Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(5), 361-368 | DOI: 10.11118/actaun201058050361

NUMERICKÝ MODEL PRO PARAMETRICKÉ STUDIE VOZOVEK LESNÍCH ODVOZNÍCH CEST

Lenka Ševelová, Alice Kozumplíková
Ústav tvorby a ochrany krajiny, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 3, 613 00 Brno, Česká republika

Předkládaná práce se věnuje přípravě numerického modelu konstrukce vozovky nízkokapacitních cest. Zabývá se problematikou, kde se prolínají zájmy geotechniky a silničního stavitelství. Oba tyto obory využívají náročné experimenty a empirické návrhové metody, které však neumožňují dostatečně popsat stav napjatosti v konstrukci, predikovat chování nových materiálů apod. Vhodným a progresivním nástrojem pro analýzu těchto problémů jsou parametrické studie a spolehlivostní analýzy. Nedílnou součástí těchto analýz je vhodný numerický model na bázi konečných prvků. Hlavním kritériem je výběr adekvátního materiálového modelu zeminy podloží a nestmelených přírodních materiálů vozovky. Příspěvek prezentuje dílčí výstupy srovnávací studie provedené v rámci ověření vytvořeného modelu. Je srovnán lineární materiálový model dle Hookovy teorie (H model) a nelineárně plastický Drucker-Pragerův model (D-P model). Dále je vyšetřen vliv tuhosti materiálu roznášecí podložky, která je modelována v místě působení soustředěného zatížení návrhovou nápravou.
Vyhodnocení je provedeno porovnáním hodnot normálových napětí ve směru horizontálním SX a vertikálním SY v ose dvojkola, kde v obou modelech vzniká extrémní tlakové napětí SX. V H modelu toto napětí přechází do tahových hodnot na kontaktu třetí konstrukční vrstvy a podloží, v D-P modelu na kontaktu první a druhé vrstvy. S klesající hodnotou modulu přetvárnosti podloží Edef k mezi únosnosti podloží H model nevykazuje změnu a napětí SX rostou. Naopak v D-P modelu pro Edef = 1,2 MPa výpočet nekonverguje.
Napětí SY v H modelu dosahují na celém testovaném intervalu modulu přetvárnosti Edef jen tlakových hodnot, v D-P modelu přechází napětí SY v horních konstrukčních vrstvách s poklesem modulu Edef do tahových hodnot. Při hodnotě modulu přetvárnosti podloží Edef = 1,2 MPa výpočet v D-P modelu nekonverguje, v H modelu nelze zaznamenat žádnou změnu stavu a výpočet nevykazuje překročení únosnosti materiálu.
Vlivem zvyšování tuhosti modelované roznášecí podložky dochází ke snížení koncentrace hodnot vodorovných napětí SX v krytové vrstvě vozovky. Přiměřeného poklesu napětí SX v místě působení osamělého břemene je dosaženo použitím podložky o tuhosti Emin = 1 GPa.

parametrická studie, numerický model, metoda konečných prvků, MKP, spolehlivostní analýza, citlivostní analýza, lesní cesty, konstrukce vozovky

The numerical model for parametric studies of forest haul roads pavements

Forest roads pavement structures are considered to be low volume roads. These roads serve as a mean of transport of wood and people. Besides they are currently often used for recreational purpose. The construction of the pavements should be suitable for forest transportation irrespective of their low bearing capacity. These pavement structures are very specific for special unbound materials that are used in their construction. To meet the requirements of the pavement designs and simulation analysis the FEM model in the software ANSYS was created.
This paper compares two material models used for the description of the behaviour of unbound materials. The first is linear elastic according to Hook theory (H model) and the second one is nonlinear plastic model Drucker-Prager (D-P model). ANSYS software has been used to create flexible model based on the parametrers of variable principle. The flexible model is parametric to realize repeated calculations useful for optimization analysis.

Keywords: parametric study, optimization analysis, FEM, finite element method, finite element model of pavement, forest pavement roads, construction of pavement roads
Grants and funding:

Příspěvek vznikl s pomocí výzkumného záměru MSM 0021630511 "Progresivní stavební materiály s využitím druhotných surovin a jejich vliv na životnost konstrukcí" na Fakultě stavební VUT v Brně.

Received: December 16, 2009; Published: August 6, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ševelová, L., & Kozumplíková, A. (2010). The numerical model for parametric studies of forest haul roads pavements. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(5), 361-368. doi: 10.11118/actaun201058050361
Download citation

References

  1. FLORIAN, A., 2005: Optimization of parametric studies using Updated Latin Hypercube Sampling. ICOSSAR '05 International Conference On Structural Safety And Reliability. June 19-22, Rome, Italy, pp. 2319-2323, ISBN 90-5966-040-4.
  2. RAVASKA, O., 2002: A sheet pile wall design according to Eurocode 7 and Plaxis. In: P. Mestat (ed), Numerical methods in geotechnical engineering, pp. 649-654. Paris: Presses de l'ENPC/LCPC.
  3. GABA, A. R., Simpson, B., Powrie, W., Beadman, D. R., 2002: Embedded retaining walls: guidance for economic design, RP 629. London: Geotechnical Engineering, 156 (1), pp. 13-15. ISSN: 1353-2618. Go to original source...
  4. Release 11.0 Documentation for ANSYS: Guide to the ANSYS Documentation [online]. c2007 [cit. 2009-06-14]. Dostupné z www:
  5. Florian, A., Pěnčík, J., Ševelová, L., 2006: Využití výpočetních metod při simulaci experimentálních zkoušek konstrukcí po sanaci poškozených částí. Stavební obzor, 2006, 9, str. 268-274, ISSN 1210-4027.
  6. SERVÍT, R., DRAHOŇOVSKÝ, Z., ŠEJNOHA, J., KUFNER, V. 1984: Teorie pružnosti a plasticity II, STNL/ALFA Praha, 424 s.
  7. ŠMIŘÁK, S. 1995: Pružnost a plasticita I, PC-DIR spol. s r. o., Brno, 1995.
  8. Miča, L., Račanský, V., Kliš, L., Masopust, J., 2009: Constutive Models for Modelling of flexible Retairing Wall. In: Proceedings of XII. International scientific conference, Brno University of Technology, ISBN 978-80-7204-629-4.
  9. Jachnický, P., 2004: Stabilita svahu. [on-line] citováno 12. 2. 2008. Dostupné na: http://www.fce.vutbr.cz/veda/dk2004texty/pdf/02_Konstrukce%20a%20pozemni%20stavby/2_06_Geotechnika/Jachnicky_Petr.pdf.
  10. ČSN EN 13286-47 Nestmelené směsi a směsi stmelené hydraulickými pojivy - Část 47: Zkušební metoda pro stanovení kalifornského poměru únosnosti, okamžitého indexu únosnosti a lineárního bobtnání. Český normalizační institut, 2005.
  11. ČSN 73 1001 Zakládání staveb. Základová půda pod plošnými základy. Český normalizační institut, 1988.
  12. ČSN 73 6108 Lesní dopravní síť. Český normalizační institut, 1996.
  13. ČSN 73 6109 Projektování polních cest, Český normalizační institut, 2004.
  14. ČSN 73 6126 Stavba vozovek - Nestmelené vrstvy - Část 1: Provádění a kontrola shody. Český normalizační institut, 2006.
  15. ČSN 73 6114 Vozovky pozemních komunikací. Základní ustanovení pro navrhování. Český normalizační institut, 1995.
  16. TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací. Ministerstvo dopravy ČR, 2004.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.