Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(3), 67-78 | DOI: 10.11118/actaun201058030067
SPECIFIKA UPLATŇOVÁNÍ DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY U ÚZEMNĚ SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
- Ústav účetnictví a daní, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Pokud územní samosprávné celky (ÚSC) uskutečňují ekonomickou činnost, jsou považovány za osoby povinné k dani dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDPH). Územním samosprávnými celky jsou kraje, obce, městysy, města a statutární města. Ekonomickou činností obcí a krajů jsou především činnosti vyjmenované v příloze č. 3 k ZDPH. Jedná se např. o dodání vody, plynu, tepla a elektřiny, dodání nového zboží vyrobeného nebo nakupovaného za účelem dodání v nezměněném stavu, služby cestovních kanceláří, reklamní služby, pořádání výstav, veletrhů, kongresů a další. Ekonomickou činností budou u ÚSC i další plnění neuvedené v příloze č. 3 ZDPH, pokud tyto činnosti nejsou považovány u ÚSC za výkon veřejné správy, např. těžba dřeva, provozování ubytovny nebo pronájem staveb, bytů a nebytových prostor.
Obce a jiné veřejnoprávní subjekty se nepovažují za osoby povinné k dani v souvislosti s činnostmi nebo plněními, při nichž vystupují jako orgány veřejné správy, a to i tehdy, vybírají-li v souvislosti s těmi činnosti nebo plněními dávky, poplatky, příspěvky či platby.
Obce, které uskutečňují ekonomickou činnost, musejí sledovat svůj obrat za posledních 12 měsíců dle § 6 ZDPH. Pokud výše tohoto obratu přesáhne 1 000 000 Kč, musejí se zaregistrovat jako plátci daně a odvádět DPH na výstupu u činností, které jsou předmětem daně a nejsou od DPH osvobozeny. Jako plátci daně se musejí ÚSC zaregistrovat také pokud uskutečňují ekonomickou činnost a splní jiné kritérium dle ZDPH. Např. obec pořizuje zboží z jiného členského státu a hodnota tohoto pořízeného zboží bez daně v běžném kalendářním roce převýší částku 326 000 Kč.
ÚSC, které se stanou plátci daně (na základě obratu nebo dobrovolně), musejí dále správně určit, které jejich činnosti jsou zdaňované, které osvobozené s nárokem na odpočet daně a které osvobozené bez nároku na odpočet daně.
Jedním ze základních práv plátce je právo uplatnit nárok na odpočet daně z přijatých plnění. Problematika správného uplatnění nároku na odpočet daně je u obcí a krajů mnohem složitější než u podnikatelských subjektů. ÚSC musejí především určit, k čemu je přijaté plnění využito (viz Tab. IV.) Na základě toho si neuplatní nárok na odpočet daně u plnění, která využije pouze pro činnosti veřejné správy nebo pro ekonomickou činnost, která je osvobozena od DPH bez nároku na odpočet daně. U plnění, která využije ÚSC pro zdaňované činnosti i činnosti osvobozené bez nároku na odpočet, uplatní krácený nárok na odpočet. U vstupů, které využije obec nebo kraj pro výkon veřejné správy i pro ekonomickou činnost podléhající DPH, uplatní nárok na odpočet daně v poměrné výši.
Současně musejí obce a kraje při aplikaci zákona o dani z přidané hodnoty také sledovat administrativní náklady na uplatňování DPH. V řadě případů nebude efektivní složitě stanovovat a počítat poměr pro uplatnění nároku na odpočet. Náklady na stanovení poměru nebo posouzení, zda lze vůbec nárok u daného plnění uplatnit, mohou výrazně převýšit efekt z uplatnění odpočtu. Proto by si ÚSC měl stanovit vnitřní pravidla, u jak vysokých částek je efektivní posuzování nároku na odpočet daně a kdy je výhodnější nárok na odpočet neuplatnit. Současně může obec také svým rozhodováním ovlivnit výši nároku na odpočet daně (např. zdaňováním pronájmu staveb a nebytových prostor jiným plátcům pro jejich ekonomickou činnost). Daň z přidané hodnoty nemusí pro územně samosprávné celky znamenat jen velkou administrativní zátěž, ale při správném rozhodování a aplikaci zákona může přinést i finanční efekt. Pro správnou aplikaci zákona o DPH je vhodné využít publikované rozhodnutí Evropského soudního dvora; mnoho judikátů řeší problematiku, která se týká uplatňování DPH u územně samosprávných celků.
daň z přidané hodnoty, územní samosprávný celek, osoby povinné k dani, veřejnoprávní subjekt, Evropská unie, směrnice, judikát
The specifics of applying value added tax for local authorities
If local authorities units carry out an economic activity, are considered to be taxable under Act No. 235/2004 Coll., On Value Added Tax as amended. Adjustment of VAT in all countries of the European Union is based on Council Directive 2006/112/EC of 28 November 2006 on the common system of value added tax as amended. The application of this directive is binding for all EU member states and national treatment of VAT may diverge from the Directive only in cases where the Directive permits. Decisions of the European Court of Justice are of considerable importance during the interpretation of the Czech VAT Act.
For the municipalities and regions article defines the activities that are considered to be an economic activity and activities that are deemed to exercise of public administration and are not therefore subject to VAT. Further the paper defines the concept of turnover of local authorities. At paper there are evaluating the impact of the application of VAT on municipalities and regions in the provision of the individual fulfillment. Great attention must municipalities and region devote to the problem of correct application of claim to tax deduction if they carry out the exercise of public administration, taxable activities and fulfillments exempt from VAT.
Keywords: value added tax, local authorities, taxable persons, bodies governed by public law, European Union, direction, judicature
Grants and funding:
Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí řešení výzkumného záměru č. 6215648904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu".
Received: December 15, 2009; Published: September 27, 2014 Show citation
References
- Hochmannová, O., 2009: Judikatura Evropského soudního dvora k dani z přidané hodnoty. Metodické aktuality svazu účetních. Praha: Svaz účetních. č. 7. s. 4-38. ISSN 1211-4138.
- MADEROVÁ VOLTNEROVÁ, K., 2009: Vymezení pojmu "veřejnoprávní subjekt" pro účely zákona o DPH na základě judikatury ESD. Firma a konkurenční prostředí 2009. 2. část, s. 152-157. ISBN 978-80-7392-085-2.
- MARKOVÁ, H., 2009: Daňové zákony: Úplná znění platná k 1. 1. 2009. 17. vyd. Praha: GRADA Publishing, 209 s. ISBN: 978-80-247-2803-2.
- Mísařová, P., 2009: Zákon o dani z přidané hodnoty v aplikaci na "veřejnoprávní subjekty". Firma a konkurenční prostředí 2009. 2. část, s. 170-175. ISBN 978-80-7392-085-2.
- MUSILOVÁ, L., FITŘÍKOVÁ, D., 2009: DPH u územně samosprávných celků a jimi zřízených příspěvkových organizací. 1. vyd. Karviná: Antonín Pavera - PARIS, 299 s. ISBN 978-90-87173-04-6.
- Rambousek, J., Mattauschová, B., 2008: Daň z přidané hodnoty: Směrnice Rady o společném systému daně z přidané hodnoty (nahrazující Šestou směrnici) a zákon o dani z přidané hodnoty. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: ASPI, 425 s. ISBN: 978-80-7357-369-0
- Judikatura Evropského soudního dvora. [online]. [cit. 2009-12-08]. Dostupné z.
- Judikatura Evropského soudního dvora. (do roku 1997) [online]. [cit. 2009-12-08]. Dostupné z < http://eur-lex.europa.eu/cs/index.htm>.
- Informace o uplatňování DPH u neziskových subjektů, Česká daňová správa [on-line]. [cit. 2009-12-10] dostupné z http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-3EA9846C-F09848D6/cds/xsl/legislativa_metodika_622.html?year
- Informace k uplatňování DPH pro územně samosprávné celky, Česká daňová správa [on-line]. [cit. 2009-12-10] http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-3EA9846C-F09848D6/cds/xsl/dane_poplatky_9103.html?year
- Uplatňování nároku na odpočet daně v poměrné výši u veřejnoprávních subjektů, Česká daňová správa [on-line] [cit. 2009-12-10] dostupné z http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/SID-3EA9846B-269E5F37/cds/xsl/legislativa_metodika_617.html?year=0
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.