Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(6), 343-350 | DOI: 10.11118/actaun200957060343
Analýza potenciálu úspěchu firmy z pohledu koncepce schopnosti úspěchu
- Ústav managementu, Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 2906/4, 612 00 Brno, Česká republika
Koncepce schopnosti úspěchu představuje specifický přístup k tvorbě konkurenční strategie firmy. Lze ji do určité míry chápat jako protipól tradičního přístupu k formulaci a implementaci strategie firmy. Na druhé straně přes odlišnou filozofii zejména v pojetí konkurenčních výhod, alespoň některá její východiska mohou být do tradičních konceptů zahrnuta. Jde zejména o hodnocení pozice firmy na trhu z pohledu její konkurenceschopnosti, pro zhodnocení portfolia konkurenčních výhod v kontextu daného konkurenčního prostředí. To může být základem pro konkrétnější vymezení vhodné generické konkurenční strategie. Základní zhodnocení zahrnuje čtyři samostatné matice - matice schopnosti úspěchu, matice vhodnosti, matice ovlivnitelnosti a matice reakce schopnosti ze strany konkurence a hodnoty pro zákazníka. Matice schopnosti úspěchu hodnotí to, které výhody budou tvořit základ konkurenceschopnosti firmy, a jaký je jejich předpokládaný přínos z hlediska dosahovaného úspěchu, tedy schopnosti úspěchu. Klíčovou otázkou při hodnocení na základě matice vhodnosti je to, jak zvolený přístup, tedy rozvíjená konkurenceschopnost, odpovídá situaci na trhu. Prakticky jde o zhodnocení toho, jak konkurenční základna odpovídá požadavkům vyplývajícím z parametrů konkurenčního prostoru. Zásadní otázkou při využití matice ovlivnitelnosti je z pohledu rozvoje a udržitelnosti konkurenční výhody a konkurenceschopnosti to, nakolik je firma, respektive její management, schopen jejich rozvoj zajistit a zejména ovlivnit - tedy řídit. Jde vlastně o zhodnocení toho, nakolik jsou faktory přispívající k úspěchu firmy pod její kontrolou. Z podstaty jednotlivých typů konkurenčních výhod vyplývá, že reálná možnost řídit jejich rozvoj je u jednotlivých typů konkurenčních výhod, se kterými koncepce schopnosti úspěchu pracuje, značně odlišná. To samo o sobě představuje poměrně komplexní pohled na firmu. Matice reakce schopnosti ze strany konkurence a hodnoty pro zákazníka hodnotí přístup firmy ze dvou klíčových hledisek. Z pohledu zákazníka jde o hodnocení toho, jakou hodnotu mu daná výhoda nebo soubor výhod přináší. Při srovnání s konkurencí jde zejména o možnost odlišit se od ní. To zásadním způsobem určuje význam výhod a její udržitelnost. Zásadní význam zejména z pohledu definování strategie schopnosti úspěchu má však zejména současné využití všech čtyř matic a zhodnocení vzájemných provázaností. Obvyklé analytické koncepty totiž pro účely tohoto přístupu nedostatečně rozebírají odlišnou podstatu různých typů výhod a specifika některých atypických tržních projevů a jejich kombinací.
Aplikace této metody není pouze v oblasti tvorby strategie firmy, ale lze ji využít také při výzkumu konkurenceschopnosti firem. Výzkumy využívající tento přístup se mohou zaměřit především na hypotézy hodnotící typ rozvíjených výhod, vztah rozvíjených výhod k podmínkám trhu, způsob a možnosti rozvoje různých typů výhod, vztah rozvíjených výhod z pohledu konkurenčního srovnání a přínosu pro zákazníka, změnu přístupu firem při změnách podmínek na trhu, zvolený přístup firmy k rozvoji konkurenceschopnosti ve vztahu ke stanoveným cílům, relevantnost rozvíjených výhod, možnosti jejich rozvoje a zvolené konkurenční strategie, vztah rozvíjených zdrojů a významu výhod z nich plynoucích v kontextu určitého tržního prostředí, faktory ovlivňující konkurenční prostředí, vývoj konkurenčního prostředí z pohledu firem, přístupy různých firem za daných podmínek atd.
strategie, konkurenceschopnost, konkurenční výhoda, konkurence, schopnost úspěchu, strategická analýza
Analysis of company success potential from the point of view of success-ability conception
The success-ability conception represents a specific approach to company competitive strategy creation. Because of a different philosophy especially as regards the concept of competitive advantages, it requires a specific approach to evaluation of a company's market position from the point of view of its competitiveness. Basic evaluation includes four perspectives evaluating the profile of company competitiveness, suitability of the adopted approach, ability to develop the adopted approach and evaluation from the point of view of the benefit for the customer together with the ability of the competition to imitate the company's approach. This method has application not only in the area of company strategy creation but it can also be used when investigating the competitiveness of companies.
Keywords: strategy, competitiveness, competitive advantage, competition, success-ability, strategic analysis
Received: July 20, 2009; Published: October 7, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- COATES, CH., 1997: Efektivní řízení. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 280 s. ISBN 80-7169-392-8
- COLLIS, D. J., MONTGOMERY, C. A., 1997: Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 764 p. ISBN 0-256-17894-1
- DE TONI, A., TONCHIA, S., 2003: Strategic planning and firms' competencies: Traditional approaches and new perspectives. International Journal of Operations & Production Management, Vol. 23, (9), 947-976. ISSN/ISBN: 01443577.
Go to original source...
- GRANT, R. M., 2008: Contemporary strategic analysis. 6th ed. Blackwell Publishing, 482 p. ISBN 978-1-4051-6309-5
- HAMEL, G., PRAHALAD, C. K., 1996: Competing for the Future. (2nd ed.). Boston: Harvard Business School Press, 357 p. ISBN 0-87584-716-1
- HITT, M. A., IRELAND, R. D., HOSKISSON, R. E., 2004: Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 544 p. ISBN 0324275307
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O., 2002: Strategické řízení - teorie pro praxi. 1. vyd, Praha: C.H.Beck, 172 s. ISBN 80-7179-578-X
- KLEIN, J., 2002: Beyond Competitive Advantage. Strategic Chage, vol. 11, (6), s 317-327. ISSN:10861718. Dostupné z URL < http://proquest.umi.com/pqdweb?did=322754661&sid=37&Fmt=2&clientId=45139&RQT=309&VName=PQD > DOI: 10.1002/jsc.606
Go to original source...
- KLOUDOVÁ, J., 2009: Kreativní ekonomika a její měření. Ekonomický časopis. Ekonomický ústav SAV a Prognostický ústav SAV. Repro-print Bratislava, Roč. 57, (3), 247-262. ISSN 0013-3035
- LOYD-REASON, L., WALL, S., 2001: Dimensions of Competitiveness - Issues and Policies.Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited, 366 p. ISBN 184064 568 7
- MIKOLÁŠ, Z., 2005: Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku - konkurenční potenciál a dynamika podnikání. Grada Publishing, 198 s. ISBN 80-247-1277-6
- Mintzberg, Quinn, Ghoshal, 1998: The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe,1036 p. ISBN 0-13-675984-X
- PORTER, MICHAEL E., 2004: Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press, 557 s. ISBN 0-7432-6087-2
- PORTER, MICHAEL E., 2004: Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press, 396 s. ISBN: 0-7432-6088-0
- Rutherford, D., 2003: Edith Penrose Dictionary of British Economists. Thoemmes Continuum. London and New York
- ZICH, R., 2002: Rozvoj managementu jako faktoru budujícího konkurenceschopnost firmy. Disertační práce. VUT v Brně Fakulta podnikatelská
- Zich, R., 2004: Konkurenceschopnost a management malých a středních firem v procesu internacionalizace. In: Dílčí výzkumná zpráva - Grantový projekt GA ČR "Internacionalizace malých a středních firem v České republice". Fakulta podnikatelská VUT v Brně, 45 s. Identifikační číslo: GA 402/02/0106
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.