Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(3), 207-218 | DOI: 10.11118/actaun201058030207

LEASINGOVÉ OBCHODNÍ OPERACE

Radmila Presová, Oldřich Tvrdoň, Andrea Živělová
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova univerzita v Brně, 613 00 Brno, Česká republika

Pořízení nemovitého a zvláště movitého majetku formou leasingu je jednou z možností, jak podniky a podnikatelé mohou mít neustále nové dopravní prostředky, stroje a zařízení, umožňující dosahovat lepší výrobní výsledky. Podmínkou však je, že dovedou sjednat leasing se společností, která má dobrou pověst v konkurenčním leasingovém i podnikatelském prostředí. Vždy bude záležet na obchodních podmínkách, na jejichž základě je sjednán kontrakt, výši měsíčních splátek i poplatků navyšující pořizovací cenu předmětu leasingu.
Prostudování obchodních podmínek, zvážení jednotlivých kritérií i komparace s podmínkami jiných leasingových společností je nezbytným předpokladem, že v průběhu plnění leasingové smlouvy nedojde k žádným překvapením, tak častým v podnikatelské praxi, pokud s obchodními podmínkami byl zájemce o leasing seznámen jenom zevrubně.
V průběhu plnění leasingové smlouvy mohou nájemci leasingu nastat nepředvídatelné okolnosti mající vliv na ekonomické výsledky předmětu činnosti firmy a nemožnosti dostát sjednanému závazku. Ve všech těchto případech je neprodleně nutné jednat s leasingovou společnosti o změně podmínek leasingové smlouvy a tak předejít odebrání předmětu i ztrátě již zaplacených finančních částek leasingové společnosti. Pokud skutečně leasingová společnost musí odebrat předmět sjednaný ve smlouvě, snaží se postupovat korektně a zmírnit finanční dopady nájemci. Za tím účelem objedná posouzení technického stavu odebíraného předmětu soudním znalcem a na základě posudku předmět může prodat. Z utržené částky uhradí všechny náklady spojené s prodejem a včas neuhrazené finanční splátky, zbývající částku vrátí nájemci. Přes rizika, která leasing přináší, stále dochází k jeho rozšiřování, což je pozitivní především pro podnikatelské subjekty.
Je nutno uvést, že vzájemné vztahy a vazby mezi velkým počtem subjektů leasingových transakcí prošly od začátku devadesátých let minulého století zásadními změnami. Leasing se stal rozšířenou formou financování investičních aktivit podnikatelských subjektů, především pro poměrně snadnou dostupnost, nízkou administrativní náročnost, jednoduché získávání zejména movitého majetku v době, kdy obchodní banky zavedly tzv. "klasifikované úvěry." Požadavky na produkty poskytované leasingovými společnostmi vyvolaly vznik nových leasingových společností, často nedostatečně ekonomicky silných, i personálně vybavených. Byly to faktory vyvolávající vznik asociace leasingových společností. V leasingových operacích došlo k rozšíření dřívějších obchodních vztahů výrobce - dealer - leasingová společnost, klient o vztahy s obchodními bankami a pojišťovnami. Tyto finanční domy se staly významnými partnery pro leasingové společnosti snadno dostupným zdrojem financování.
V průběhu devadesátých let některé obchodní banky samy zakládaly leasingové společnosti. Současně se zbavovaly dříve poskytovaných rizikových úvěrů, čímž vytvářely silné konkurenční prostředí, nejenom mezi bankovním sektorem samotným, ale i ve vztazích k leasingovým společnostem. Na nově vzniklou situaci začaly leasingové společnosti reagovat nižšími úvěrovými sazbami, poskytováním operativních, komplexnějších služeb s cílem získat zákazníky a tím i zdroj finančních příjmů. Určité uvolnění podmínek získávání majetku prostřednictvím leasingu mělo i negativní stránky. Mnozí zájemci o leasing nebyli schopni dostát sjednaným závazkům v čase, k nimž se smluvně zavázali. Leasingové společnosti musely řešit nastalou situaci ekonomiky efektivně, přitom korektně, aby neutrpěl jejich dříve získaný goodwill. Součástí leasingových operací se staly inkasní agentury, právní kanceláře, začaly vznikat bankovní a nebankovní registry sdružující informace o klientech. Konkurence mezi leasingovými společnostmi, ale i leasingovým a bankovním sektorem vyvolala potřebu rozšířit služby leasingových společností o konstrukci nových produktů, zejména v poskytování doprovodných služeb, mezi něž se řadí vyřizování bankovních úvěrů v případě, že zájemce o leasing není dostatečně solventní.
Cílem příspěvku bylo vymezit subjekty a vzájemné vazby mezi nimi, které i v současné době, kdy legislativní změny částečně znevýhodňují financování investic formou finančního leasingu, nabízejí produkt klienty vyhledávaný. V textu zpracované schéma vazeb přináší nový, přitom komplexní pohled na vztahy a vazby mezi všemi účastníky leasingové operace. Doposud se v literatuře uváděly jenom vztahy výrobní podnik - leasingová společnost - zákazník. Schéma zahrnuje i subjekty, které vyvíjejí činnost pro leasingovou společnost v době, kdy nájemci je předmět leasingu odebrán. Příspěvek naznačuje, které vzájemně provázané subjekty umožňují vytvářet produkt, z pohledu podnikatele z důvodu daňového, cash flow nebo zahájení podnikatelského záměru zajímavější v komparaci s jinými formami financování. Dále příspěvek seznamuje i s rizikem z pohledu poskytovatele a činností související s realizací nesplacených předmětů pořízených formou leasingu. Proti dosavadnímu literárním zdrojům je v příspěvku zpracováno schéma finančních vztahů mezi leasingovými partnery, čímž se objasňuje podstata populárních leasingů s nulovými splátkami.

leasing, cena, kontrakt, operace, splátka, podpora, sleva

Leasing transactions

The paper describes trade operations in leasing companies as specific businesses enabling acquisition of possession by legal and physical persons by gradual repayments of the purchase price. On a diagram it shows the complexity of business relations between the main participants of a leasing transaction, which are production companies, leasing companies and those interested in the subject of leasing. To capture the complexity of relations, there are also included all other participants. Their function in a leasing transaction starts only at the moment, when the leaseholders are not able to pay their liabilities to which they agreed in the innominate contract. Paper clarifies the term "leasing with zero mark-up". With the help of calculation it describes the basis of a leasing transaction, where significantly participates also the production company, insurance company and commercial bank. All these subjects have certain benefits from a realized transaction. These are enabled by their close business relationships with the leasing company, which is sufficiently clear from the diagram and it is also substantiated by calculations. Paper includes a definition of leasing operations, as well as a mathematical model of leasing payments calculation for a car. A part of the paper is also dealing with a cession of a leasing contract in the person of a leaseholder as a specific case enforced by financial issues of the leaseholder. The paper elaborates alternatives of evaluating client's bonding capacity with the help of financial indicators.

Keywords: leasing, price, contract, operations, installment, support, discount

Received: December 16, 2009; Published: September 27, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Presová, R., Tvrdoň, O., & Živělová, A. (2010). Leasing transactions. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis58(3), 207-218. doi: 10.11118/actaun201058030207
Download citation

References

  1. Janatka, F., Hándl, J., Novák, R. a kol., 1999: Obchodní operace ve vývozu a dovozu, Praha: CODEX Bohemia, s. r. o., 1999. 408 s. ISBN 80-85963-94-9.
  2. FARHSTEIN, W. a kol., 1992: Podnikáme na náročných trzích III. Průmysl a obchod, Praha: Profit, a. s., 407 s. ISBN 80-85603-17-9.
  3. KLIMEŠ, L., 1985: Slovník cizích slov. Praha: Státní nakladatelství pedagogické literatury. 489 s.
  4. KNAPP, V., 1995: Teorie práva, Praha: C. H. Beck, 247 s. ISBN 80-7179-028-1.
  5. Marvanová, M., Juřík, P., Vítkovský, K., 1996: Platební styk. Praha: Bankovní institut, 251 s., ISBN 80-85278-03-5.
  6. MESTRE, J., 2002: Francouzské obchodní právo, Praha: Orac, s. r. o. 283 s. ISBN 80-86199-58-4.
  7. OVEČKOVÁ, O., 1996: Slovník obchodního práva. 1. vyd. Praha: Codex, 1996. 339 s. ISBN 80-85963-08-6.
  8. PULZ, J. a kol., 1993: Leasing v teorii a praxi. Praha: Grada a. s., 320 s. ISBN 80-7169-021-X.
  9. TOMEK, J. HOFMAN, J., 1999: Moderní řízení nákupu podniku, Praha: Management Press. 45 s. ISBN 80-85943-73-5.
  10. VALOUCH, P., 2009: Leasing v praxi. Praha: Grada, ISBN 978-80247-2923-7.
  11. Zákon č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník, v platném znění.
  12. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů.
  13. ŽIVĚLOVÁ, I., 1998: Finanční řízení podniku I. 1. vyd. Brno: Ediční středisko MZLU v Brně, 106 s. ISBN 80-7157-339-6.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.