Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(3), 271-276 | DOI: 10.11118/actaun201058030271

VYTVÁŘENÍ SYNERGICKÉHO PODNIKÁNÍ K PODPOŘE INOVAČNÍCH AKTIVIT

Ondřej Žižlavský
Ústav financí, Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 4, 612 00 Brno, Česká republika

Podstata hledání konkurenčních výhod je v hledání jedinečnosti. Je to proces, který se nemůže zastavit. Prostřednictvím vytváření partnerství mohou být nacházeny stále nové možnosti posilování konkurenceschopnosti. To představuje například spolupráce s konkurentem nebo i subjektem bezprostředně se nepodílejících na vytváření produktů, ale přidávajících hodnotu i jinými způsoby, jako je například snižování nákladů nebo inovace v podnikatelských procesech (viz Outsourcing).
Předložený text prezentuje poznatky jak ze sekundárního výzkumu, ale i z vlastního empirického výzkumu. Ze získaných skutečností lze konstatovat, že společnosti jsou otevřeny externí spolupráci. Tím byla potvrzena prvotní hypotéza, že za účelem získání podpory pro rozvoj inovačního podnikání je zapotřebí vyhledat vhodné strategické partnery. Pokud spolu mají koordinovaným způsobem partneři pracovat, je nezbytná dobrá komunikace, jasná dohoda a pečlivé a společné plánování. Nejefektivnější tato spolupráce bývá, pokud jdou oba partneři za stejným cílem a vzájemně se doplňují. Vytvořit alianci vyžaduje složitý proces, kde je důležité dokázat vytvořit si spojence, umět zvládnout konflikty, sdílet s ním řešení daných problémů a podílet se na společných dosažených výsledcích. Uvedené formy spolupráce nemusejí být optimální pro každý podnik. Jsou firmy, které dávají přednost společným podnikům a jiné například preferují akvizice. V praxi budou reálné možnosti firem omezovat různé technologické a tržní charakteristiky a konečnou podobu spolupráce pak určí firemní kultura a další strategické aspekty. Jednotlivé formy synergického podnikání se mohou měnit podle potřeby. Po vzájemné dobré spolupráci v rámci volnějších forem spolupráce mohou podniky přejít k těsnějším. Tyto změny jsou v praxi poměrně časté.

inovace, konkurenční výhoda, synergické podnikání

Creating synergic entrepreneurship as a support of innovation activities

Innovation conduce to getting competitive advantage and they increase efficiency and total company performance. They are generally deemed as a key development factor. They represent group of activities leading to successful production, absorption and using economical and social innovation. Well managed and successfully introduced innovation into the market represents the tool for the companies, by means of which they can reach competitive advantages, enabling their prosperity in the slump. The urgency of synergic entrepreneurship as a key support of innovation is point out on a base of primary research in South Moravian manufacturing companies. As it is mentioned in this paper, most of respondents are open to external cooperation in innovation activities. Furthermore, they admit that without this collaboration they will not be able to produce any innovative products. Suitable forms, which can be utilized in our companies, are carried out with the help of secondary research in the article as well. Their accomplishments and disabilities are compared in accordance with local and foreign experts' theories. What follows is a discussion about requirements of strategic partnership success and advantages in the area of innovation.

Keywords: innovation, competitive advantage, synergic entrepreneurship
Grants and funding:

Článek vznikl za podpory Interní grantové agentury Fakulty podnikatelské VUT v Brně a je zpracován jako jeden z výstupů projektu Výzkum úrovně rozvoje inovačního potenciálu, tvorby a hodnocení inovační strategie středních a velkých strojírenských podniků v JMK registrovaným u této organizace pod číslem AD 179001M5.

Received: November 23, 2009; Published: September 27, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Žižlavský, O. (2010). Creating synergic entrepreneurship as a support of innovation activities. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(3), 271-276. doi: 10.11118/actaun201058030271
Download citation

References

  1. BRANDERBURGER, A. M., NALEBUFF, B. J., 1998: Co-Opetition: A Revolution Mindset That Combines Competition and Cooperation: The Game Theory Strategy That's Changing the Game of Business. New York: Bantam Doubleday Dell Publishing Group, ISBN 978-0385479509.
  2. de WIT, B., MEYER, R., 2005: Strategy Synthesis. South-Western College Pub, 469 s. ISBN 978-0324282726.
  3. DVOŘÁČEK, J., 2006: Společné a nadnárodní podniky. Praha: Oeconomica, 200 s. ISBN 80-245-1029-4.
  4. HAMEL, G., GREEN, B., 2007: The Future of Management. Boston: Harvard Business School Press, 272 S. ISBN 978-1-4221-0250-3.
  5. JOHNSON, G., SCHOLES, K., 2000: Cesty k úspěšnému podniku. Praha: Computer Press, 803 s. ISBN 80-7226-220-3.
  6. KISLINGEROVÁ, E., 2008: Inovace nástrojů ekonomiky a managementu organizací. Praha: C. H. Beck, 293 s. ISBN 978-80-7179-882-8.
  7. KOŠTURIAK, J., CHÁĽ, J., 2008: Inovace: Vaše konkurenční výhoda. Brno: Computer press, 164 s. ISBN 978-80-251-1929-7.
  8. PITRA, Z., 2006: Management inovačních aktivit. Praha: Profesional Publishing, 438 s. ISBN 80-86946-10-X.
  9. SKOKAN, K., 2004: Konkurenceschopnost, inovace a klastry v regionálním rozvoji. Ostrava: Repronis, 159 s. ISBN 80-251-0853-8.
  10. TIDD, J., BESSANT, J., PAVITT, K., 2007: Řízení inovací - zavádění technologických, tržních a organizačních změn. Brno: Computer Press, 549 s. ISBN 978-80-251-1466-7.
  11. VLČEK, R., 2008: Management hodnotových inovací. Praha: Management Press, 239 s. ISBN 978-80-7261-164-5.
  12. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O., 2004: Malé a střední podniky: konkurence a aliance v Evropské unii. Praha: Management Press, ISBN 80-7261-099-6.
  13. ŽIŽLAVSKÝ, O. 2009: Rozvoj inovační schopnosti podniku. In: Sborník z mezinárodní konference Finance a výkonnost firem ve vědě, výuce a praxi. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky. Zlín, 23. a 24. 4. 2009. ISBN 978-80-7318-798-9

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.