Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 13-20 | DOI: 10.11118/actaun201058060013

ADMINISTRATIVNÍ NÁKLADY MAJETKOVÝCH DANÍ V ČESKÉ REPUBLICE

Břetislav Andrlík
Ústav účetnictví a daní, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek se zabývá problematikou efektivnosti daňového systému a vymezením tří základních složek způsobujících neefektivnost daňového systému, a to přímé administrativní náklady, nepřímé administrativní náklady a nadměrné daňové břemeno. Vymezuje základní charakteristické rysy všech uvedených složek nákladů daňového systému a podrobněji se věnuje přímým administrativním nákladům. U nepřímých administrativních nákladů označovaných také jako vyvolané náklady se uvádějí výsledky jejich měření provedené výzkumnými studiemi jak v zahraničí, tak v podmínkách České republiky.
Vlastní měření autora je provedeno u přímých administrativních nákladů, a to pro daň dědickou, daň darovací, daň z převodu nemovitostí a daň z nemovitostí v České republice. Použitou metodou stanovení přímých administrativních nákladů uvedených majetkových daní je metoda tzv. přepočteného pracovníka, která je podrobně definována v textu. Výsledky dosažené v jednotlivých sledovaných letech jsou u uvedených majetkových daní alarmující. Z vypočtených hodnot jednoznačně vyplývá, že náklady veřejného sektoru na správu sledovaných majetkových daní jsou bezpochyby vysoké a vlastní efekt ukládání daně je pro veřejný sektor ztrátový. Hodnoty administrativních nákladů zejména u daně dědické a daně darovací přesahují hranici 100 % a jejich výběr je pro územní finanční orgány z tohoto pohledu ztrátový. V návaznosti na dosažené výsledky je více než žádoucí uvažovat o změně. Je možné identifikovat dva základní směry vývoje, které povedou ke zlepšení. První možností je u daně dědické a daně darovací odstranit rozsáhlá osvobození, která jsou i v podmínkách členských zemí Evropské unie zcela unikátní, a tím zvýšit inkaso předmětných daní. Druhou možností je zrušení těchto daní jako součásti daňového systému České republiky a vyslyšet tak volání zejména pravicových politických stran, které o jejich zrušení již dlouhodobě usilují (konkrétní případ poslaneckého návrhu je uveden i v tomto příspěvku). U ostatních sledovaných majetkových daní jsou sice dosažené výsledky o poznání lepší, přesto i výběr těchto daní je velice nákladný vzhledem k výzkumu provedenému Ministerstvem financí České republiky v roce 2004, kde byla stanovena průměrná výše přímých administrativních nákladů v České republice na 2 %.
Budoucnost a další směřování v oblasti majetkových daní v České republice závisí zejména na vůli jednotlivých politických stran, které by se otázkou nákladnosti výběru majetkových daní měly rozhodně zabývat.

majetková daň, transferová daň, administrativní náklady, Česká republika

Administrative costs of property tax in the Czech Republic

The paper deals with the efficiency of property taxes in the tax system of the Czech Republic, focusing on the administrative costs of taxation on the timeline 2005 to 2008. It contains a theoretical definition of tax efficiency, and describes the types of costs connected with taxes. From this perspective it focuses on quantifying the direct administrative costs of inheritance tax, gift tax, property transfer tax and property tax. Direct measurement of administrative costs is done by using the method called WTE staff which classifies employees of regional financial institutions in separate groups and assigns each group a specific number of employees for each reference property taxes using the conversion factors. Then it defines the total expenditure of regional financial institutions using the coefficients for a particular monitored tax and it provides administrative costs as a percentage of property tax receipts. Finally, the results of measurements indicating the proposed amendment are discussed.

Keywords: property tax, transfer tax, administrative costs, Czech Republic
Grants and funding:

Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí řešení výzkumného záměru č. 6215648904 Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu.

Received: June 7, 2010; Published: July 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Andrlík, B. (2010). Administrative costs of property tax in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(6), 13-20. doi: 10.11118/actaun201058060013
Download citation

References

  1. ČESKÁ DAŇOVÁ SPRÁVA, Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 1993 až 2003 [online]. 2008, [cit. 2010-01-02]. Dostupné z:
  2. ČESKÁ DAŇOVÁ SPRÁVA, Výroční zprávy a související dokumenty [online]. 2010a, [cit. 2010-03-01]. Dostupné z:
  3. ČESKÁ DAŇOVÁ SPRÁVA, Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 2004 až 2009 [online]. 2010b, [cit. 2010-03-01]. Dostupné z:
  4. KUBÁTOVÁ, K., 2003: Daňová teorie a politika. 3., přepracované vyd. Praha: ASPI, 264 s. ISBN 80-86393-84-7.
  5. MF ČR, Zdanění příjmů a majetku v České republice - výstup expertní skupiny [online]. 2006, [cit. 2009-08-19]. Dostupné z:
  6. MUSGRAVE, R. A., MUSGRAVEOVÁ, P. B., 1994: Veřejné finance v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Management Press, 946 s. ISBN 80-85603-76-4.
  7. PricewaterhouseCoopers. Paying Taxes 2010 - The global picture [on-line]. 2010, [cit. 2010-03-06]. Dostupné z:
  8. PUDIL, P., VYBÍHAL, V., VÍTEK, L., PAVEL, J. a kol., 2004: Zdanění a efektivnost. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 158 s. ISBN 80-86861-07-4.
  9. SMITH, A., 2001: Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. 6. vyd. Praha: Liberální institut, 986 s. ISBN 80-86389-15-4.
  10. STIGLITZ, J. E., 1997: Ekonomie veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 664 s. ISBN 80-7169-454-1.
  11. ŠIROKÝ, J. a kol., 2008: Daňové teorie s praktickou aplikací. 2. vyd. Praha: C. H. Beck, 301 s. ISBN 978-80-7400-005-8.
  12. TLUSTÝ, V., NEČAS, P., BARTOŠ, W. a kol., 2005: Návrh poslanců V. Tlustého, P. Nečase, W. Bartoše a dalších [on-line]. [cit. 2010-02-15]. Dostupné z:
  13. Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění jednotlivých novelizací.
  14. Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění jednotlivých novelizací.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.