7, s. 57-65. ISSN 1212-3285. Go to original source...
  12. VLČEK, J., 1984: Metody systémového inženýrství. Praha: SNTL, 1984.
  13. SCIP., 2010: [online]. About SCIP. Alexandria, Virginia USA. [cit. 2010-10-10]. Dostupný z www:
  14. Competitive_Intelligence., 2010: [online].[cit. 2010-10-10]. Dostupný z www:
  15. Business_Intelligence., 2010: [online].[cit. 2010-10-10]. Dostupný z www:
  16. ČSSI., 2010: [online]. [cit. 2010-10-10]. Dostupný z www:

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.